Η ΑΣΑ και η προσωπική και συλλογική ευθύνη των Βορειοηπειρωτών

Του Παναγιώτη Μπάρκα

Με την κεντρική προεκλογική εκδήλωση της Κυριακής 19 Μαΐου 2019 στην Ηλιούπολη η Α Σ Α (Ανεξάρτητη Συμμαχία Αττικής) έκανε και δημοσίως το επίσημο βήμα για την ιστορική είσοδο στα δρώμενα του Ελληνισμού της Βορείου Ηπείρου. Οι Έλληνες Βορειοηπειρώτες (με διαμονή στην Αττική και όχι μόνο) καλούνται στις 26 Μαΐου να επιβεβαιώσουν με την ψήφο τους την ιστορικότητα του μέλλοντός της, ως νέα δομή οργάνωσης, δράσης και λειτουργίας σε όφελος των κοινών συμφερόντων του Βορειοηπειρωτικού Ελληνισμού.
Η Α Σ Α, με την μέχρι τώρα δράση της δηλώνει δυναμικά ότι έρχεται να βάλει τέρμα στην προαιώνια οργάνωση του ηπειρωτικού κοινοτισμού, για να χαράξει στην ίδια παραδοσιακή πορεία, έναν νέο κύκλο, στα σύγχρονα δεδομένα.
Αναφέρομαι στον κοινοτισμό που έδωσε στον ελληνικό κόσμο το πρότυπο κατασκευής της αγάπης για την πατρίδα, που αποτέλεσε στη πιο σύγχρονη ιστορία τη βάση της νεοελληνικής ιδεολογίας της εθνικής ταυτότητας στο ελληνικό εθνικό κράτος. Είναι γνωστό στη ρήση ότι ο Ηπειρώτης παντού όπου ταξίδευε στην οικουμένη κουβαλούσε μαζί του την ιδιαίτερη πατρίδα. Μέσω συλλόγων, κοινοτήτων και σωματείων οι απλοί Ηπειρώτες (με πρώτους και καλύτερους τους σημερινούς Βορειοηπειρώτες) και η αφρόκρεμά τους, οι ευεργέτες, επέστρεφαν, απ΄όπου και βρισκόταν, στην ιδιαίτερη πατρίδα τους, να την αναπτύξουν, να την κάνουν δυνατή και ευπρεπή. Οι ίδιοι να γίνονταν ισχυρότεροι και να επιβάλλονταν με το έργο και την ισχύ τους στις κοινωνίες όπου διέμεναν, μέχρι απόσπασης του ιδιαίτερου σεβασμού τους.
Ο τρόπος αυτός λειτούργησε αποδοτικά και έδωσε τα ευεργετικά του αποτελέσματα για αιώνες. Συνεχίζει να υπάρχει και σήμερα στους δεκάδες συλλόγους και άλλες παρεμφερείς οργανώσεις και σωματεία. Προκύπτουν όμως, ως μια μακρινή αντανάκλαση, ως αδράνεια του ένδοξου εκείνου παρελθόντος.
Μάλιστα, στις σημερινές καταστάσεις και εξελίξεις του φιλελευθερισμού, των ισχυρών κέντρων αποφάσεων που λειτουργούν στη λογική των μεγάλων συμφερόντων, που υπαγορεύουν την πολιτική της εθνικής ταυτότητας και συμπεριφοράς, που ισοπεδώνουν ιδιαίτερες ταυτότητες και εθνικές ευαισθησίες, (στην περίπτωση της κοινότητάς μας στιγματιζόμαστε δυσφημιστικά), η συνέχιση των παραδοσιακών συλλόγων λειτουργεί αντίστροφα, σε βάρος της κοινότητάς μας. Τόσο το περισσότερο, όταν εκείνοι συντηρούν την ύπαρξή τους, όχι τόσο για να βοηθήσουν τον Ελληνισμό της Β. Ηπείρου, αλλά να επωφεληθούν προσωπικά από τις διαχρονικές αξίες του, ή προσφέροντας υποδουλωτικά υπηρεσίες, στο όνομα των αξιών αυτών, σε συγκεκριμένες πολιτικές παρατάξεις, αποτελώντας έτσι, το γνωστό βορειοηπειρωτικό κατεστημένο ή τον βορειοηπειρωτικό επαγγελματισμό, ο οποίος σκοτώνει καθημερινά τον βορειοηπειρωτικό Ελληνισμό, όπως τα σαρκοφάγα αρπακτικά.
Η Α. Σ. Α. έρχεται να βάλει ένα τέλος, οριστικό, στον κύκλο αυτό. Με κάποιες όμως σημαντικές διαφορές. Δεν βάζει τέλος στη λογική της παράδοσης, δηλαδή της μη διατήρησης της ιδιαίτερης συλλογικής και κοινοτικής ταυτότητας του Βορειοηπειρωτικού Ελληνισμού στην Ελλάδα. Απεναντίας, διατηρεί την παράδοση αυτή. (Υπαγορεύει αυτό και η διαχρονική στάση της επίσημης Αθήνας να αντιμετωπίζει περιστασιακά την κοινότητα των Βορειοηπειρωτών, μη επιτρέποντας μάλιστα ούτε την ισότιμη ατομική και προσωπική ένταξή τους στην ελληνική κοινωνία, ή, και το χειρότερο, διατηρώντας σε στάτους εγκατάλειψης των Ελληνισμό που διαμένει στις εστίες του στο Βόρειο τμήμα της Ηπείρου)
Η Α.Σ.Α διατηρεί την παράδοση προσθέτοντας αξίες από τη σύγχρονη κοινωνία. Τη συμμετοχή στα κέντρα των αποφάσεων. Όχι μέσω της άτυπης «πίεσης»,- των συλλόγων, αλλά μέσω της δημοκρατικής αρχής της εκπροσωπημένης ψήφου που εξασφαλίζει ένας επίσημος εκλογικός φορέας, στην προκειμένη περίπτωση η Α. Σ. Α. Δηλαδή, απόχτησης πολιτικού και ρυθμιστικού ρόλου στα κέντρα αποφάσεων, τώρα στις δημοτικές αρχές, με στόχο να επιτευχθεί η εξασφάλιση των δικαιωμάτων της κοινότητας των Βορειοηπειρωτών στην Ελλάδα. Αποτελεί προϋπόθεση ιδιαίτερα όταν και μετά από 30 χρόνια, νιώθουμε περιθωριοποιημένοι, όπου η ιδιαίτερη ταυτότητά μας, δεν αποτελεί εύνοια και τιμητική διάκριση, όπως όφειλε, παρά μόνο μια απροσδιόριστη και σε αναζήτηση, ταυτότητα και οντότητα στην Ελλάδα και εγκαταλελειμμένη κοινότητα στην ιδιαίτερη πατρίδα.
Ταυτόχρονα, μέσα από τη διεκδικούμενη αυτή θέση, της σύγχρονης οργάνωσης μιας κοινότητας σε δοκιμασία, θα μπορέσει να βοηθήσει την ιδιαίτερη πατρίδα που αντιμετωπίζει σοβαρότερα προβλήματα ύπαρξης.
Συνεπώς, την προσπάθεια της Α.Σ.Α θα πρέπει ανεπιφύλακτα να στηρίξει ο κάθε Έλληνας Βορειοηπειρώτης. Και για να το πράξει, θα πρέπει να απαλλαγεί από την καχυποψία που μας αφήνει κληρονομιά το κατεστημένο και τροφοδοτεί το λιγότερο την αδιαφορία και το μέγιστο την εσωστρέφεια και τη διάσπαση. Αυτό το κατεστημένο, ως πράξη και νοοτροπία, θα πρέπει να νικήσουμε τώρα. Είναι η ώρα! Πρόκειται για κατεστημένο που έχει πολλαπλή αρνητική δράση και πτυχές. Δρα άμεσα αντιδραστικά, λόγω απειλής της δικής του θέσης διαχρονικής καπηλείας του Βορειοηπειρωτικού Ελληνισμού και πατριωτισμού. Διαπιστώνεται στην αντίδραση των ίδιων των πολιτικών κομμάτων και γενικότερα της πολιτείας. Διαπιστώνεται στη δική μας καχυποψία και στην ακαλλιέργητη πολιτισμικά εγωιστική συμπεριφορά, η οποία αφορά την προσπάθεια επίλυσης των προβλημάτων μας, όχι κοινοτικά και θεσμικά, αλλά προσωπικά, μέσω ατομικών σχέσεων με την πολιτεία, με τους εκπροσώπους της, με θεσμούς της. Διαπιστώνεται στην άκαρπη διόγκωση του ρόλου μας ότι με την ψήφο μας θα μπορέσουμε να αποφασίσουμε την νίκη της μίας ή της άλλης πολιτικής παράταξης στην Ελλάδα (και την επόμενη για πολλοστή φορά βλέπουμε τον εαυτόν μας στην ίδια μοίρα !!!)
Θα πρέπει να βγάλουμε από μέσα μας την γενική εσωστρεφή και αρνητική καχυποψία ότι και την Α.Σ.Α ίδρυσαν κάποιοι, ότι αποβλέπει για την ικανοποίηση προσωπικών συμφερόντων (όπως το κατεστημένο). Είναι λάθος! Και δεν έχω ως επιχείρημα το γεγονός ότι η μέχρι τώρα μέγιστη δουλειά για την αξιοπρεπή κάθοδο στις εκλογές ως ανεξάρτητος φορέας της Α.Σ.Α-ς έγινε με προσωπική συνεισφορά σε οικονομικό και λοιπά επίπεδα. Ούτε το γεγονός ότι η Α.Σ.Α έκλεισε την πόρτα σε δομές και πρόσωπα του κατεστημένου. Ούτε ακόμα το γεγονός ότι αγκάλιασαν την προσπάθεια αυτή εκατοντάδες και χιλιάδες Βορειοηπειρώτες. Αλλά την επισήμανση ότι το αντίδοτο στην αδιαφορία είναι η συμμετοχή, ο έλεγχος, η διαφάνεια. Απαιτείται ένας μηχανισμός που θα κλείσει τις πόρτες της όποιας διαφθοράς, κατάχρησης και κατακερματισμού δυνάμεων και αξιών. Το πληρώνουμε αυτό ακριβά. Η παράδοση είναι το τέλος!
Όμως και η ηγεσίας της Α.Σ.Α θα πρέπει να σκεφτεί για την επόμενη. Με πρώτο βήμα θα έλεγα, την αντιμετώπιση των προβλημάτων των Ελλήνων Βορειοηπειρωτών στην Ελλάδα όπως την κατάργηση του δυσφημιστικού νόμου Κατράγκουλου ή και την πραχτική συμψηφισμού εσόδων των Ελλήνων Βορειοηπειρωτών στην Ελλάδα με παρόμοια στην Αλβανία, όταν δεν υφίσταται καμιά διακρατική συμφωνία.
Επίσης, νομίζω ότι στο παράδειγμα των προγόνων, κυρίως των ευεργετών μας, η Α.Σ.Α θα πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες, επίσης με τα σύγχρονα μέσα. Να αναλάβει ένα επενδυτικό έργο για την ανάκαμψη και αντίστροφη μέτρηση της ιδιαίτερης πατρίδας. Μπορεί να οργανωθεί ένας επενδυτικός φορέας υπό οποιαδήποτε μορφή, που θα αξιοποιεί αποτελεσματικά, εισοδήματα και δωρεές των σημερινών Βορειοηπειρωτών. Κατάφεραν ξανά να μεγαλουργήσουν οικονομικά και να διατηρούν ζώσα την αγάπη για την ιδιαίτερη πατρίδα. Χρειάζονται όμως έναν μηχανισμό με σύγχρονες προδιαγραφές για να βοηθήσουν και πάλι την ιδιαίτερη πατρίδα. Μπορούμε ακόμα να αξιοποιήσουμε κληροδοτήματα Βορειοηπειρωτών ευεργετών, η διαθήκες των οποίων μας ευνοούν ιδιαίτερα. Υπάρχουν επίσης τα ευρωπαϊκά προγράμματα, οι Έλληνες επιχειρηματίες και ιδρύματα και τόσες άλλες πηγές. Η Α.Σ.Α θα πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες για θεσμοποιημένη σωστή αξιοποίηση των πόρων αυτών. Ας μη λησμονούμε, ότι μόνοι μας σώσαμε στην ιστορία τον τόπο μας, ότι το γαϊδούρι του, μόνο ο νοικοκύρης το βγάζει από τη λάσπη.
Η Α. Σ.Α λοιπόν, θα πρέπει ακόμα να σκεφτεί το συντονισμό αναδιοργάνωσης σε μια γενικότερη ομοσπονδία, στην ίδια μορφή, όλων των Ελλήνων Βορειοηπειρωτών στην Ελλάδα.
Προέχει όμως και προηγείται όλων η μάχη της Κυριακής. Και περισσότερο απ΄ όλα, διότι δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια για νέες δοκιμές!!


Δευτέρα 20 Μαΐου 2019
πηγή: facebook.com/panibar2011

Σχόλια