Σχετικά με την τροπολογία για τους Ανασφάλιστους Υπερήλικες

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκάλεσε η ανάρτηση μας την Πέμπτη 6 Ιουνίου 2019 με τίτλο Με τροπολογία του Υπ. Εργασίας αίρονται οι περιορισμοί στη χορήγηση του επιδόματος Ανασφάλιστων Υπερήλικων στους Βορειοηπειρώτες.
Λογικά μπορεί να πει κάποιος καθώς το ζήτημα των συντάξεων -αρχικά ΟΓΑ- των υπερήλικων Βορειοηπειρωτών είναι κάτι το οποίο ταλαιπώρησε την κοινότητα μας για πάνω από 7 χρόνια. Αρχικά με την άδικη διακοπή της το 2012 και στη συνέχεια με την κουτσουρεμένη επαναφορά της το 2016, μέσω του επιδόματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ανασφάλιστων Υπερηλίκων, το οποίο όμως είχε τόσους περιορισμούς που οι περισσότεροι δεν μπορούσαν να το λάβουν, αλλά και όσοι το έλαβαν ήταν σε ποσό που κατά μέσο όρο δεν ξεπερνούσε τα 100 €.

Δεχθήκαμε αρκετά σχόλια γύρω από την δημοσίευσή μας αυτή. Άλλα από πραγματικό ενδιαφέρον κι άλλα ορμώμενα εκ του πονηρού.

Η αρχικό αφήγημα που ξεκίνησε από αντιπολιτευόμενα site ήταν πως πρόκειται για ένα νέο επίδομα, κάτι το οποίο δεν ισχύει. Είναι το ίδιο επίδομα, με την σημαντική διαφορά πως με την τροπολογία αναιρέθηκαν -δεν θα ισχύουν πλέον δηλαδή- τρεις προϋποθέσεις που ήταν περιοριστικές για τα μέλη της ΕΕΜ. Είχαν να κάνουν με την μόνιμη διαμονή στην χώρα και τους χρόνους διαμονής, άμεσα σχετιζόμενα με την λήψη του επιδόματος και το ποσό.

Ο νόµος 4093/2012 έθεσε ως προϋπόθεση για την χορήγηση σύνταξης ανασφάλιστου υπερήλικα, να µη λαµβάνει αυτός σύνταξη από οποιονδήποτε φορέα κοινωνικής ασφάλισης ή το ∆ηµόσιο στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, ανεξαρτήτως ποσού. Επίσης ορίστηκε ως προϋπόθεση χορήγησης της σύνταξης η 20έτη συνεχής νόμιμη και μόνιμη διαμονή στη χώρα για τη θεμελίωση δικαιώματος. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα χιλιάδες ανασφάλιστοι υπερήλικες να χάσουν την παροχή αυτή από την 1η Ιανουαρίου 2013.

Με τον νόμο 4387/2016 η σύνταξη ανασφάλιστων μετονομάστηκε ως επίδομα ανασφάλιστων και μείωσε τα έτη συνεχούς νόμιμης και μόνιμης διαμονής στη χώρα σε 15 (από 20) και ορίζει ότι σε περίπτωση σύνταξης ή παροχής από άλλο φορέα στην Ελλάδα ή το εξωτερικό (κατώτερη των 360€) καταβάλλεται η διαφορά. Εκτός αυτού όμως ορίζει και 35 έτη παραμονή στην Ελλάδα για την λήψη του συνολικού επιδόματος (360 €) και μειώνεται κατά 1/35 για κάθε ένα έτος που υπολείπεται των 35 ετών. Όπως και με τον προηγούμενο νόμο, η διαμονή εντός της ελληνικής επικράτειας αποτελεί προϋπόθεση για την καταβολή του επιδόματος.

Με την Υπ.αριθμ 2229/190 τροπολογία, που ψηφίστηκε στις 7 Ιουνίου, αίρονται τρεις σημαντικοί περιορισμοί.
1ον- και σημαντικότερο, δεν αποτελεί προϋπόθεση για την καταβολή του επιδόματος η διαμονή εντός της επικράτειας, ορίζοντας, συγκεκριμένα πως δικαίωμα στη λήψη του επιδόματος έχουν και οι διαμένοντες στον χώρο της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας. Ένας περιορισμός που ίσχυε σε όλες τις προηγούμενες εκφάνσεις της σύνταξης-επιδόματος.
2ον - αφαιρείται η προϋπόθεση της 35ετης διαμονής στην Ελλάδα για την λήψη του συνολικού επιδόματος και
3ον - δεν ισχύει, προφανώς και η προϋπόθεση της 15ετής διαμονής στην Ελλάδα για την λήψη του επιδόματος.
Συνεχίζει να ισχύει ο συμψηφισμός με τυχόν σύνταξη που λαμβάνεται από το αλβανικό κράτος. Δηλαδή, από τα 360 € θα αφαιρούνται τα χρήματα που λαμβάνονται από την σύνταξη στην Αλβανία, κάτι το οποίο είναι λογικό να συνεχίζει να ισχύει.

Όλα αυτά θα εξηγηθούν σίγουρα καλύτερα με την εφαρμοστική εγκύκλιο του Υπουργείου Εργασίας, που λογικά θα έρθει μετά την ορκωμοσία της κυβέρνησης, μετά την 7η Ιουλίου.

Πάμε τώρα στις πολιτικές ερμηνείες..
Καταρχήν υπάρχει μια μερίδα ανθρώπων - μάλλον μικρή - που θεωρεί πως οι Βορειοηπειρώτες δεν θα πρέπει να λαμβάνουν αυτό το επίδομα ή τη σύνταξη του ΟΓΑ, όπως ήταν γνωστή κατά το παρελθόν. Είναι οι ίδιοι άνθρωποι που πίστευαν πως στους Βορειοηπειρώτες δεν θα έπρεπε να δοθεί ούτε η ελληνική υπηκοότητα και κατά τη γνώμη μας θα πρέπει να αγνοηθούν παντελώς.

Πάμε όμως στην ουσία και η ουσία είναι πως, ασχέτως της όποιας προεκλογικής σκοπιμότητας -άλλωστε τα περισσότερα πράγματα σε αυτή τη χώρα προεκλογικά γίνονται - η ιστορία θα σημειώσει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν εκείνη η κυβέρνηση κι ο Τσίπρας εκείνος ο πρωθυπουργός που διόρθωσε μια αδικία, μετά από σχεδόν 7 χρόνια και με καλύτερες προϋποθέσεις, προς τους Βορειοηπειρώτες. Από την ΝΔ και τον Μητσοτάκη αναμένουμε, αν είναι η επόμενη κυβέρνηση, να εφαρμόσει τον ψηφισμένο νόμο και να διορθώσει μια άλλη αδικία που υπάρχει στον νόμο 4387/2016 (γνωστού και ως Κατρούγκαλου) σχετικά με την 40ετη παραμονή για λήψη πλήρους εθνικής σύνταξης και για το οποίο έχει δεσμευτεί πριν τις Ευρωεκλογές.

Για την συμβολή της ΑΣΑ..
"Κατά τον προεκλογικό της αγώνα η Ανεξάρτητη Συμμαχία για την Αττική μίλησε για την αδικία που υπέστησαν οι υπερήλικες Βορειοηπειρώτες σχετικά με το επίδομα που τους χορηγούσε το ελληνικό δημόσιο και που στα πρώτα χρόνια της κρίσης έκοψε. Το 2016 επανήρθε, αλλά με τους παραπάνω περιορισμούς ένα μεγάλο μέρος των υπερήλικων ομογενών δεν το λάμβανε ή το έπαιρνε αρκετά μειωμένο.
Με την σημερινή τροπολογία αίρεται μια αδικία για τους υπερήλικες Βορειοηπειρώτες, που ξεκίνησε το 2012. Παράλληλα δικαιώνεται η επιλογή των Βορειοηπειρωτών να διεκδικήσουν τα δίκαια της κοινότητάς μας μέσα από μια Ανεξάρτητη, Ενωτική Κίνηση. Η επιτυχία της ΑΣΑ είναι μια παρακαταθήκη για περισσότερες διεκδικήσεις στο άμεσο και απώτερο μέλλον.
Πολλά ζητήματα άλλωστε παραμένουν προς επίλυση, όπως η προϋπόθεση της 40ης παραμονής στην χώρα, που υπάρχει σήμερα, για θεμελίωση πλήρους δικαιώματος εθνικής σύνταξης."

Αυτό γράψαμε στην δημοσίευσή μας για την τροπολογία του Υπ. Εργασίας  σχετικά με την Ανεξάρτητη Συμμαχία για την Αττική. Είναι προφανές πως δεν γράφουμε κάτι για μεσολάβηση της ΑΣΑ, όπως σκόπιμα διέδωσαν διάφορα τρολάκια.

Στο παραπάνω σχόλιο μας σημειώσαμε απλά δυο πραγματικότητες:
1η- Πως η ΑΣΑ έθεσε -δημόσια- προεκλογικά το ζήτημα των συντάξεων και είναι κάτι που μπορεί να δει ο καθένας διαβάζοντας τα κείμενα της παράταξης.
- Τα κόμματα και το πολιτικό σύστημα λαμβάνουν σοβαρά υπόψιν τους τις οργανωμένες κινήσεις. Είναι κάτι το οποίο έχουμε δει και στο παρελθόν και είναι αυτός ο λόγος που στηρίξαμε μια επιλογή σαν την ΑΣΑ. Η εκλογική επιτυχία της ΑΣΑ ήταν αδύνατον να μην ληφθεί υπόψιν και σίγουρα θα λαμβάνονταν περισσότερο υπόψιν από μεμονωμένες προσπάθειες, από συναντήσεις που συνήθως έχουν ως αποτέλεσμα ένα φιλικό χτύπημα στην πλάτη ή από επιστολές παραίνεσης και διαμαρτυρίας. Άλλωστε το apenadi.blogspot.com υπάρχει από τις αρχές του 2012 και σε όλο αυτό το διάστημα έχουμε δημοσιεύσει αρκετές επιστολές και άλλες τόσες εκδηλώσεις διαμαρτυρίας.

**
Η φωτογραφία του κειμένου είναι από την διαμαρτυρία υπερήλικων Βορειοηπειρωτών μπροστά από το ελληνικό προξενείο στο Αργυρόκαστρο για την διακοπή της σύνταξης του ΟΓΑ, τον Φεβρουάριο του 2013.


Αγναντεύοντας

Σχόλια

  1. Αυτή η τροπολογία είναι ένα προεκλογικό επικοινωνιακό τερτίπι των κυβερνώντων το οποίο γνωρίζουν πολύ καλά και σε αυτό στηρίζουν την πολιτική τους επιβίωση.
    Όσον αφορά τις τους για τους Βορειοηπειρώτες αυτές δεν κρύβονται! Έχουν όμως ελαφρυντικό διότι δεν φταίνε οι ίδιοι αλλά οι ιδεοληψίες τους.
    Σας παραθέτω μια σειρά από ερωτήματα που επιβεβαιώνουν τον εμπαιγμό των Υπερήλικων Βορειοηπειρωτών.
    - Μετά την κατάθεση αιτήσεων για χορήγηση Επιδόματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ανασφάλιστων Υπερηλίκων, ταχυδρομείται από τον ΟΓΑ πρώτη τυποποιημένη επιστολή απόρριψης του αιτήματος σε όλους, το εκκαθαριστικό των οποίων είχε τεκμαρτό εισόδημα άνω του ορίου. Ο νόμος και η απόφαση διοικητού ΟΓΑ δεν αναφέρει για τεκμαρτό εισόδημα αλλά για πραγματικό και μάλιστα να προκύπτει από το εκκαθαριστικό και το έντυπο Ε1. Επίσης ο ίδιος νόμος αναφέρει ότι μια εκ των προϋποθέσεων είναι η μη ύπαρξη αντικειμενικής δαπάνης από χρήση αυτοκινήτου άνω των 6000.00€. Δηλαδή με βάση την αντικειμενική δαπάνη αυτοκινήτου μέχρι 6000,00€ δικαιούται ο αιτών το επίδομα ενώ με την τεκμαρτή δαπάνη διαβίωσης ( αναπνοής ) και δαπάνη κατοικίας πχ 5000,00€ απορρίπτεται.
    Να σημειώσω εδώ ότι η τεκμαρτή δαπάνη διαβίωσής προστίθεται στις υπόλοιπες. Ο εμπαιγμός συνεχίζεται!!
    - Όσοι λοιπόν είχαν μια καλή ενημέρωση κάνοντας εκπρόθεσμη τροποποιητική δήλωση εισοδήματος και δηλώνοντας μια μικρή σύνταξη από το Εξωτερικό ( χωρίς καμιά βεβαίωση συντάξεων ) δεν υπολογίζονται τεκμήρια και μια ένσταση γίνεται η εκδίκαση και στην πλειονότητα των περιπτώσεων γίνεται δεκτή η ένσταση. Ήδη ο χρόνος για αυτές τις διαδικασίες ξεπερνά τα δύο και τρία έτη.
    - Σε δεύτερη φάση και αφού γίνεται δεκτή η αίτηση ταχυδρομείται δεύτερη τυποποιημένη επιστολή που ζητούν σε όλους όλα τα δικαιολογητικά χρόνου διαμονής στην χώρα με βεβαιώσεις από αλλοδαπών, πρεσβείες κτλ ξανά απτή αρχή . Αλήθεια όταν εξετάζεται ένας φάκελος και βγαίνει μια απόφαση αναφέρονται όλοι οι λόγοι απόρριψης η ελλιπών στοιχείων του φακέλου. Έστω ότι μπορούν να επικαλεστούν ότι μπορεί να ζητηθούν εκ των υστέρων πρόσθετα στοιχεία αυτά δεν πρέπει να ήταν συγκεκριμένα και για ποια περίοδο αφορούν?.
    - Με αυτά και με αυτά φτάσαμε στο τέλος της τετραετίας και συντάξεις γιόκ. (πέραν ελαχίστων περιπτώσεων για επιδόματα των 80€-100€)
    - Συνεχίζει ο εμπαιγμός, ότι δεν έκανε η ότι μάλλον δεν ήθελε να κάνει 4 χρόνια έρχεται παραμονές εκλογών να περάσει τροπολογία η οποία δεν έχει κοστολογηθεί και πρέπει να ακολουθήσει απόφαση διοικητού ΟΓΑ με τις λεπτομέρειες εφαρμογής και τα οποία θα κάνει η επόμενη κυβέρνηση.
    - Αυτό δεν λέγετε < τσάμπα μάγκας>!!
    - Επιπλέον θα πρότεινα σε όσους έχουν καλές επαφές και επικοινωνούν με τους κυβερνώντες να δημοσιεύσουν την προϋπολογισθείσα δαπάνη για το Επίδομα Υπερηλίκων Βορειοηπειρωτών για τα έτη 2017-2019 και ποια είναι η πραγματοποιθείσα.
    - Τέλος αυτή είναι η αλήθεια για το συγκεκριμένο θέμα και ας αναρωτηθούν όσοι διεκδίκησαν την πατρότητα αυτής της τροπολογίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών