Δυστυχώς η νέα χρονιά για τα εκκλησιαστικά ζητήματα δεν μπήκε καλά… Και δυστυχώς δεν αποτελούν έκπληξη οι αρνητικές εξελίξεις! Ειδικά απ’ αυτήν την στήλη πρόσφατα τις είχαμε επισημάνει…
Ο λόγος, για την εμβάθυνση του σχίσματος στην Ορθοδοξία. Η άκρατη φιλοδοξία του Ρώσου Πατριάρχη Κύριλλου να υφαρπάξει τον τίτλο του «Οικουμενικού Πατριάρχη» από τον νόμιμο κάτοχό του, τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο και να καταστήσει την Μόσχα «Τρίτη Ρώμη», τον οδήγησε στην απόφαση να πλήξει στην «καρδιά» το Φανάρι και να οριστικοποιήσει το σχίσμα στους κόλπους της Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Πρώτη κίνηση του Ρώσου ιεράρχη ήταν να βάλει κατά των Εκκλησιών, που στήριξαν τον κ. Βαρθολομαίο στην υπόθεση της αυτοκεφαλίας της Ουκρανικής Εκκλησίας. Η αρχή έγινε με τον «αδύναμο κρίκο», το Πατριαρχείο της Αλεξάνδρειας.
Ο χαρακτηρισμός «αδύναμος» έχει να κάνει με τa αδύναμα οικονομικά του τρίτου τη τάξη, Παλαίφατου Πατριαρχείου, (μετά απ΄ αυτά της Ρώμης και της Κωνσταντινούπολης), που μπορεί στα χρόνια της ακμής του να ήταν μία από τις λαμπρότερες χριστιανικές εκκλησίες της Ανατολής, σήμερα όμως η οικονομική δυσπραγία, κάνει πιο δύσκολο το ιεραποστολικό του έργο στην Αφρική.
Ακριβώς αυτό, -το ιεραποστολικό έργο δηλαδή- είναι το δυνατό αλλά και το ευάλωτο σημείο του Πατριαρχείου. Ο Πατριάρχης Θεόδωρος δεν έχει χρήματα να κάνει αυτό που πραγματικά μπορεί και θέλει, με αποτέλεσμα στην Αφρική να βρίσκουν πρόσφορο έδαφος να δραστηριοποιούνται παλαιοημερολογίτες, κληρικοί όλων των δογμάτων αλλά και διάφορες ΜΚΟ, (πολλές απ’ αυτές «περίεργες»)..!.
Έτσι, η Ρωσική Εκκλησία με τα χρήματα που διαθέτει έχει όλη την άνεση να δραστηριοποιηθεί στην περιοχή, όπως έκανε στην περίπτωση της Συρίας.
Τι έκανε; Δημιούργησε Εξαρχία, στην οποία εντάχθηκαν πάνω από 100 κληρικοί -με τις ενορίες τους- οι οποίοι φέρονται να «διαφωνούν» με την απόφαση του Πατριάρχη Αλεξανδρείας να συνταχθεί με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο και να αναγνωρίσει την Ουκρανική αυτοκεφαλία.
«Προσέρχομαι κάτω από το ωμοφόριο του Πατριάρχη Ρωσίας και επιθυμώ να γίνω κληρικός της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας» αναφέρεται στο κείμενο το οποίο υπόγραψαν οι κληρικοί αυτοί, ξεκαθαρίζοντας, ότι προσέρχονται «εθελοντικά», «χωρίς πίεση» και «χωρίς οικονομικές επιδιώξεις»…
Και ο λόγος που επικαλούνται για την απόσχισή τους από το Πατριαρχείο της Αλεξάνδρειας είναι για «να σώσουν την ψυχή τους» επειδή ο Πατριάρχης τους, ο κ. Θεόδωρος, ήρθε σε «Κοινωνία με τους σχισματικούς της Ουκρανίας»..!
Την ερχόμενη Δευτέρα θα συνεδριάσει εκτάκτως η Σύνοδος του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας για να εξετάσει την κατάσταση, που έχει διαμορφωθεί και τους τρόπους αντίδρασης.
Όμως, ο Ρώσος Πατριάρχης, την «χαριστική βολή» στο Φανάρι, θα προσπαθήσει να την δώσει στην «καρδιά» του Οικουμενικού Θρόνου: Μέσα στην Τουρκία! Πως; Φτιάχνοντας και εκεί Εξαρχία!
Συγκεκριμένα, ο Πατριάρχης Κύριλλος, εκμεταλλευόμενος τη συμμαχία Ρωσίας-Τουρκίας, θα προσπαθήσει να φτιάξει ναούς και ιδρύματα για τους Ρώσους -και όχι μόνο- που ζουν στη γειτονική χώρα. Τους σχεδιασμούς αυτούς ευνοεί η καλή σχέση Πούτιν-Ερντογάν!
Σε αντίστοιχες κινήσεις θα προχωρήσουν οι Ρώσοι και στις άλλες Εκκλησίες που στήριξαν τον κ. Βαρθολομαίο στην απόφασή του για την Ουκρανία.
Εκεί που η Μόσχα δύσκολα θα κάνει «εισπήδηση», (όπως λέγεται στην εκκλησιαστική γλώσσα η ανάμειξη μιας Εκκλησίας ή μιας Μητρόπολης στη δικαιοδοσία άλλης), είναι η Κύπρος και η Ελλάδα.
Στην Κύπρο, το Πατριαρχείο Μόσχας έχει «φίλους», αλλά δύσκολα να βρει πρόσφορο έδαφος να κάνει διάσπαση.
Στην Ελλάδα, δεν υπάρχει χώρος για τέτοιες κινήσεις... Λίγοι μητροπολίτες φαίνεται να συμφωνούν με τις θέσεις της Μόσχας για το Ουκρανικό, αλλά δεν διανοείται κάποιος, ότι μπορεί να κάνουν το παραμικρό.
Όμως, για το Φανάρι και τη Μόσχα το μεγάλο στοίχημα θα είναι τα Βαλκάνια, με επίκεντρο, μάλιστα, το Πατριαρχείο των Σέρβων!
Βόρεια Μακεδονία, Μαυροβούνιο και Κόσσοβο, αποτελούν εκκλησιαστικές επαρχίες του Βελιγραδίου και απαιτούν μετ’ επιτάσεως αυτοκεφαλία!
Για τον 60χρονο, νέο Πατριάρχη των Σέρβων, Πορφύριο Α' (κατά κόσμον Πρβόσλαβ Πέριτς), που είναι σε απόλυτη ταύτιση με τον Ρώσο Πατριάρχη Κύριλλο, αν δοθεί αυτοκεφαλία σε κάποια από αυτές τις Εκκλησίες, θα αποτελέσει αιτία «ιερού πολέμου»!
Και μπορεί, για τις περιπτώσεις Κοσσόβου και Μαυροβουνίου το τοπίο είναι θολό, αλλά για την σχισματική εκκλησία της Βόρειας Μακεδονίας η αυτοκεφαλία της από την Σερβία είναι ένα υπαρκτό σενάριο.
Να θυμίσουμε την πρώτη -και θερμή- συνάντηση του Πατριάρχη Βαρθολομαίου με τον μητροπολίτη Αντανίας και ηγούμενο της Μονής Μπιγκόρσκι, Παρθένιο, εκπρόσωπο της σχηματικής Εκκλησίας της Βόρειας Μακεδονίας, πριν από λίγο καιρό στο Φανάρι.
Σε κάθε περίπτωση, είναι δεδομένο, οτι η Μόσχα, στηρίζοντας το Βελιγράδι, θα προχωρήσει σε οριστικό σχίσμα, αν η το Φανάρι δώσει αυτοκεφαλία στη Βόρεια Μακεδονία, (θέση με την οποία δεν διαφωνούν οι ΗΠΑ).
Τώρα, στο κλίμα αυτό της έντασης, κάποιοι προσπαθούν να παίξουν διαμεσολαβητικό ρόλο. Ένας απ’ αυτούς είναι ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων, ο οποίος όμως αποτελεί μέρος του προβλήματος, καθώς φαίνεται να έχει προσχωρήσει στην ρωσική πλευρά. Δεν είναι τυχαίο εξ’ άλλου ότι την προσπάθεια του, αυτοί που την συνεπικουρούν, είναι οι Πατριάρχες Αντιόχειας και Σερβίας… Οι οποίοι όμως -και αυτοί- έχουν ευθυγραμμιστεί με την ρωσική εκκλησία.
Υπάρχουν και κάποιες φωνές στη Ρωσία, που μιλούν για την ανάγκη μετεγκατάστασης του Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης στο Αγιο Ορος, απορρίπτοντας, για τη Μόσχα, την φιλοδοξία να γίνει «Τρίτη Ρώμη».
Να μην ξεχνάμε, ότι η Μόσχα δεν ήταν πάντα κατά του Φαναρίου και του Πατριάρχη Βαρθολομαίου. Όλα άλλαξαν μετά τον θάνατο του Πατριάρχη Αλεξίου και την ανάληψη της ηγεσίας της ρωσικής εκκλησίας από τον Κύριλλο, ο οποίος έχει κάνει σκοπό της ζωής του να αυξήσει την επιρροή της Μόσχας στον ορθόδοξο κόσμο και να γίνει η Μόσχα «Τρίτη Ρώμη» και ο ίδιος «Οικουμενικός Πατριάρχης»!
Τώρα η «μπάλα» είναι στο γήπεδο της Μόσχας… Εν αναμονή, λοιπόν, των κινήσεων, που θέλει να κάνει ο Κύριλλος και κυρίως το πότε η Μόσχα θα ιδρύσει Εξαρχία μέσα στην Τουρκία. Τότε το ενδιαφέρον θα είναι στην απάντηση του Πατριάρχη Βαρθολομαίου, τον οποίο -να μην ξεχνάμε στηρίζουν σθεναρά οι ΗΠΑ.
ΥΓ: Για έναν… «ακατανόητο», για μένα, λόγο, κάποιοι στην Ελλάδα δεν πιστεύουν ότι η προσχώρηση κάποιων ιεραρχών στο ρωσικό στρατόπεδο γίνεται «χωρίς οικονομικές επιδιώξεις»… Μαθαίνω -εγκύρως- ότι αυτοί οι «κάποιοι» στην Αθήνα έχουν αρχίσει να ψάχνουν τραπεζικούς λογαριασμούς. Σε κάθε περίπτωση, παρακολουθούμε το θέμα και βέβαια όταν χρειαστεί, θα επανέλθουμε…
Ο λόγος, για την εμβάθυνση του σχίσματος στην Ορθοδοξία. Η άκρατη φιλοδοξία του Ρώσου Πατριάρχη Κύριλλου να υφαρπάξει τον τίτλο του «Οικουμενικού Πατριάρχη» από τον νόμιμο κάτοχό του, τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο και να καταστήσει την Μόσχα «Τρίτη Ρώμη», τον οδήγησε στην απόφαση να πλήξει στην «καρδιά» το Φανάρι και να οριστικοποιήσει το σχίσμα στους κόλπους της Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Πρώτη κίνηση του Ρώσου ιεράρχη ήταν να βάλει κατά των Εκκλησιών, που στήριξαν τον κ. Βαρθολομαίο στην υπόθεση της αυτοκεφαλίας της Ουκρανικής Εκκλησίας. Η αρχή έγινε με τον «αδύναμο κρίκο», το Πατριαρχείο της Αλεξάνδρειας.
Ο χαρακτηρισμός «αδύναμος» έχει να κάνει με τa αδύναμα οικονομικά του τρίτου τη τάξη, Παλαίφατου Πατριαρχείου, (μετά απ΄ αυτά της Ρώμης και της Κωνσταντινούπολης), που μπορεί στα χρόνια της ακμής του να ήταν μία από τις λαμπρότερες χριστιανικές εκκλησίες της Ανατολής, σήμερα όμως η οικονομική δυσπραγία, κάνει πιο δύσκολο το ιεραποστολικό του έργο στην Αφρική.
Ακριβώς αυτό, -το ιεραποστολικό έργο δηλαδή- είναι το δυνατό αλλά και το ευάλωτο σημείο του Πατριαρχείου. Ο Πατριάρχης Θεόδωρος δεν έχει χρήματα να κάνει αυτό που πραγματικά μπορεί και θέλει, με αποτέλεσμα στην Αφρική να βρίσκουν πρόσφορο έδαφος να δραστηριοποιούνται παλαιοημερολογίτες, κληρικοί όλων των δογμάτων αλλά και διάφορες ΜΚΟ, (πολλές απ’ αυτές «περίεργες»)..!.
Έτσι, η Ρωσική Εκκλησία με τα χρήματα που διαθέτει έχει όλη την άνεση να δραστηριοποιηθεί στην περιοχή, όπως έκανε στην περίπτωση της Συρίας.
Τι έκανε; Δημιούργησε Εξαρχία, στην οποία εντάχθηκαν πάνω από 100 κληρικοί -με τις ενορίες τους- οι οποίοι φέρονται να «διαφωνούν» με την απόφαση του Πατριάρχη Αλεξανδρείας να συνταχθεί με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο και να αναγνωρίσει την Ουκρανική αυτοκεφαλία.
«Προσέρχομαι κάτω από το ωμοφόριο του Πατριάρχη Ρωσίας και επιθυμώ να γίνω κληρικός της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας» αναφέρεται στο κείμενο το οποίο υπόγραψαν οι κληρικοί αυτοί, ξεκαθαρίζοντας, ότι προσέρχονται «εθελοντικά», «χωρίς πίεση» και «χωρίς οικονομικές επιδιώξεις»…
Και ο λόγος που επικαλούνται για την απόσχισή τους από το Πατριαρχείο της Αλεξάνδρειας είναι για «να σώσουν την ψυχή τους» επειδή ο Πατριάρχης τους, ο κ. Θεόδωρος, ήρθε σε «Κοινωνία με τους σχισματικούς της Ουκρανίας»..!
Την ερχόμενη Δευτέρα θα συνεδριάσει εκτάκτως η Σύνοδος του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας για να εξετάσει την κατάσταση, που έχει διαμορφωθεί και τους τρόπους αντίδρασης.
Όμως, ο Ρώσος Πατριάρχης, την «χαριστική βολή» στο Φανάρι, θα προσπαθήσει να την δώσει στην «καρδιά» του Οικουμενικού Θρόνου: Μέσα στην Τουρκία! Πως; Φτιάχνοντας και εκεί Εξαρχία!
Συγκεκριμένα, ο Πατριάρχης Κύριλλος, εκμεταλλευόμενος τη συμμαχία Ρωσίας-Τουρκίας, θα προσπαθήσει να φτιάξει ναούς και ιδρύματα για τους Ρώσους -και όχι μόνο- που ζουν στη γειτονική χώρα. Τους σχεδιασμούς αυτούς ευνοεί η καλή σχέση Πούτιν-Ερντογάν!
Σε αντίστοιχες κινήσεις θα προχωρήσουν οι Ρώσοι και στις άλλες Εκκλησίες που στήριξαν τον κ. Βαρθολομαίο στην απόφασή του για την Ουκρανία.
Εκεί που η Μόσχα δύσκολα θα κάνει «εισπήδηση», (όπως λέγεται στην εκκλησιαστική γλώσσα η ανάμειξη μιας Εκκλησίας ή μιας Μητρόπολης στη δικαιοδοσία άλλης), είναι η Κύπρος και η Ελλάδα.
Στην Κύπρο, το Πατριαρχείο Μόσχας έχει «φίλους», αλλά δύσκολα να βρει πρόσφορο έδαφος να κάνει διάσπαση.
Στην Ελλάδα, δεν υπάρχει χώρος για τέτοιες κινήσεις... Λίγοι μητροπολίτες φαίνεται να συμφωνούν με τις θέσεις της Μόσχας για το Ουκρανικό, αλλά δεν διανοείται κάποιος, ότι μπορεί να κάνουν το παραμικρό.
Όμως, για το Φανάρι και τη Μόσχα το μεγάλο στοίχημα θα είναι τα Βαλκάνια, με επίκεντρο, μάλιστα, το Πατριαρχείο των Σέρβων!
Βόρεια Μακεδονία, Μαυροβούνιο και Κόσσοβο, αποτελούν εκκλησιαστικές επαρχίες του Βελιγραδίου και απαιτούν μετ’ επιτάσεως αυτοκεφαλία!
Για τον 60χρονο, νέο Πατριάρχη των Σέρβων, Πορφύριο Α' (κατά κόσμον Πρβόσλαβ Πέριτς), που είναι σε απόλυτη ταύτιση με τον Ρώσο Πατριάρχη Κύριλλο, αν δοθεί αυτοκεφαλία σε κάποια από αυτές τις Εκκλησίες, θα αποτελέσει αιτία «ιερού πολέμου»!
Και μπορεί, για τις περιπτώσεις Κοσσόβου και Μαυροβουνίου το τοπίο είναι θολό, αλλά για την σχισματική εκκλησία της Βόρειας Μακεδονίας η αυτοκεφαλία της από την Σερβία είναι ένα υπαρκτό σενάριο.
Να θυμίσουμε την πρώτη -και θερμή- συνάντηση του Πατριάρχη Βαρθολομαίου με τον μητροπολίτη Αντανίας και ηγούμενο της Μονής Μπιγκόρσκι, Παρθένιο, εκπρόσωπο της σχηματικής Εκκλησίας της Βόρειας Μακεδονίας, πριν από λίγο καιρό στο Φανάρι.
Σε κάθε περίπτωση, είναι δεδομένο, οτι η Μόσχα, στηρίζοντας το Βελιγράδι, θα προχωρήσει σε οριστικό σχίσμα, αν η το Φανάρι δώσει αυτοκεφαλία στη Βόρεια Μακεδονία, (θέση με την οποία δεν διαφωνούν οι ΗΠΑ).
Τώρα, στο κλίμα αυτό της έντασης, κάποιοι προσπαθούν να παίξουν διαμεσολαβητικό ρόλο. Ένας απ’ αυτούς είναι ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων, ο οποίος όμως αποτελεί μέρος του προβλήματος, καθώς φαίνεται να έχει προσχωρήσει στην ρωσική πλευρά. Δεν είναι τυχαίο εξ’ άλλου ότι την προσπάθεια του, αυτοί που την συνεπικουρούν, είναι οι Πατριάρχες Αντιόχειας και Σερβίας… Οι οποίοι όμως -και αυτοί- έχουν ευθυγραμμιστεί με την ρωσική εκκλησία.
Υπάρχουν και κάποιες φωνές στη Ρωσία, που μιλούν για την ανάγκη μετεγκατάστασης του Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης στο Αγιο Ορος, απορρίπτοντας, για τη Μόσχα, την φιλοδοξία να γίνει «Τρίτη Ρώμη».
Να μην ξεχνάμε, ότι η Μόσχα δεν ήταν πάντα κατά του Φαναρίου και του Πατριάρχη Βαρθολομαίου. Όλα άλλαξαν μετά τον θάνατο του Πατριάρχη Αλεξίου και την ανάληψη της ηγεσίας της ρωσικής εκκλησίας από τον Κύριλλο, ο οποίος έχει κάνει σκοπό της ζωής του να αυξήσει την επιρροή της Μόσχας στον ορθόδοξο κόσμο και να γίνει η Μόσχα «Τρίτη Ρώμη» και ο ίδιος «Οικουμενικός Πατριάρχης»!
Τώρα η «μπάλα» είναι στο γήπεδο της Μόσχας… Εν αναμονή, λοιπόν, των κινήσεων, που θέλει να κάνει ο Κύριλλος και κυρίως το πότε η Μόσχα θα ιδρύσει Εξαρχία μέσα στην Τουρκία. Τότε το ενδιαφέρον θα είναι στην απάντηση του Πατριάρχη Βαρθολομαίου, τον οποίο -να μην ξεχνάμε στηρίζουν σθεναρά οι ΗΠΑ.
ΥΓ: Για έναν… «ακατανόητο», για μένα, λόγο, κάποιοι στην Ελλάδα δεν πιστεύουν ότι η προσχώρηση κάποιων ιεραρχών στο ρωσικό στρατόπεδο γίνεται «χωρίς οικονομικές επιδιώξεις»… Μαθαίνω -εγκύρως- ότι αυτοί οι «κάποιοι» στην Αθήνα έχουν αρχίσει να ψάχνουν τραπεζικούς λογαριασμούς. Σε κάθε περίπτωση, παρακολουθούμε το θέμα και βέβαια όταν χρειαστεί, θα επανέλθουμε…
Γιάννης Μιχελάκης
news247,gr
Διαβάστε ακόμη:
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών