Πολλές φορές έχω δει Έλληνες, πολιτικούς, δημόσιους λειτουργούς αλλά και απλούς πολίτες, να κατηγορούν την χώρα μας σε συναντήσεις τους με ξένους παράγοντες (ως επί το πλείστον ιδιωτικές και ανεπίσημες), να απαξιώνουν τις δημοκρατικά εκλεγμένες κυβερνήσεις της χώρας και να συνηγορούν σε κακόπιστα και χλευαστικά σχόλια που μπορεί να εκφραστούν από τους ξένους συνομιλητές τους για την Ελλάδα και τους Έλληνες.
Έχω καταλήξει ότι ο λόγος που το κάνει κάποιος αυτό, βασίζεται σε μία μειονεκτική αντίληψη που υπάρχει στο μυαλό του.
Θεωρεί ήδη προκατειλημμένα ότι ο ξένος ακροατής είναι καλύτερος από τους Έλληνες, και δεν είναι μόνο αυτό αλλά και ότι έχει και την αντίληψη αυτή συνάμα.
Με βάση αυτήν την προκατάληψη, ο "δικός μας", θέλοντας να διαχωρίσει την θέση του από τους παρακατιανούς Έλληνες, ταυτίζεται με αυτό που νομίζει ότι έχει στο μυαλό του ο ξένος συνομιλητής και γίνεται επικριτικός για την πατρίδα του και τους πολίτες της.
Θεωρεί ότι έτσι αναβαθμίζεται σε επίπεδο καλύτερο από τους συμπατριώτες του στην αντίληψη του ξένου συνομιλητή, και ότι βρίσκεται στο ίδιο υπέρτερο επίπεδο που από μειονεξία θεωρεί ότι έχει ο συνομιλητής του.
Το έχω δει χιλιάδες φορές αυτό, πάντα με ξενίζει και αντιδρώ, αλλά θυμώνω πολύ περισσότερο όταν κορυφαίοι δημόσιοι λειτουργοί το κάνουν, και μάλιστα σε δημόσιες συναντήσεις και fora στο εξωτερικό.
Χθες ο κος Μητσοτάκης, ναι ο ίδιος πρωθυπουργός της χώρας μας, δήλωσε σε δημόσια εκδήλωση για το παράδειγμα της Ελλάδος κατά την προηγούμενη 10ετία, σε συζήτηση με θέμα «Stemming the Illiberal Tide: The Global Challenge of Eroding Democracy» στο πλαίσιο της Διάσκεψης Ασφάλειας στο Μόναχο:
«Μετά το 2015 είχαμε μία κυβέρνηση συνασπισμού ανάμεσα σε ένα κόμμα της Αριστεράς και ένα κόμμα της Δεξιάς, πολύ μέτρια, εάν μου επιτρέπεται να πω, η οποία προσπάθησε να ελέγξει τα ιδιωτικά μέσα μαζικής ενημέρωσης και να επηρεάσει την δικαιοσύνη, ωστόσο οι θεσμοί της Δημοκρατίας άντεξαν».
Όσοι διαβάζετε την αρθρογραφία μου γνωρίζετε ότι έχω κάνει αυστηρή κριτική στην συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΑ-ΑΝΕΛ τα χρόνια που διακυβέρνησαν, για πολλές επιλογές πολιτικής και διακυβέρνησης, ως επικεφαλής της «κοινωνίας αξιών» αλλά και ως υπεύθυνος πολίτης στο πλαίσιο της θεσμικής δημοκρατικής λειτουργίας.
Όπως οφείλουμε να κάνουμε όλοι μας προς κάθε κυβέρνηση, γιατί δεν έχει λευκή επιταγή στη διακυβέρνησή της.
Όμως το να πηγαίνεις στο εξωτερικό και να μέμφεσαι με αυτόν τον τρόπο μία δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση του τόπου σου, για να αναβαθμίσεις την δική σου εικόνα ή να κατηγορείς την Ελλάδα και τους Έλληνες όπως είχε κάνει ο κος Γ. Παπανδρέου, για να αναβαθμίσει τον δικό του ρόλο, που είχε κατηγορήσει συλλήβδην την Ελλάδα και τους Έλληνες σε σύσκεψη Ευρωπαίων ηγετών στο Eurogroup, είναι βαθιά προβληματικό τόσο πολιτικά όσο και ηθικά.
Και είμαι σίγουρος ότι και οι ξένοι που ακούνε κάθε Έλληνα να συμπεριφέρεται έτσι σχηματίζουν άσχημη αντίληψη και για την χώρα και για τους κομιστές αυτής της δημόσιας διαπόμπευσης της στους ξένους.
Η πραγματική αξία μας προσδιορίζεται από τις δικές μας ικανότητες και από το πως τις ενασκούμε, και σε κάθε περίπτωση το να κατηγορεί κάποιος την προηγούμενη δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση της χώρας του δημόσια σε τέτοιες εκδηλώσεις, ετεροπροσδιοριζόμενος, δεν περιποιεί τιμή γι αυτόν ούτε του δίνει προστιθέμενη αξία, αφού συμπαρασύρεται από την συνολική μείωση της αξία όλης της χώρας στην συνείδηση των ξένων.
Θεωρεί ήδη προκατειλημμένα ότι ο ξένος ακροατής είναι καλύτερος από τους Έλληνες, και δεν είναι μόνο αυτό αλλά και ότι έχει και την αντίληψη αυτή συνάμα.
Με βάση αυτήν την προκατάληψη, ο "δικός μας", θέλοντας να διαχωρίσει την θέση του από τους παρακατιανούς Έλληνες, ταυτίζεται με αυτό που νομίζει ότι έχει στο μυαλό του ο ξένος συνομιλητής και γίνεται επικριτικός για την πατρίδα του και τους πολίτες της.
Θεωρεί ότι έτσι αναβαθμίζεται σε επίπεδο καλύτερο από τους συμπατριώτες του στην αντίληψη του ξένου συνομιλητή, και ότι βρίσκεται στο ίδιο υπέρτερο επίπεδο που από μειονεξία θεωρεί ότι έχει ο συνομιλητής του.
Το έχω δει χιλιάδες φορές αυτό, πάντα με ξενίζει και αντιδρώ, αλλά θυμώνω πολύ περισσότερο όταν κορυφαίοι δημόσιοι λειτουργοί το κάνουν, και μάλιστα σε δημόσιες συναντήσεις και fora στο εξωτερικό.
Χθες ο κος Μητσοτάκης, ναι ο ίδιος πρωθυπουργός της χώρας μας, δήλωσε σε δημόσια εκδήλωση για το παράδειγμα της Ελλάδος κατά την προηγούμενη 10ετία, σε συζήτηση με θέμα «Stemming the Illiberal Tide: The Global Challenge of Eroding Democracy» στο πλαίσιο της Διάσκεψης Ασφάλειας στο Μόναχο:
«Μετά το 2015 είχαμε μία κυβέρνηση συνασπισμού ανάμεσα σε ένα κόμμα της Αριστεράς και ένα κόμμα της Δεξιάς, πολύ μέτρια, εάν μου επιτρέπεται να πω, η οποία προσπάθησε να ελέγξει τα ιδιωτικά μέσα μαζικής ενημέρωσης και να επηρεάσει την δικαιοσύνη, ωστόσο οι θεσμοί της Δημοκρατίας άντεξαν».
Όσοι διαβάζετε την αρθρογραφία μου γνωρίζετε ότι έχω κάνει αυστηρή κριτική στην συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΑ-ΑΝΕΛ τα χρόνια που διακυβέρνησαν, για πολλές επιλογές πολιτικής και διακυβέρνησης, ως επικεφαλής της «κοινωνίας αξιών» αλλά και ως υπεύθυνος πολίτης στο πλαίσιο της θεσμικής δημοκρατικής λειτουργίας.
Όπως οφείλουμε να κάνουμε όλοι μας προς κάθε κυβέρνηση, γιατί δεν έχει λευκή επιταγή στη διακυβέρνησή της.
Όμως το να πηγαίνεις στο εξωτερικό και να μέμφεσαι με αυτόν τον τρόπο μία δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση του τόπου σου, για να αναβαθμίσεις την δική σου εικόνα ή να κατηγορείς την Ελλάδα και τους Έλληνες όπως είχε κάνει ο κος Γ. Παπανδρέου, για να αναβαθμίσει τον δικό του ρόλο, που είχε κατηγορήσει συλλήβδην την Ελλάδα και τους Έλληνες σε σύσκεψη Ευρωπαίων ηγετών στο Eurogroup, είναι βαθιά προβληματικό τόσο πολιτικά όσο και ηθικά.
Και είμαι σίγουρος ότι και οι ξένοι που ακούνε κάθε Έλληνα να συμπεριφέρεται έτσι σχηματίζουν άσχημη αντίληψη και για την χώρα και για τους κομιστές αυτής της δημόσιας διαπόμπευσης της στους ξένους.
Η πραγματική αξία μας προσδιορίζεται από τις δικές μας ικανότητες και από το πως τις ενασκούμε, και σε κάθε περίπτωση το να κατηγορεί κάποιος την προηγούμενη δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση της χώρας του δημόσια σε τέτοιες εκδηλώσεις, ετεροπροσδιοριζόμενος, δεν περιποιεί τιμή γι αυτόν ούτε του δίνει προστιθέμενη αξία, αφού συμπαρασύρεται από την συνολική μείωση της αξία όλης της χώρας στην συνείδηση των ξένων.
Στέλιος Φενέκος
Πρόεδρος της Κοινωνίας Αξιών και Υποναύαρχος ε.α
Διαβάστε ακόμη:
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών