Η ΟΜΟΝΟΙΑ καταγγέλλει εξόρυξη ορυκτών με τη συνεργασία του Δημάρχου Χιμάρας

Η «ΟΜΟΝΟΙΑ» Χιμάρας και τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου αντιτίθενται σθεναρά στη διεφθαρμένη πελατειακή απόφαση να ανατεθεί στον Δήμαρχο Χιμαρας το δικαίωμα συνεργασίας με τρίτους για την εκμετάλλευση της περιοχής του Τουριστικού μετώπου Δρυμαδων για αινιγματικές εξορυκτικές δραστηριότητες.

Ακολουθεί το αίτημα των Δημοτικών Συμβούλων προς τον Περιφερειάρχη της Περιφέρειας Αυλώνας.

Χιμάρα, 05.03.2025
Θέμα: Αίτημα άρνησης της έγκρισης και νομιμότητας της απόφασης του Δ. Συμβουλίου του Δ. Χιμάρας της 03.03.2025 – Περί χορήγησης κατ’ αρχήν έγκρισης για Έναρξη συνεργασίας με την εταιρεία «Egeu Stone» sh.p.k.

Απευθύνεται σε: Περιφερειάρχη Αυλώνας.
κ. Πλατόρ Νεστούρη.

Κύριε Νεστούρη,

Κατά τη συνεδρίαση της 03.03.2021, κατά πλήρη παράβαση της ισχύουσας νομοθεσίας, του Ν. 139/2015 «Περί Τοπικής Αυτοδιοίκησης» και του κανονισμού εφαρμογής του, καθώς και του Κανονισμού του ίδιου του Δημοτικού Συμβουλίου Χιμάρας, ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Χιμάρας και ο Γραμματέας του Δημοτικού Συμβουλίου εξέτασαν τη χορήγηση της άδειας συνεργασίας με την Egeu Stone να εγκριθεί.

Ουσιαστικά, αυτή η έγκριση και συνεργασία επιτρέπει στον Δήμαρχο του Δήμου Χιμάρας να συνάψει συμφωνία συνεργασίας με σκοπό την εξόρυξη ορυκτών με χρήση έκτασης δημόσιας γης, ιδιοκτησίας του Δήμου Χιμάρας, περιουσιακό στοιχείο που διαχειρίζεται αυτό το συμβούλιο βάσει του Ν. 139/2015.

Αντιτιθέμεθα σθεναρά σε αυτήν την απόφαση, με βάση: τον Νόμο αριθ. 119/2014 «Για το δικαίωμα στην ενημέρωση», Νόμο αρ. 139/2015 «Περί τοπικής αυτονομίας», Νόμο αρ. 68/2017 «Περί των οικονομικών της τοπικής αυτονομίας», Νόμο αρ. 107/2014 «Περί χωροταξικού σχεδιασμού και ανάπτυξης», Νόμο αρ. 146/2014 «Περί κοινοποίησης και δημόσιας διαβούλευσης» που αναφέρει ότι:

Πρώτον, το προαναφερόμενο σχέδιο δεν αναφερόταν στην ημερήσια διάταξη και προστέθηκε για ψήφιση στο θέμα «Διάφορα», κατά ανοιχτή παραβίαση των Κανονισμών του ΔΣ για τη Χιμάρα και των καθιερωμένων διαδικασιών για την έγκριση σχεδίων αποφάσεων, τα οποία, ως εκ τούτου, δεν μπορούν να εγκριθούν χωρίς αναφορά, συζήτηση και αναθεώρηση. Η ένταξη του σχεδίου απόφασης στην ημερήσια διάταξη της συνεδρίασης συνιστά σοβαρή διαδικαστική παράβαση. Το ίδιο σχέδιο απόφασης είχε υποβληθεί προηγουμένως στο Συμβούλιο για εξέταση και δεν τέθηκε σε ψηφοφορία, αλλά κατατέθηκε ως χωριστό θέμα σε προηγούμενη συνεδρίαση, όπως αποδεικνύεται από έγγραφα που διανεμήθηκαν στα μέλη του Συμβουλίου και τηρήθηκαν πρακτικά. Το άρθρο 77, παράγραφος 8, του Κανονισμού του Δημοτικού Συμβουλίου ορίζει ότι: Κάθε σχέδιο πράξης/απόφασης/έκθεσης πρέπει να υποβάλλεται για προκαταρκτική εξέταση στη Διαρκή Επιτροπή, η οποία ασχολείται με τα θέματα που παρουσιάζονται στο σχέδιο πράξης/απόφασης.

Αυτός ο τρόπος έγκρισης και δράσης αποτελεί κατάφωρη παραβίαση του νόμου και κατάχρηση εξουσίας τόσο από τον Δήμαρχο όσο και από τον Γραμματέα αυτού του Συμβουλίου, οι οποίοι εξάλλου δεν παρέχουν το υλικό βιντεοσκόπησης της συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου, όπως ορίζει ο νόμος!

Δεύτερον, στο σχέδιο απόφασης και πουθενά στη συνοδευτική έκθεση δεν διευκρινίζεται ποιο θα είναι το «ορυκτό» που θα είναι η βάση της σχέσης οικονομικής συνεργασίας που θα δημιουργήσει ο δήμαρχος Χιμάρας Vangjel Tavo με το αιτούν όργανο.

Η έκθεση δεν διευκρινίζει καν τι είδους ορυχείο θα δημιουργηθεί σε αυτό το έδαφος: ορυχείο σήραγγας ή επιφανειακό ορυχείο;! (πρώτη σελίδα της έκθεσης που εστάλη στο ΔΣ στην οποία γίνεται αναφορά στο ορυχείο).

Από την άλλη, ο ορισμός του ορυκτού συνδέεται με άλλες τεχνικονομικές παραμέτρους και κριτήρια που πρέπει να πληρούνται για να εγκριθεί και να προσαρμοστεί στην μεταλλευτική νομοθεσία και τις υπονομοθετικές πράξεις που τις εφαρμόζουν. Ειδικότερα, δεν μπορούν να χορηγηθούν άδειες για λατομεία σε Δρυμάδες , Λιάτες/Ιλιάς και Χιμάρα, για παράδειγμα, λόγω των διατάξεων που ρυθμίζουν τον αριθμό των λατομικών αδειών ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο ή τη θέση τους σε σχέση με προστατευόμενες περιοχές, ακτή, τουριστικές ζώνες κ.λπ.

Υπό αυτή την έννοια, η έκθεση και το ίδιο το σχέδιο απόφασης είναι ριζικά λανθασμένα, καθώς καθιστούν ανώνυμο το είδος του υλικού που πρόκειται να χρησιμοποιηθεί στις εκτάσεις του Δήμου Χιμάρας.

Τρίτον: το σχέδιο απόφασης και η συνοδευτική έκθεση στερούνται επιχειρηματικού σχεδίου, οικονομικών επιπτώσεων, προσδοκιών, τη σχέση που θα καθορίσουν τα μέρη στη συμφωνία συνεργασίας και τη σύμβαση εκμετάλλευσης ορυκτών υλών που θα συναφθεί στο μέλλον, καθώς και του φορέα που ελέγχει την ποσότητα ορυκτού που πρόκειται να εξορυχθεί, δηλαδή είναι απαλλαγμένο από οικονομικούς και χρηματοοικονομικούς δείκτες.

Τέταρτον, η έκθεση δεν εξηγεί τη νομική βάση και τους λόγους για τους οποίους έγινε αποδεκτή η συμφωνία που πρότεινε η Egeu Stone shpk και γιατί ο δήμαρχος Vangjel Tavo ξεκίνησε αυτή τη διαδικασία αποδεχόμενος την πρόταση για τη συνεργασία αυτής της εμπορικής εταιρείας η οποία δεν υπέβαλε κανένα αρχικό έγγραφο επιχειρηματικού σχεδίου παρά μόνο ένα απλό αίτημα.

Πέμπτον: Όπως προκύπτει από το αίτημα που υπέβαλε στον Δήμο Χιμάρας η ίδια η «Egeu Stone» shpk, ως φορέας δεν διαθέτει άδεια από το Υπουργείο Υποδομών και Ενέργειας, καθώς η εν λόγω περιοχή δεν περιλαμβάνεται στις αξιοποιήσιμες για μεταλλευτικές δραστηριότητες. Υπό αυτή την έννοια, με αναφορά στον Νόμο αριθ. 107/2014 «Περί Χωροταξίας και Ανάπτυξης» και εγγράφων τοπικού σχεδιασμού σε σχέση με το Εθνικό Γενικό Σχέδιο, το Εθνικό Τομεακό Σχέδιο και τα Αναλυτικά Σχέδια Περιοχών Εθνικής Σημασίας, απαγορεύεται η μεταλλευτική δραστηριότητα στην περιοχή αυτή. Η ίδια η σχέση είναι αντιφατική γιατί αφήνει το έργο στην

"Egeu Stone" sh,pk. να λάβει μεταλλευτικές άδειες, ενώ ο ίδιος ο φορέας έχει αποδεχθεί και αναφέρει στο αίτημα που υποβλήθηκε στον Δήμο ότι το αρμόδιο Υπουργείο δεν προβαίνει σε διαγωνισμό για μεταλλευτικές περιοχές σε αυτές τις περιοχές.

Έκτον: Όπως φαίνεται από το γενικό σχέδιο με συντεταγμένες που επισυνάπτονται στο αίτημα του υποκειμένου, απαιτούνται μεταλλευτικές εργασίες στην επικράτεια της περιοχής Δρυμάδες. Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία που αναφέρεται παραπάνω στην εισαγωγή αυτού του αιτήματος, ιδιαίτερα σε παράκτιες και τουριστικές περιοχές, όπως ορίζεται από την ισχύουσα νομοθεσία, κανένα έργο και παρέμβαση αυτού του τύπου δεν μπορεί να εγκριθεί στο φυσικό περιβάλλον με οποιονδήποτε τρόπο, ιδίως χωρίς τη λήψη δημόσιας συναίνεσης μέσω δημοσίων διαβουλεύσεων και ελλείψει εκτίμησης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και έκθεσης.

Για το λόγο αυτό, κατά παράβαση του νόμου, δεν έγινε δημόσια ακρόαση και δεν ελήφθη κοινοτική έγκριση.

Σύμφωνα με τη συνημμένη τεκμηρίωση, πριν από τη συνεδρίαση του ΔΣ υποβλήθηκε κοινοτική καταγγελία στον δήμο Χιμάρας, με 141 υπογραφές κατοίκων του Δρυμιού να αντιτίθενται σε αυτήν την απόφαση και σε οποιαδήποτε μεταλλευτική δραστηριότητα στην περιοχή.

Έβδομο: Η απόφαση που εγκρίθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο Χιμάρας δεν μπορεί και δεν πρέπει να τεθεί σε ισχύ 10 ημέρες μετά τη δημοσίευσή της, όπως αναφέρεται στο σχέδιο απόφασης, διότι, αφενός, απαιτείται η έγκριση του νόμου από εσάς κ. Νομάρχη και, δεύτερον, σε μια τέτοιας φύσης διαδικασία λήψης αποφάσεων που αφορά τα ακίνητα του Δήμου Χιμάρας, οποιαδήποτε διαδικαστική και ουσιώδης παράβαση της νομοθετικής απόψεως.

Όγδοο: Η απόφαση που ελήφθη παραβιάζει το Νόμο διότι, όπως ορίζει ο Νόμος αριθ. 139/2015 «Περί τοπικής αυτοτέλειας» στα άρθρα 18 και 55 παράγραφος «ε», το Δημοτικό Συμβούλιο είναι κάτοχος δικαιωμάτων ιδιοκτησίας και κύριος των περιουσιακών στοιχείων του Δήμου Χιμάρας, καθώς και το όργανο που εγκρίνει την εκποίηση ή παραχώρηση χρήσης ακινήτου τρίτων.

Σύμφωνα με το άρθρο 18 του νόμου, το Δημοτικό Συμβούλιο, πριν εξετάσει και εγκρίνει τις πράξεις, πραγματοποιεί συνεδριάσεις διαβουλεύσεων με την κοινότητα, οι οποίες είναι υποχρεωτικές στις περιπτώσεις που προβλέπονται στα άρθρα 54, παράγρ. «α», «θ», «ε», «στ» και «κ» και 77 παραγρ. «α», «θ», «ε», «στ» και «κ» του παρόντος νόμου. Σύμφωνα με το άρθρο 55 του νόμου αυτού, ορίζεται ότι οι αποφάσεις λαμβάνονται τουλάχιστον από τα τρία πέμπτα του συνολικού αριθμού των συμβούλων για την περίπτωση που προβλέπεται στην παραγρ. «ε» του άρθρου 54 του νόμου αυτου . Συνολικά τα 3/5 των 21 συμβούλων είναι 12,6 ψήφοι, δηλαδή μαθηματικά 13 ψήφοι και υπό αυτή την έννοια αυτή η απόφαση που πάρθηκε με 11 ψήφους είναι άκυρη.

Υπό το πρίσμα των ανωτέρω, θεωρώντας την απόφαση αυτή καταχρηστική, ληφθείσα κατά παράβαση του νόμου, χωρίς την έγκριση και διαβούλευση με την κοινότητα και τις ομάδες συμφερόντων, σας ζητούμε να μην την εγκρίνετε. 

Διαβάστε ακόμη

Σχόλια