Ένα δημοσίευμα της εφημερίδας «Το Βήμα» άναψε φωτιές στη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ), φέρνοντας στο προσκήνιο σοβαρά ερωτήματα για τη διαφάνεια στη διαχείριση προγραμμάτων επιδότησης. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, η πλατφόρμα για το νέο πρόγραμμα αναβάθμισης δεξιοτήτων, που προσέφερε voucher από 1.000 έως 2.250 ευρώ, άνοιξε αιφνιδιαστικά για μόλις 40 λεπτά και δέχθηκε 43.000 αιτήσεις. Ακόμη πιο εντυπωσιακό είναι το στοιχείο που δημοσίευσε η εφημερίδα: 1.350 αιτήσεις είχαν υποβληθεί πριν καν ανοίξει επίσημα το σύστημα.
Η υπόθεση ξεκίνησε την Πέμπτη 24 Ιουλίου 2025, όταν η ΔΥΠΑ ανάρτησε στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ τη Δημόσια Πρόσκληση για το πρόγραμμα κατάρτισης σε κλάδους αιχμής. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, στις 15:27 το απόγευμα η πλατφόρμα άνοιξε «σιωπηρά», χωρίς προηγούμενη δημόσια ενημέρωση, και στις 16:12 έκλεισε, έχοντας συγκεντρώσει δεκάδες χιλιάδες αιτήσεις. Το δημοσίευμα μάλιστα καταγράφει ακριβή νούμερα, κάνοντας λόγο για 43.000 συνολικές καταχωρήσεις.
Η αντίδραση της ΔΥΠΑ ήταν άμεση και έντονη. Με πολυσέλιδη ανακοίνωση, η Υπηρεσία έκανε λόγο για «αναληθή δημοσιεύματα» και παρουσίασε τη δική της εκδοχή. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η πρώτη αίτηση καταχωρήθηκε στις 15:21:32, αμέσως μετά την ανάρτηση της πρόσκλησης, και συνολικά υποβλήθηκαν 30.040 αιτήσεις. Η ΔΥΠΑ διέψευσε κατηγορηματικά ότι υπήρξαν προκαταχωρημένες αιτήσεις και τόνισε πως όλα έγιναν με απόλυτη τήρηση της σειράς προτεραιότητας.
Η υπηρεσία υποστηρίζει επίσης ότι δεν υπήρξε αιφνιδιασμός, καθώς από τις 3 Ιουλίου είχε ενημερώσει εγγράφως τα 220 Κέντρα Δια Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ) που είναι εγγεγραμμένα στο μητρώο της. Ωστόσο, αυτό που προκαλεί ερωτηματικά είναι ότι δεν εκδόθηκε καμία δημόσια ανακοίνωση προς το ευρύ κοινό, παρά μόνο εσωτερική ενημέρωση προς τους παρόχους κατάρτισης. Το γεγονός αυτό ενισχύει τις καταγγελίες ότι όσοι δεν είχαν πρόσβαση μέσω ΚΔΒΜ βρέθηκαν εκτός διαδικασίας.
Το ζήτημα γίνεται ακόμη πιο σύνθετο αν ληφθεί υπόψη η τεχνική διάσταση. Είναι εφικτό να καταχωρηθούν 30.000 ή ακόμη και 43.000 αιτήσεις μέσα σε λιγότερο από μία ώρα; Η ΔΥΠΑ απαντά ότι το σύστημα λειτούργησε με μηχανισμό «first come – first served», ότι είχαν γίνει τεχνικές βελτιώσεις (captcha, μεταφορά υποδομής) και πως η μεγάλη ζήτηση εξηγεί την ταχύτητα. Ωστόσο, τεχνικοί της αγοράς επισημαίνουν ότι ο αριθμός είναι εξαιρετικά υψηλός για τόσο μικρό χρονικό διάστημα, θέτοντας το ερώτημα αν υπήρξε αυτοματοποιημένη υποβολή μέσω bots ή αν κάποιες αιτήσεις είχαν προετοιμαστεί προκαταβολικά.
Η ΔΥΠΑ από την πλευρά της υπενθυμίζει ότι υλοποιεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα επιδοτούμενης κατάρτισης στη χώρα, με στόχο 500.000 ωφελούμενους μέχρι το τέλος του 2025, και δηλώνει πως το σύστημα είναι «πλήρως ψηφιακό, αντικειμενικό και διαφανές». Στην ίδια ανακοίνωση επισημαίνει ότι οι έλεγχοι γνησιότητας των αιτήσεων είναι καθολικοί και βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη.
Η αντιπαράθεση ανάμεσα στην εφημερίδα και τη ΔΥΠΑ δεν είναι απλώς μια διαφορά αριθμών. Αγγίζει τον πυρήνα της αξιοπιστίας στη διαχείριση δημόσιων πόρων, ειδικά όταν πρόκειται για ευρωπαϊκά κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης. Αν επαληθευτούν τα στοιχεία για αιτήσεις πριν από το άνοιγμα της πλατφόρμας ή για περιορισμένη πρόσβαση της πληροφορίας μόνο σε επιλεγμένα ΚΔΒΜ, τότε τίθεται ζήτημα ισότητας ευκαιριών για τους ανέργους.
Από την άλλη πλευρά, αν τα στοιχεία της ΔΥΠΑ είναι ακριβή και το ρεπορτάζ στηρίζεται σε ανακριβείς πληροφορίες, τότε η υπόθεση μπορεί να αποδειχθεί περισσότερο μια κρίση επικοινωνίας παρά σκάνδαλο. Σε κάθε περίπτωση, οι αντιφάσεις είναι αρκετές για να απαιτηθεί επίσημη έρευνα και δημοσιοποίηση όλων των logs του συστήματος, ώστε να αποδειχθεί με ακρίβεια το πότε και από ποιους έγιναν οι αιτήσεις.
Μέχρι τότε, η συζήτηση θα συνεχίσει να φουντώνει, καθώς το θέμα αφορά όχι μόνο τις χιλιάδες ανέργων που διεκδικούν μια θέση σε προγράμματα κατάρτισης, αλλά και την εμπιστοσύνη των πολιτών στις δημόσιες διαδικασίες. Στο τέλος, το ζητούμενο είναι ένα: διαφάνεια και ίσες ευκαιρίες για όλους.
Η υπόθεση ξεκίνησε την Πέμπτη 24 Ιουλίου 2025, όταν η ΔΥΠΑ ανάρτησε στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ τη Δημόσια Πρόσκληση για το πρόγραμμα κατάρτισης σε κλάδους αιχμής. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, στις 15:27 το απόγευμα η πλατφόρμα άνοιξε «σιωπηρά», χωρίς προηγούμενη δημόσια ενημέρωση, και στις 16:12 έκλεισε, έχοντας συγκεντρώσει δεκάδες χιλιάδες αιτήσεις. Το δημοσίευμα μάλιστα καταγράφει ακριβή νούμερα, κάνοντας λόγο για 43.000 συνολικές καταχωρήσεις.
Η αντίδραση της ΔΥΠΑ ήταν άμεση και έντονη. Με πολυσέλιδη ανακοίνωση, η Υπηρεσία έκανε λόγο για «αναληθή δημοσιεύματα» και παρουσίασε τη δική της εκδοχή. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η πρώτη αίτηση καταχωρήθηκε στις 15:21:32, αμέσως μετά την ανάρτηση της πρόσκλησης, και συνολικά υποβλήθηκαν 30.040 αιτήσεις. Η ΔΥΠΑ διέψευσε κατηγορηματικά ότι υπήρξαν προκαταχωρημένες αιτήσεις και τόνισε πως όλα έγιναν με απόλυτη τήρηση της σειράς προτεραιότητας.
Η υπηρεσία υποστηρίζει επίσης ότι δεν υπήρξε αιφνιδιασμός, καθώς από τις 3 Ιουλίου είχε ενημερώσει εγγράφως τα 220 Κέντρα Δια Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ) που είναι εγγεγραμμένα στο μητρώο της. Ωστόσο, αυτό που προκαλεί ερωτηματικά είναι ότι δεν εκδόθηκε καμία δημόσια ανακοίνωση προς το ευρύ κοινό, παρά μόνο εσωτερική ενημέρωση προς τους παρόχους κατάρτισης. Το γεγονός αυτό ενισχύει τις καταγγελίες ότι όσοι δεν είχαν πρόσβαση μέσω ΚΔΒΜ βρέθηκαν εκτός διαδικασίας.
Το ζήτημα γίνεται ακόμη πιο σύνθετο αν ληφθεί υπόψη η τεχνική διάσταση. Είναι εφικτό να καταχωρηθούν 30.000 ή ακόμη και 43.000 αιτήσεις μέσα σε λιγότερο από μία ώρα; Η ΔΥΠΑ απαντά ότι το σύστημα λειτούργησε με μηχανισμό «first come – first served», ότι είχαν γίνει τεχνικές βελτιώσεις (captcha, μεταφορά υποδομής) και πως η μεγάλη ζήτηση εξηγεί την ταχύτητα. Ωστόσο, τεχνικοί της αγοράς επισημαίνουν ότι ο αριθμός είναι εξαιρετικά υψηλός για τόσο μικρό χρονικό διάστημα, θέτοντας το ερώτημα αν υπήρξε αυτοματοποιημένη υποβολή μέσω bots ή αν κάποιες αιτήσεις είχαν προετοιμαστεί προκαταβολικά.
Η ΔΥΠΑ από την πλευρά της υπενθυμίζει ότι υλοποιεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα επιδοτούμενης κατάρτισης στη χώρα, με στόχο 500.000 ωφελούμενους μέχρι το τέλος του 2025, και δηλώνει πως το σύστημα είναι «πλήρως ψηφιακό, αντικειμενικό και διαφανές». Στην ίδια ανακοίνωση επισημαίνει ότι οι έλεγχοι γνησιότητας των αιτήσεων είναι καθολικοί και βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη.
Η αντιπαράθεση ανάμεσα στην εφημερίδα και τη ΔΥΠΑ δεν είναι απλώς μια διαφορά αριθμών. Αγγίζει τον πυρήνα της αξιοπιστίας στη διαχείριση δημόσιων πόρων, ειδικά όταν πρόκειται για ευρωπαϊκά κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης. Αν επαληθευτούν τα στοιχεία για αιτήσεις πριν από το άνοιγμα της πλατφόρμας ή για περιορισμένη πρόσβαση της πληροφορίας μόνο σε επιλεγμένα ΚΔΒΜ, τότε τίθεται ζήτημα ισότητας ευκαιριών για τους ανέργους.
Από την άλλη πλευρά, αν τα στοιχεία της ΔΥΠΑ είναι ακριβή και το ρεπορτάζ στηρίζεται σε ανακριβείς πληροφορίες, τότε η υπόθεση μπορεί να αποδειχθεί περισσότερο μια κρίση επικοινωνίας παρά σκάνδαλο. Σε κάθε περίπτωση, οι αντιφάσεις είναι αρκετές για να απαιτηθεί επίσημη έρευνα και δημοσιοποίηση όλων των logs του συστήματος, ώστε να αποδειχθεί με ακρίβεια το πότε και από ποιους έγιναν οι αιτήσεις.
Μέχρι τότε, η συζήτηση θα συνεχίσει να φουντώνει, καθώς το θέμα αφορά όχι μόνο τις χιλιάδες ανέργων που διεκδικούν μια θέση σε προγράμματα κατάρτισης, αλλά και την εμπιστοσύνη των πολιτών στις δημόσιες διαδικασίες. Στο τέλος, το ζητούμενο είναι ένα: διαφάνεια και ίσες ευκαιρίες για όλους.
Διαβάστε ακόμη

Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών