Ανησυχίες για αλυτρωτικά μηνύματα ακόμη και σε σχολεία της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας

Η πρώτη φωτογραφία είναι από σημερινή δραστηριότητα στο 9 τάξιο σχολείο Μεσοποτάμου, ενώ η δεύτερη από τη σελίδα της υπουργού Παιδείας της Αλβανίας - Το θόλωμα των προσώπων έγινε από το apenadi.blogspot

Σοβαρές ανησυχίες για την αύξηση εθνικιστικού λόγου και συμβολισμών στα αλβανικά σχολεία, ακόμη και σε σχολεία της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας, εκφράζει ο Ζήσος Λούτσης, πρώην Διευθυντής Παιδείας για τους Δήμους Δρόπολης και Φοινίκης. Σε δημόσια παρέμβασή του καταγγέλλει ότι αλυτρωτικά συνθήματα, χάρτες και συμβολισμοί της λεγόμενης «Μεγάλης Αλβανίας» κάνουν ολοένα πιο έντονη την εμφάνισή τους σε σχολικές εκδηλώσεις, ειδικά κατά τον εορτασμό των εθνικών επετείων της 28ης και 29ης Νοεμβρίου.
Σύμφωνα με τον κ. Λούτση, το «νοσηρό πνεύμα του εθνικισμού» — όπως το χαρακτηρίζει — έχει πλέον εισχωρήσει βαθύτερα στην εκπαιδευτική πραγματικότητα, όχι μόνο στα αλβανικά σχολεία γενικά, αλλά και σε ορισμένα σχολεία που ανήκουν στην Εθνική Ελληνική Μειονότητα. Εκεί, αναφέρει, εμφανίζονται σημαίες, πανό και τραγούδια με αλυτρωτικό περιεχόμενο, δημιουργώντας κλίμα πίεσης και ανασφάλειας στους μαθητές και τους γονείς της μειονότητας.

Έντονη κριτική για αναρτήσεις της Υπουργού Παιδείας
Ο πρώην Διευθυντής Παιδείας επισημαίνει επίσης ότι το φαινόμενο δεν περιορίζεται σε μεμονωμένες σχολικές πρωτοβουλίες. Αναφέρεται συγκεκριμένα σε ανάρτηση της Υπουργού Παιδείας της Αλβανίας, η οποία δημοσίευσε φωτογραφία μαθητών με αλυτρωτικό χάρτη στο φόντο, χωρίς τα πρόσωπα των ανηλίκων να είναι καλυμμένα. Για τον κ. Λούτση, αυτή η πράξη συνιστά διπλή παραβίαση: αφενός των δικαιωμάτων των παιδιών, αφετέρου της υποχρέωσης του κράτους να μην ενθαρρύνει εθνικιστικά αφηγήματα μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα.

Ζήτημα προστασίας μειονοτήτων και δικαιωμάτων των παιδιών
Ο Ζήσος Λούτσης τονίζει ότι τα σχολικά εγχειρίδια της Ιστορίας και της Γεωγραφίας περιλαμβάνουν ήδη αλυτρωτικές διατυπώσεις, γεγονός που — κατά την άποψή του — συμβάλλει συστηματικά στην καλλιέργεια αρνητικών συναισθημάτων απέναντι σε γειτονικούς λαούς. Για την Εθνική Ελληνική Μειονότητα, αυτό μεταφράζεται σε κλίμα ανασφάλειας μέσα στις ίδιες τις πατρογονικές της εστίες.
Παρότι το ζήτημα των σχολικών βιβλίων και των εθνικών αφηγήσεων έχει απασχολήσει κατά καιρούς διεθνείς οργανισμούς, ο κ. Λούτσης υποστηρίζει ότι σήμερα η κατάσταση εντείνεται και ζητά άμεσα θεσμική αντίδραση.

«Θα επιληφθεί κάποιος;» – Έκκληση για παρέμβαση
Ο πρώην Διευθυντής Παιδείας θέτει ευθέως το ερώτημα αν κάποιος αρμόδιος φορέας, θεσμικά ή πολιτικά, θα παρέμβει για να διερευνήσει τις καταγγελίες και να προστατεύσει τα δικαιώματα των παιδιών και της μειονότητας. «Ή θα αρκεστούμε για ακόμη μια φορά σε έναν απλό δυσανασχετισμό;» διερωτάται.
Ο ίδιος κάνει λόγο για «ωμή παραβίαση δικαιωμάτων παιδιών και μειονοτήτων» και καλεί όσους έχουν δημόσιο λόγο ή θεσμική ευθύνη να αναλάβουν δράση, χωρίς όμως να υιοθετεί ρητορική σύγκρουσης, αλλά επισημαίνοντας την ανάγκη για σεβασμό των διεθνών συμβάσεων και της παιδαγωγικής δεοντολογίας.

Ανάγκη για διάλογο και θεσμική εποπτεία
Το ζήτημα που αναδεικνύει ο κ. Λούτσης αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου προβληματισμού σχετικά με τον ρόλο της εκπαίδευσης στη διαμόρφωση της κοινωνικής συνοχής στις πολυεθνοτικές περιοχές της Αλβανίας. Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι ο εθνικισμός στην εκπαίδευση, ανεξαρτήτως προέλευσης, τείνει να εντείνει τα χάσματα αντί να τα γεφυρώνει — ιδιαίτερα όταν αφορά μειονότητες με ιστορική παρουσία.
Η ανάγκη για θεσμικό διάλογο, αναθεώρηση πρακτικών και μεγαλύτερη ευαισθησία στη χρήση σχολικών συμβολισμών είναι κρίσιμη ώστε το σχολείο να παραμείνει χώρος παιδείας και όχι πολιτικής αντιπαράθεσης.

Διαβάστε ακόμη

Σχόλια