Ταινία «Αργυρόκαστρο»: Τα μικτά ζευγάρια στην Αλβανία του Χότζα - Εκτελέσεις και στρατόπεδα εργασίας
Μέσα από τους πέτρινους τοίχους ενός φρουρίου του 13ου αιώνα, Αλβανοί και Ρώσοι ηθοποιοί προσπαθούν να επαναπροσδιορίσουν ένα ελάχιστα γνωστό αλλά ενοχλητικό κεφάλαιο της κοινής τους ιστορίας για τη μεγάλη οθόνη.
Το «Αργυρόκαστρο» είναι η πρώτη κοινή παραγωγή μεταξύ των δύο χωρών μέσα σε 70 χρόνια και η πρώτη ταινία μεγάλου μήκους που πραγματεύεται την τραγική τύχη των μικτών ζευγαριών που διώχθηκαν από το κομμουνιστικό καθεστώς των Τιράνων.
Όπως αναφέρει η Νίνα Κοβάλεβα, Ρωσίδα παραγωγός: «Είναι μια ταινία για τη δεκαετία του 1960. Είναι μια ιστορική ταινία, το λέω με βεβαιότητα. Υπάρχουν δύο χώρες που ήταν πολύ δεμένες τη δεκαετία του 1960. Ωστόσο κατόπιν έζησαν τη διάλυση των σχέσεών τους. Και νομίζω ότι ήταν επώδυνη και για τις δύο πλευρές».
Η τύχη των μικτών ζευγαριών την εποχή του Χότζα στην Αλβανία
Στο σενάριο συμμετείχε ο διεθνώς αναγνωρισμένος Αλβανός συγγραφέας Ισμαήλ Κανταρέ. Το ιστορικό δράμα αναφέρεται στην ιστορία Αλβανών ανδρών που σπούδαζαν στο εξωτερικό και επέστρεφαν με ξένες συζύγους από τη Ρωσία ή άλλες κομμουνιστικές χώρες. Το πρόβλημα ξεκίνησε όταν τα Τίρανα διέκοψαν τις σχέσεις τους με τη Μόσχα το 1961, μια διπλωματική αναταραχή που μέσα σε μια νύχτα μετέτρεψε νεαρούς Αλβανούς με συζύγους από τη Σοβιετική Ενωση σε ύποπτους προδότες.
Σύμφωνα με την Ενι Γιάνο, ηθοποιό από την Αλβανία: «Είναι τραγικό γιατί οι λόγοι για τους οποίους οι γυναίκες αυτές βρέθηκαν στη φυλακή είναι εντελώς παράλογοι, ακατανόητοι .Εκείνοι που δεν έκαναν συμβιβασμούς με ό,τι θεωρούσαν λάθος είχαν συνέπειες. Αυτό παρουσιάζεται στην ταινία».
Δεν υπάρχουν στοιχεία για το πόσα ζευγάρια ήταν αναμεσα στις δεκάδες χιλιάδες αντιφρονούντες που φυλακίστηκαν ή καταδικάστηκαν σε καταναγκαστικά έργα κατά τη διάρκεια των 40 χρόνων κομμουνισμού στην Αλβανία.
Ο σκηνοθέτης Γιούρι Αράμποβ χαρακτηρίζει την ταινία ως «φόρο τιμής σε όλα τα αθώα θύματα των ολοκληρωτικών καθεστώτων».
Ράμα: Σπουδαίοι άνδρες Μητσοτάκης και Ερντογαν [Βίντεο]
Εκτελέσεις και στρατόπεδα εργασίας
Για χρόνια, η Αλβανία και η ΕΣΣΔ ήταν στενοί σύμμαχοι και ο Ένβερ Χότζα θαυμαστής του Ιωσήφ Στάλιν.
Ωστόσο, με το διάδοχο του Σοβιετικού ηγέτη Νικήτα Χρουστσόφ ο οποιος ξεκίνησε μια σειρά μεταρρυθμίσεων αποσταλινισμού, ο Χότζα διέκοψε το 1961 τις σχέσεις του με τη «ρεβιζιονιστική» Μόσχα.
Οι ξένες σύζυγοι που ζούσαν μέσα στην Αλβανία, είχαν δύο επιλογές: επιστροφή στην πατρίδα τους ή παραμονή με τους συζύγους τους αντιμετωπίζοντας τον κίνδυνο διώξεων.
Περίπου 5.500 άνδρες και 450 γυναίκες εκτελέστηκαν από το καθεστώς.
Γεννημένη στη Σοβιετική Ρωσία, η Ιρίνα Σαλάκου παντρεύτηκε έναν Αλβανό που σπούδαζε μηχανικός στο Λένινγκραντ. Το ζευγάρι επέστρεψε στα Τίρανα το 1955 με δίδυμα. Η ζωή τους καταστράφηκε δύο δεκαετίες αργότερα, όταν ο σύζυγός της εκτελέστηκε από το αλβανικό καθεστώς με την κατηγορία του «σαμποτάζ».
Η Σαλλάκου στάλθηκε με τις δύο κόρες της σε ένα στρατόπεδο εργασίας. Αφέθηκαν ελεύθερες το 1988. Είναι υπέρ μιας ταινίας που θα πει μια ιστορία παρόμοια με την δική της .«Αυτό είναι μία τραγική στιγμή στην ιστορία της Αλβανίας που πρέπει να ειπωθεί για να γίνει κατανοητή το μέγεθος του εγκλήματος».
Η αγάπη είναι τυφλή
Η ταινία, την οποία ο Κανταρέ άρχισε να γράφει το 2010, ανιχνεύει την ιστορία της ρωσίδας φοιτήτριας Κάτια, η οποία συναντά τον μελλοντικό της Αλβανό σύζυγο, Αργιάν, στη Μόσχα.
Χρόνια μετά την έναρξη μιας νέας ζωής μαζί στην Αλβανία, ο σύζυγος συλλαμβάνεται για «κατασκοπεία» και εκτελείται. Η Κάτια, που επίσης κατηγορείται για κατασκοπεία, καταλήγει φυλακισμένη στο φρούριο Αργυρόκαστρο, το οποίο τότε χρησιμοποιείται ως φυλακή.
Το μοντάζ της ταινίας θα αρχίσει στο τέλος του μήνα. Μια νέα ιστορία αγάπης - μεταξύ της Polina Grishina, της ρωσιδας ηθοποιού που παίζει την Katia και του Besmir Bitraku, του Αλβανού ηθοποιού που παίζει τον σύζυγό της γεννήθηκε. «Είμαστε η ιστορία μας», δήλωσε με ένα χαμόγελο ο Bitraku.Για να προσθέσει η Loreta Mokini, η αλβανίδα συμπαραγωγός της ταινίας: «Η αγάπη είναι τυφλή, δεν διδάσκεται από την ιστορία".
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών