Ο Διευθυντής του Γραφείου Παιδείας Φοινίκης-Δερόπολης, Ζήσος Λούτσης, κοντά στους εκπαιδευτικούς και μαθητές

Νεοϊδρυθέν είναι Το Γραφείο Προπανεπιστημιακής Παιδείας με κέντρο τη Φοινίκη που καλύπτει τα σχολεία των δήμων Φοινίκης και Δρόπολης. της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας. Διευθυντής του ο κύριος Ζήσος Λούτσης, βαθύς γνώστης του αντικειμένου της ελληνικής παιδείας και των προβληματισμών της διαχρονικός και μεθοδικός μαχητής νομικής διευθέτησης αυτού του δικαιώματος που απορρέει από διεθνείς και ευρωπαϊκές συμβάσεις τις οποίες έχει αποδεχτεί και επικυρώσει η Αλβανία και οφείλει να επικαιροποιήσει.

Είναι πολλά τα θέματα που πρέπει να αντιμετωπίσει το νέο αυτό γραφείο υπό την αιγίδα του κ. Λούτση. Είναι το θέμα των προγραμμάτων σπουδών, των σχολικών εγχειριδίων, της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, της αναβάθμισης της ποιότητας και εκσυγχρονισμού της διδασκαλίας των μαθημάτων στην μητρική αλλά και στην επίσημη αλβανική γλώσσα, της δημιουργίας κατάλληλων υποδομών για την δια ζώσης και εξ αποστάσεως διδασκαλία.

Ο κύριος Λούτσης στηρίζει τις προσπάθειές του σε κεκτημένα προηγούμενων αγώνων του Ελληνισμού από το 1990 μέχρι σήμερα, τα οποία σε αρκετές περιπτώσεις έχουν περιθωριοποιηθεί από το κατεστημένο στην παιδεία. Ένα απ΄αυτά είναι η κυβερνητική απόφαση του 1996 για την αναλογία των μαθημάτων στην ελληνική και αλβανική γλώσσα στα μειονοτικά σχολεία. Σύμφωνα με αυτή αρκετές ύλες , πέραν της μητρικής πρέπει να διδάσκονται στη μητρική γλώσσα, όπως η Βιολογία, η ιστορίες, οι Γεωγραφίες, οι Τέχνες, η Κοινωνική Αγωγή, η Μουσική, Η Φυσική Αγωγή, κλπ. Σε μερικά σχολεία αυτό το δικαίωμα κυρίως στις δευτερεύουσες ύλες προσπερνούνταν από τα γραφεία παιδείας, με αφορμή την έλλειψη εξειδικευμένων εκπαιδευτικών στη μητρική γλώσσα γι’ αυτές τις ειδικότητες.

Ο κύριος Λούτσης έδωσε στους διευθυντές των σχολείων ρητή εντολή από τις αρχές ότι είναι νομική υποχρέωση η εφαρμογή της αναλογίας στα μαθήματα και διαρκώς από την επετηρίδα ζητάει εκπαιδευτικούς με τον όρο να έχουν πιστοποίηση της ελληνικής γλώσσας. Μετά από επιθεώρηση σε κάποιο σχολείο διαπίστωσε ότι το μάθημα της Βιολογίας στα ελληνόπαιδα παραδοσιακά διδασκόταν στην αλβανική. Όρισε αμέσως αρμόδιο διδάσκων και φέτος τα παιδιά απολαμβάνουν το δικαίωμά τους και σ΄ αυτό το μάθημα.

Κάλεσε τους διευθυντές των σχολείων και τους ζήτησε να μην παρεκκλίνουν από τις διατάξεις που υπερασπίζονται το δικαίωμα εκπαίδευσης στη μητρική γλώσσα των μειονοτήτων, ζήτησε εγγράφως από το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας να εφαρμοστούν τα προγράμματα σπουδών στα αλβανικά και στα ελληνικά σε ξεχωριστές τάξεις και όχι σε συνδιδασκόμενες λόγω του αριθμού των μαθητών και επιδιώκει-μαζί με έμπειρους εκπαιδευτικούς και καθηγητές να ολοκληρώσει όλο το θεσμικό πλαίσιο των εφαρμοστικών διατάξεων για την παιδεία ώστε να το προωθήσει την κυβέρνηση προς έγκριση

Επικοινωνεί κατ’ ιδίαν με τους διευθύνοντες και το εκπαιδευτικό προσωπικό των σχολείων του χώρου μας, διεξάγει εποικοδομητικό διάλογο μαζί τους, μα και ζητά λογαριασμό για την εφαρμογή των οδηγιών που προαναφέραμε.

Ανήμερα της 28ης Οκτωβρίου ο κ. Λούτσης επισκέφτηκε το Ενιαίο Λύκειο του Βουλιαρατίου. Μια σχολή, που αν και λειτουργεί πάνω στο παλιό αλλά γεμάτο μνήμες κτίριο, αστράφτει από την καθαριότητα, σφύζει από δραστηριότητες, οχυρωμένο με τάξη και πειθαρχία, νοικοκυρεμένο «σπίτι».

Η Διευθύντριά Νατάσα Κουτσού, μαζί με το «γυναικοκρατούμενο» προσωπικό, με τις λευκές τους ενδυμασίες και τα μέτρα προστασίας από την πανδημία του κορωνοϊού, ήταν λίγο αγχωμένες. Και ο λόγος το πώς θα ‘βγαινε η όλη δραστηριότητά τους, αφιερωμένη στο ένδοξο Έπος του Σαράντα, την 80η επέτειο, που γιορτάζουμε φέτος, και η κατ’ ιδίαν συνάντηση με τον Προϊστάμενό τους. Η παρουσία του κύριου Λούτση όμως ήταν όμως παρουσία συναδέλφου ανάμεσα σε συναδέλφους και αυτό χαλάρωσε τους διοργανωτές να ολοκληρώσουν με επιτυχία τη δραστηριότητα, αλλά και να εκθέσουν ενώπιων του τους προβληματισμούς που έχουν. Δηλώνουν ανοιχτά ότι τώρα, με το νέο γραφείο και την παρουσία του κ. Λούτση, νιώθουν ασφάλεια και γεμάτες θέληση να δουλέψουν περισσότερο για καλύτερη ελληνική παιδεία στο χώρο μας.

Βαγγέλης Παπαχρήστος

Διαβάστε ακόμη:

Σχόλια