Περίπου 10.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους από διαμάχες αίματος στην Αλβανία από την πτώση του κομμουνισμού. Αυτά δεν είναι εγκλήματα που σχετίζονται με συμμορίες ή ναρκωτικά, αλλά με μια παράδοση αιώνων που ταλαιπωρεί τις κοινότητες για πάνω από 500 χρόνια.
Οι διαμάχες αίματος υπάρχουν σε πολλούς πολιτισμούς - τη νότια Ιταλία, την Κορσική, τη Σαρδηνία, την Ιρλανδία, την Ελλάδα, την Ισπανία, τις Κάτω Χώρες, την Τουρκία , αλλά η Gjakmarrja είναι κάτι βαθύτερο και πιο καταστροφικό.
Η έννοια της αλβανικής διαμάχης αίματος προήλθε από κοινωνικούς κανόνες που περιείχαν διάφορα "Κανούν", ιδίως το «Kanuni i Leke Dukagjinit». Δημιουργήθηκαν πριν από 500 περίπου χρόνια και πέρασαν από γενιά σε γενιά, Αυτοί οι «νόμοι» διέπουν κάθε τμήμα της κοινωνίας. Καλύπτουν το γάμο, την κληρονομιά, την οργάνωση του σπιτιού και της οικογένειας, και το πιο σημαντικό για τους Αλβανούς, την τιμή.
Οι διαμάχες αίματος υπάρχουν σε πολλούς πολιτισμούς - τη νότια Ιταλία, την Κορσική, τη Σαρδηνία, την Ιρλανδία, την Ελλάδα, την Ισπανία, τις Κάτω Χώρες, την Τουρκία , αλλά η Gjakmarrja είναι κάτι βαθύτερο και πιο καταστροφικό.
Η έννοια της αλβανικής διαμάχης αίματος προήλθε από κοινωνικούς κανόνες που περιείχαν διάφορα "Κανούν", ιδίως το «Kanuni i Leke Dukagjinit». Δημιουργήθηκαν πριν από 500 περίπου χρόνια και πέρασαν από γενιά σε γενιά, Αυτοί οι «νόμοι» διέπουν κάθε τμήμα της κοινωνίας. Καλύπτουν το γάμο, την κληρονομιά, την οργάνωση του σπιτιού και της οικογένειας, και το πιο σημαντικό για τους Αλβανούς, την τιμή.
Η ιδέα της τιμής είναι μια από τις πιο σημαντικές στον αλβανικό πολιτισμό, ακόμη και σήμερα. Το να διατηρηθεί ανέπαφη η τιμή κάποιου θεωρείται ότι είναι ακόμη πιο σημαντικό από τη ζωή ενός άλλου, ακόμη και των μελών της οικογένειας. Το να παραβιάσεις την τιμή κάποιου ή να κάνεις κάτι ανέντιμο θα έχει ως αποτέλεσμα να δεχθείς κοινωνικό αποκλεισμό, ακόμη και να αντιμετωπίσεις το θάνατο.
Η Gjakmarrja ή «εκδίκηση αίματος» αναφέρεται στην υποχρέωση ενός ατόμου να δολοφονήσει για να σώσει την τιμή κάποιου. Για παράδειγμα, εάν ένα μέλος μιας άλλης οικογένειας ατιμάσει ένα άτομο από μια άλλη οικογένεια, η πρώτη μπορεί να ζητήσει εκδίκηση και την αποκατάσταση της τιμής τους σκοτώνοντας ένα μέλος της τελευταίας.
Ορισμένες από τις ενέργειες που μπορούν να ξεκινήσουν το gjakmarrja περιλαμβάνουν τη δολοφονία ενός επισκέπτη, την παραβίαση της ιδιωτικής περιουσίας, την αποπληρωμή χρέους, την απαγωγή, την αποπλάνηση μιας γυναίκας ή τον βιασμό. Μπορεί επίσης να προκληθεί από φόνο. Μόλις γίνει η ενέργεια, η «αδικημένη οικογένεια» θα αναζητήσει ένα μέλος της άλλης οικογένειας για να σκοτώσει για να διευθετήσει την αδικία. Αλλά φυσικά, δεν τελειώνει εκεί. Ο κύκλος της εκδίκησης μπορεί να συνεχιστεί και οι οικογένειες που ζουν στο βόρειο τμήμα της Αλβανίας έχουν εγκλωβιστεί σε διαμάχες αίματος για γενιές.
Η μόνη στιγμή, που σταμάτησαν οι διαμάχες αίματος, ήταν η εποχή του κομμουνιστή δικτάτορα Ενβερ Χότζα. Μετά το θάνατό του και το τέλος του καθεστώτος, επέστρεψαν οι βεντέτες.
Η Gjakmarrja ή «εκδίκηση αίματος» αναφέρεται στην υποχρέωση ενός ατόμου να δολοφονήσει για να σώσει την τιμή κάποιου. Για παράδειγμα, εάν ένα μέλος μιας άλλης οικογένειας ατιμάσει ένα άτομο από μια άλλη οικογένεια, η πρώτη μπορεί να ζητήσει εκδίκηση και την αποκατάσταση της τιμής τους σκοτώνοντας ένα μέλος της τελευταίας.
Ορισμένες από τις ενέργειες που μπορούν να ξεκινήσουν το gjakmarrja περιλαμβάνουν τη δολοφονία ενός επισκέπτη, την παραβίαση της ιδιωτικής περιουσίας, την αποπληρωμή χρέους, την απαγωγή, την αποπλάνηση μιας γυναίκας ή τον βιασμό. Μπορεί επίσης να προκληθεί από φόνο. Μόλις γίνει η ενέργεια, η «αδικημένη οικογένεια» θα αναζητήσει ένα μέλος της άλλης οικογένειας για να σκοτώσει για να διευθετήσει την αδικία. Αλλά φυσικά, δεν τελειώνει εκεί. Ο κύκλος της εκδίκησης μπορεί να συνεχιστεί και οι οικογένειες που ζουν στο βόρειο τμήμα της Αλβανίας έχουν εγκλωβιστεί σε διαμάχες αίματος για γενιές.
Η μόνη στιγμή, που σταμάτησαν οι διαμάχες αίματος, ήταν η εποχή του κομμουνιστή δικτάτορα Ενβερ Χότζα. Μετά το θάνατό του και το τέλος του καθεστώτος, επέστρεψαν οι βεντέτες.
Διαβάστε ακόμη:
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών