Ευκαιρίες και κίνδυνοι από την τροπολογία στην βουλή των ΗΠΑ για παροχή αμυντικών ευκολιών σε νησί του Αιγαίου

Γράφει ο Στέλιος Φενέκος

Μεγάλος ενθουσιασμός στο κυβερνητικό στρατόπεδο για την τροπολογία αυτή που πέρασε η βουλευτής Γκρέις Μενγκ (πρέπει να την ψάξουμε καλά) στο νομοσχέδιο για τον αμυντικό προϋπολογισμό (NDAA) της Βουλής των Αντιπροσώπων.
Στην Γερουσία δεν υπάρχει κάποια αντίστοιχη τροπολογία και εάν θα περάσει τελικά στο προς ψήφιση νομοσχέδιο, θα εξαρτηθεί από τις συζητήσεις που θα επακολουθήσουν μεταξύ των δύο Σωμάτων του Κογκρέσου, (για το εάν θα ενταχθεί τελικά η τροπολογία στο τελικό κείμενο) και εφόσον βέβαια η έκθεση που καλείται να υποβάλλει το "State Department" για τις σχέσεις Ελλάδος –ΗΠΑ (και για το συγκεκριμένο θέμα;) είναι θετική.

Και μέχρι εδώ όλα καλά:

Όμως ας δούμε τα πράγματα σε μεγαλύτερο βάθος:
1) Μας παραξενεύει η πρωτοβουλία της Βουλευτού, χωρίς να υπάρχει κάποια ένδειξη ότι ήταν ΄ή ότι εκφράζει την επιθυμία της Εκτελεστικής Εξουσίας των ΗΠΑ μία τέτοια επέκταση των αμυντικών ευκολιών στην Ελλάδα.
Άλλωστε δεν είναι μόνο θέμα που αφορά μόνο τις ΗΠΑ αλλά και την Ελλάδα (it takes two to tango).

2) Το ερώτημα που προκύπτει είναι εάν υπάρχει πραγματικό ενδιαφέρον, και για ποιο νησί μιλάμε;
Γιατί εφόσον δεν ονοματίζεται συγκεκριμένο νησί, δημιουργούνται πολλές αμφιβολίες, αφενός για την έγκριση, αφετέρου για το περιεχόμενο της έκθεσης από την Εκτελεστική Εξουσία προς την Βουλή των Αντιπροσώπων.
Εάν δηλαδή στην έκθεση θα εξακολουθήσει να υπάρχει αοριστία ως προς το νησί.

3) Εκτιμώ ότι είναι απίθανο να υπάρξει αοριστία στην έκθεση (με θετική μάλιστα εισήγηση), διότι τότε ενδεχομένως να υπάρξουν αντιδράσεις ξεκαθαρίσματος (από πολλές πλευρές άμεσα είτε έμμεσα υποκινούμενες) και κινδυνεύουμε να ανοίξει ένα ζήτημα που θα δώσει στην Τουρκία την δυνατότητα να ανεβάσει το θέμα και να φωτίσει πάλι σε διεθνές επίπεδο το καθεστώς των μειωμένων οχυρώσεων και αποστρατιωτικοποίησης σε νησιά.

4) Η άλλη άσχημη πιθανότητα είναι να υπάρξει πλήρης ανάλυση του θέματος και μεταξύ άλλων και αναφορά στα προβλήματα που δημιουργούνται μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας για το καθεστώς των νησιών.
Και πάλι αυτό θα είναι επιβλαβές για την χώρα μας για προφανείς λόγους.
Ακόμη χειρότερα, μετά μία τέτοια έκθεση είναι πιθανότερο να υπάρξει άρνηση ένταξης της τροπολογίας στο νόμο, γεγονός πάλι επιβλαβές για την χώρα μας.

5) Η Τρίτη πιθανότητα είναι να υπάρξει θετική εισήγηση από την εκτελεστική εξουσία, συγκεκριμένα όμως για την Σκύρο, γεγονός που όντως θα είναι εξαιρετικά σημαντική εξέλιξη για την χώρα μας (αυτό όμως σημαίνει ότι θα έχουν γίνει προκαταρτικές ενέργειες για συμφωνία της χώρας μας)

6) Υπάρχει και μία τέταρτη περίπτωση, (εξαιρετικά επικίνδυνη που την απεύχομαι) , η όλη κατάσταση να προκλήθηκε (τεχνηέντως;;; από ποιόν;;;) για να υπάρξει σχολαστική αναφορά για το καθεστώς των νησιών , για το τι επικαλείται η Τουρκία, και με ενδεχόμενες αναφορές στην πολιτική του ΝΑΤΟ (είναι εξαιρετικά απίθανο να χαράξουν άλλη πολιτική οι ΗΠΑ από το ΝΑΤΟ και να επιδιώξουν να δημιουργήσουν ευκολία σε νησί του ΒΑ-Ανατολικού Αιγαίου είτε στα Δωδεκάνησα) .

ΚΑΤΑΛΗΓΟΝΤΑΣ
1. Εάν το ζήτημα είναι προσυμφωνημένο μεταξύ Ελλάδος και ΗΠΑ για να καταλήξουν στην Σκύρο, τότε θα είναι επιτυχία της Ελληνικής Εξωτερικής Πολιτικής.
(ΣΗΜΕΙΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ : Όμως γιατί να επιλεγεί αυτός ο τρόπος με την μεμονωμένη τροπολογία και να μην είχε ακολουθηθεί πιο ορθόδοξος τρόπος ένταξης, με βάση τις τυπικές προτάσεις της εκτελεστικής εξουσίας;)
2. Εάν όμως δεν είναι έτσι και απλά βαδίζουμε αόριστα και χωρίς πλάνο και έρμαια πρωτοβουλιών άλλων, τότε οι κίνδυνοι είναι τεράστιοι από το άνοιγμα ενός τέτοιου ζητήματος.

ΠΡΟΤΑΣΗ: Και στην περίπτωση αυτή παρακινώ την κυβέρνηση να το κάψει άμεσα και εν τη γενέσει του και όσο το δυνατόν ανώδυνα, εξαντλώντας την οιαδήποτε επιρροή μπορεί να έχουμε στα δύο σώματα του Κογκρέσου.

Διαβάστε ακόμη

Σχόλια