Ποιος έχει στην Ελληνική Δημοκρατία την ευθύνη κήρυξης πολέμου

Γράφει ο Στέλιος Φενέκος

Μετά την αυταρχική αλλαγή του Τουρκικού Συντάγματος, όπου πλέον την απόφαση επιστράτευσης και κήρυξης πολέμου την παίρνει άμεσα ο ίδιος ο Πρόεδρος (Ερντογάν) και απλά μετά πάει για έγκριση από την Βουλή (μένει να το μεταφράσουμε ακριβώς για ότι ακριβώς προβλέπεται), ακούστηκαν πολλές ανακρίβειες se MME για το Ελληνικό σύστημα επιστράτευσης και κήρυξης πολέμου.
Συγκεκριμένα είπαν δημόσια ότι την απόφαση για επιστράτευση και κήρυξη πολέμου την παίρνει το ΚΥΣΕΑ.

Δεν είναι ακριβώς έτσι, ούτε τόσο απλό, αφού υπάρχουν ασφαλιστικές δικλείδες και στάδια εισηγήσεων και εγκρίσεων από διαφορετικά όργανα του κράτους.
Ας δούμε το δικό μας σύστημα διεξοδικά:

Α. ΚΥΣΕΑ
1. Αποφασίζει την κήρυξη και άρση μέτρων και σταδίων συναγερμού για τη μερική ή γενική κινητοποίηση της Χώρας και την εφαρμογή και άρση των κανόνων εμπλοκής των Ενόπλων Δυνάμεων και αναθέτει αρμοδιότητες, σχετικά με τα παραπάνω, για την άμεση αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων ή επεισοδίων.
2. Εξουσιοδοτεί τον Πρωθυπουργό να εισηγηθεί στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ύστερα από πρόταση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, την κήρυξη και άρση γενικής ή μερικής επιστράτευσης και την κήρυξη πολέμου.

Β. ΥΠΟΥΡΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
1. Αποφασίζει για κάθε θέμα αρμοδιότητας συλλογικών κυβερνητικών οργάνων ή για κάθε θέμα αρμοδιότητας ενός ή περισσότερων υπουργών που παραπέμπει σε αυτό ο Πρωθυπουργός. σχετικές αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου υποκαθιστούν τις αποφάσεις των αρμόδιων οργάνων.
2. Το Υπουργικό Συμβούλιο, ύστερα από πρόταση του Πρωθυπουργού, μπορεί να αποφασίζει για οποιοδήποτε θέμα της αρμοδιότητας των άλλων συλλογικών κυβερνητικών οργάνων και να καταργήσει οποιαδήποτε απόφασή τους.
3. Το Υπουργικό Συμβούλιο, με απόφασή του, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Πρωθυπουργού και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, μπορεί:
α) Να καταργεί τα ήδη προβλεπόμενα ή με οποιοδήποτε τρόπο συνιστώμενα συλλογικά κυβερνητικά όργανα ή να μεταβάλλει τη σύνθεση και τις αρμοδιότητές τους.
β) Να συνιστά νέα συλλογικά όργανα από μέλη του ή και με τη συμμετοχή υφυπουργών, βουλευτών, δημόσιων λειτουργών και λειτουργών του δημόσιου τομέα ορίζοντας τις αρμοδιότητές τους και τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας τους

Γ. ΣΥΝΤΑΓΜΑ – ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Αρθρο 36: (Διεθνής παραστάτης, διεθνείς συνθήκες)
1. O Πρόεδρος της Δημοκρατίας, με τήρηση οπωσδήποτε των ορισμών του άρθρου 35 παράγραφος 1, εκπροσωπεί διεθνώς το Kράτος, κηρύσσει πόλεμο, συνομολογεί συνθήκες ειρήνης, συμμαχίας, οικονομικής συνεργασίας και συμμετοχής σε διεθνείς οργανισμούς ή ενώσεις και τις ανακοινώνει στη Bουλή, με τις αναγκαίες διασαφήσεις, όταν το συμφέρον και η ασφάλεια του Kράτους το επιτρέπουν.

'Αρθρο 35: (Ισχύς των πράξεων, προσυπογραφή)
1. Kαμία πράξη του Προέδρου της Δημοκρατίας δεν ισχύει ούτε εκτελείται χωρίς την προσυπογραφή του αρμόδιου Yπουργού, ο οποίος με μόνη την υπογραφή του γίνεται υπεύθυνος, και χωρίς τη δημοσίευσή της στην Eφημερίδα της Kυβερνήσεως.

ΚΑΤΑΛΗΓΟΝΤΑΣ
Ο πρωθυπουργός μετά από πρόταση του Υπουργού Άμυνας φέρνει το θέμα για ολική ή μερική επιστράτευση (και άρση της), και για κήρυξη πολέμου, το ΚΥΣΕΑ εγκρίνει και εξουσιοδοτεί τον πρωθυπουργό να εισηγηθεί στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ο οποίος με ΠΔ κηρύσσει ή αίρει την επιστράτευση και κηρύσσει τον πόλεμο.
Το Κοινοβούλιο δεν εμπλέκεται στην διαδικασία αυτήν.
Επίσης το Υπουργικό Συμβούλιο θα μπορούσε να ακυρώσει τις αποφάσεις του ΚΥΣΕΑ (σε περίπτωση όπου δημιουργούνται ειδικές συνθήκες στις αποφάσεις του ΚΥΣΕΑ και θα ήταν μεθοδευμένο από τον πρωθυπουργό).

Διαβάστε ακόμη

Σχόλια