Διαστάσεις παίρνει ο σχολικός εκφοβισμός στην Αλβανία

Το bullying στα σχολεία της Αλβανίας σχεδόν διπλασιάστηκε τον τελευταίο χρόνο, επηρεάζοντας περισσότερο τα αγόρια από τα κορίτσια, ενώ η αυξανόμενη βία έχει σοκάρει την κοινή γνώμη.
Η ερευνητική πύλη Reporter.al πήρε στοιχεία από τις τρεις από τις τέσσερις περιφερειακές διευθύνσεις εκπαίδευσης στο Δυρράχιο, το Αλέσιον και το Φιέρ, όπου συνολικά καταγράφονται 1.945 περιπτώσεις σε πέντε χρόνια. Η περιφέρεια της Κορυτσάς δεν ανταποκρίθηκε στα αιτήματα παροχής πληροφοριών.

Οι καταγγελίες σχολικού εκφοβισμού αυξήθηκαν από 491 περιπτώσεις το σχολικό έτος 2019-2020 σε σχεδόν 900 περιπτώσεις το σχολικό έτος 2021-2022. Από τα περιστατικά που αναφέρθηκαν τα τελευταία τρία χρόνια, τα αγόρια ήταν θύματα σε 811 περιπτώσεις, ενώ τα κορίτσια ήταν θύματα σε 667 περιπτώσεις.
Η διεύθυνση που καλύπτει τις δύο μεγαλύτερες περιφέρειες της χώρας, το Δυρράχιο και τα Τίρανα, είχε καταγράψει τις περισσότερες καταγγελίες, δηλαδή 1.088 περιστατικά.

«Όταν κρίνεται απαραίτητο, δηλαδή η υπόθεση είναι περίπλοκη ή η εκφοβιστική συμπεριφορά δεν σταματά, η υπόθεση παρακολουθείται και εξετάζεται από την επιτροπή διαμεσολάβησης, την επιτροπή δεοντολογίας ή την πειθαρχική επιτροπή», δήλωσε στο Reporter εκπρόσωπος της διεύθυνσης του Δυρραχίου.
Η Περιφερειακή Διεύθυνση Προπανεπιστημιακής Εκπαίδευσης δήλωσε στο Reporter ότι έχει καταρτίσει κανονισμούς για την καταπολέμηση του εκφοβισμού, καθώς και ότι διεξάγει δραστηριότητες ευαισθητοποίησης με γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Στο Αλέσιον, όπου αναφέρθηκαν 467 περιπτώσεις μέσα σε τρία χρόνια, οι αρχές δήλωσαν: «Οι περιπτώσεις βίας και εκφοβισμού που εντοπίζονται ως προκαλούμενες από παράγοντες εκτός των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων παραπέμπονται για εξειδικευμένη διαχείριση στις αρμόδιες δομές, συντονίζοντας τη διαχείριση της υπόθεσης με το εκπαιδευτικό ίδρυμα».
Η ψυχολόγος Arjana Muca δήλωσε στα μέσα ενημέρωσης ότι ο εκφοβισμός μπορεί να πάρει πολλές μορφές και προκαλεί τραύματα σε αυτούς που τον υφίστανται.

«Οι συνέπειες του εκφοβισμού είναι τα τραύματα που περνούν τα παιδιά. Εμπειρίες συναισθημάτων άγχους, φόβου, χαμηλής αυτοεκτίμησης, απομόνωσης, ακόμη και κατάθλιψης στους εφήβους, που μπορεί να οδηγήσουν στην αυτοκτονία…», δήλωσε η ίδια.
Εν τω μεταξύ, η Εθνική Γραμμή Ασφαλούς Διαδικτύου για τα Παιδιά στην Αλβανία ανέφερε πρόσφατα ότι το 2022, ο συνηθέστερος λόγος για τον οποίο τα παιδιά τους καλούσαν για βοήθεια ήταν ο εκφοβισμός, τόσο online, όσο και offline.

«Η Αλβανία έχει πολύ δρόμο να διανύσει για να παρέχει ασφάλεια και προστασία σε κάθε παιδί και νέο που μπαίνει στο διαδίκτυο. Από τα στοιχεία που έχουμε συλλέξει από το iSIGURT τα τελευταία επτά χρόνια, πιστεύουμε ότι ο διαδικτυακός κόσμος γίνεται όλο και πιο επικίνδυνος για τα παιδιά. Είναι επείγον να αρχίσουμε να αναπτύσσουμε νέους νόμους και πολιτικές για να αντιμετωπίσουμε όλες αυτές τις ελλείψεις», δήλωσε ο Altin Hazizaj εξ ονόματος της CRCA/ECPAT της Αλβανίας.
Η έκθεση του 2022 διαπίστωσε σημαντική αύξηση της ρητορικής μίσους και του διαδικτυακού εκφοβισμού προς τα παιδιά, με μια αναφορά κάθε δύο ημέρες κατά μέσο όρο. Τα περισσότερα περιστατικά διαδικτυακού εκφοβισμού έλαβαν χώρα στο TikTok, ενώ ακολουθεί το Instagram και το Facebook.

Στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων στην Αλβανία τις τελευταίες ημέρες βρέθηκαν δύο περιστατικά έφηβων κοριτσιών που χρησιμοποίησαν βία μεταξύ τους. Την Τρίτη, ένα βίντεο που έδειχνε δύο έφηβες να χτυπούν η μία την άλλη και να τραβούν η μία τα μαλλιά της άλλης έγινε viral. Ακολούθησε ακόμα ένα περιστατικό στο οποίο δύο μαθήτριες επιτέθηκαν βίαια η μία στην άλλη.
Η ψυχολόγος Ciljeta Simaku δήλωσε στο Euronews ότι η σύγχρονη κοινωνία, συμπεριλαμβανομένων των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, των παιχνιδιών και των τηλεφώνων, προκαλεί «ψυχική αποστράγγιση».

«Έχουν απομακρυνθεί από τα βιβλία, έχουν απομακρυνθεί από τις κοινοτικές δραστηριότητες, οι οποίες τους κάνουν να συναισθάνονται και να αγωνίζονται κατά της φτώχειας, και όλες αυτές οι πτυχές μας κάνουν να έχουμε τέτοια γεγονότα. Αναμφίβολα, η φτώχεια ωθεί τους ανθρώπους να δημιουργούν τέτοιες καταστάσεις», δήλωσε.
«Πρέπει οπωσδήποτε ως κοινωνία, ως άτομα, σχολεία, γονείς, πρέπει να δημιουργήσουμε περιβάλλοντα και ευκαιρίες, ώστε αυτοί οι νέοι να μην σπαταλούν μάταια τον χρόνο τους. Να δημιουργήσουμε πρόγραμμα σπουδών για την ψυχική υγεία, πώς να διαχειρίζονται το θυμό, και την πλήξη, που όλοι οι έφηβοι έχουν», κατέληξε.

Διαβάστε ακόμη

Σχόλια