Ο πολύπαθος οδικός άξονας Ιωαννίνων-Κακαβιάς

Ο οδικός άξονας Ιωάννινα-Κακαβιά θα είναι το πρώτο πολύ μεγάλο έργο υποδομής στο Πωγώνι, τα Ιωάννινα και την Ήπειρο, ύστερα από την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου της Ιόνιας Οδού το 2017. Το φυσικό αντικείμενο του έργου αναφέρεται στην επέκταση της Ιόνιας Οδού στο τμήμα Ιωάννινα – Κακαβιά, περιλαμβάνει την αναβάθμιση του υφιστάμενου άξονα σε μήκος σχεδόν 70 χιλιομέτρων φτάνοντας μέχρι τα σύνορα με την Αλβανία.
Η κυβέρνηση έχει καθυστερήσει αδικαιολόγητα. Το έργο για το οποίο γίνονται προσπάθειες έχει καθυστερήσει για πάνω από δέκα χρόνια ενώ η διαγωνιστική διαδικασία φαντάζει ακόμη όνειρο θερινής νυκτός.

Πρέπει άμεσα να εγκριθεί η χρηματοδότηση του πολύπαθου έργου αναβάθμισης του τμήματος της Ιόνιας Οδού, Ιωάννινων-Κακαβιάς. Μόνο ενόψει εκλογών και ψηφοθηρικά αποφάσισε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να καλέσει την Διεύθυνση Οδικών Υποδομών να προχωρήσει σε υποβολή προτάσεων ώστε να κινηθεί κάπως γραφειοκρατικά το έργο.
Ωστόσο το έργο πρέπει να ενταχθεί στο ΤΠΑ 2021-2025 του υπουργείου ΥΠΟΜΕ για να μπορέσει το έργο να δημοπρατηθεί με ποσό 402 εκατ. ευρώ.

Η υλοποίηση του τμήματος Ιωάννινα-Κακαβιά πρέπει να χρηματοδοτηθεί με την ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ 2021-2027 στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα “Μεταφορές”. Θα είναι ένα από τα μεγάλα οδικά έργα της νέας προγραμματικής περιόδου και ανάλογα με την πορεία του διαγωνισμού, το έργο θα μπορούσε να ολοκληρωθεί μέχρι προς το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας.

Το έργο αναμένεται να υλοποιηθεί σε δύο τμήματα: α) Ως βασικό έργο θα δημοπρατηθεί το τμήμα Ιωάννινα-Καλπάκι και β) ως προαίρεση θα προχωρήσει το τμήμα Καλπάκι-Κακαβιά.
Ο άξονας θα έχει χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου στον οποίο προβλέπονται 14 ανισόπεδοι κόμβοι. Ο δρόμος θα ξεκινά με σύνδεση με ανισόπεδο κόμβο στην Εγνατία Οδό. Οι υπόλοιποι κόμβοι έχουν προβλεφθεί να κατασκευαστούν στις εξής θέσεις: Κοσμηρά-Ασβεστοχώρι, Γραμμενοχώρια, Πασσαρώνος, Ζίτσας, Καρυές, Καλπάκι, Δολιανά, Ραβένια, Βήσσανη, Δελβινάκι, Ζάβροχο, Κτίσματα, Κακαβιά.
Το έργο πρέπει να προχωρήσει άμεσα λόγω της σημασίας του για την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας του Πωγωνίου αλλά και την διασύνδεση της Ελλάδας με την Αδριατική Οδό. Η υλοποίηση του βόρειου άκρου της Ιόνιας Οδού θα μετατρέψει το Πωγώνι και την περιοχή των Ιωαννίνων που βήμα-βήμα μεταβάλλονται σε μεταφορικό κόμβο της βορειο-δυτικής Ελλάδας.

Η επέκταση του δρόμου μέχρι τον συνοριακό σταθμό της Κακαβιάς και η σύνδεση του με τη ΒΙΠΕ Ιωαννίνων θα μπορεί να βοηθήσει στην αύξηση του κυκλοφοριακού φόρτου και την μεγαλύτερη χρήση της Κακαβιάς ως κύριο σημείο εισόδου-εξόδου από την Αλβανία.
Επίσης ολοκληρώνεται και το προτελευταίο τμήμα της λεγόμενης Αδριατικής Οδού που θα ενώσει την Ιταλία με την Ελλάδα μέσω των ακτών της Αδριατικής, ξεκινώντας από την Τεργέστη και περνώντας από Κροατία, Βοσνία, Μαυροβούνιο και Αλβανία.

Οι οδικοί άξονες από μόνοι τους δεν φέρνουν την ανάπτυξη. Συμβάλλουν όμως στο να έρθει η οικονομική ανάπτυξη. Πέραν των οδικών αξόνων, λοιπόν, χρειάζεται πρόνοια και σχέδιο για την οικονομική, κυρίως τουριστική κι αγροτική, ανάπτυξη του Πωγωνίου και της ευρύτερης περιοχής από την οποία θα διέρχεται ο οδικός άξονας Ιωαννίνων-Κακαβιάς ώστε ο νέος δρόμος να επιταχύνει τους ρυθμούς ανάπτυξης στην Ήπειρο πάντοτε με σεβασμό στο περιβάλλον.

Ευάγγελος Βενέτης, 
Ιωάννινα, 11.4.2023.

Διαβάστε ακόμη

Σχόλια