Μετά την εξαγγελία ης περασμένης εβδομάδας για την προώθηση προς υλοποίηση του οδικού άξονα Ιωάννινα-Κακαβιά, ολοκληρώθηκε ένας κύκλος εσωστρέφειας γύρω από ένα έργο το οποίο απασχολεί πολύ την τοπική κοινωνία. Οι Ηπειρώτες και ειδικότερα οι Γιαννιώτες θεωρούν την αναβάθμιση του δρόμου αυτού ως ένα εχέγγυο για την ανάπτυξη της περιοχής και την διασύνδεση της χώρας με τα Δυτικά Βαλκάκια και ειδικότερα τις Δαλματικές Ακτές.
Η αλήθεια είναι πως ακόμα και σήμερα, είναι πιο εύκολο σε ένα έλληνα να πάει στο Βελιγράδι ή τη Σόφια, όχι όμως σε πόλεις όπως τα Τίρανα, η Ποντγκόριτσα, το Ντουμπρόβνικ ή το Σεράγεβο. Αυτές οι γειτονικές περιοχές εν μέρει και λόγω έλλειψης ενός σύγχρονου οδικού πλέγματος παραμένουν δύσκολα προσβάσιμες.
Σύμφωνα με το Google maps σήμερα για να πάει κάποιος από τα Ιωάννινα στο Ντουμπρόβνικ, θα χρειαστεί για μια απόσταση 556 χιλιομέτρων περισσότερες από 10 ώρες. Είναι μία διαδρομή σχεδόν παρόμοια με το Αθήνα-Θεσσαλονίκη που χρειάζονται 4 ώρες. Αυτή η προσθήκη επί ελληνικού εδάφους, του Ιωάννινα-Κακαβιά είναι ένα μεγάλο λιθαράκι στο να μπορεί η χώρα να αποκτήσει καλύτερες προσβάσεις και συναλλαγές με τους βαλκάνιους γείτονες της.
Η ακτινογραφία του Ιωάννινα-Κακαβιά
Αυτό που έχει τώρα σημασία, είναι πως θα προχωρήσει γρήγορα η ωρίμανση του έργου για να μπορέσει να δημοπρατηθεί. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, αυτό που έχει αποφασιστεί να κατασκευαστεί είναι ένας άξονας με 1+1 λωρίδα και ΛΕΑ ανά ρεύμα κυκλοφορίας. Το συνολικό πλάτος του δρόμου θα είναι 12,5 μέτρα.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, όταν θα ολοκληρωθεί ο δρόμος, θα είναι μια διαπλατυμένη εθνική οδός που θα καλύπτει με σύγχρονα χαρακτηριστικά τις ανάγκες των οδικών μετακινήσεων, τόσο στον Νομό Ιωαννίνων όσο και στη σύνδεση με την Αλβανία. Προς το παρόν δεν προβλέπεται στηθαίο ασφαλείας ανάμεσα στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας.
Στο υπουργείο Υποδομών με την παραλαβή των μελετών από την Περιφέρεια Ηπείρου, θα συνεχιστεί και θα ολοκληρωθεί η μελετητική ωρίμανση του έργου. Στο τμήμα Καλπάκι-Κακαβιά δεν υπάρχουν εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι. Αυτό σημαίνει πως θα χρειαστεί μια συνολική επικαιροποίηση για να μπορέσει στο σύνολο του το έργο για να μπορέσει να εγκριθεί περιβαλλοντικά.
Ειδικότερα στο τμήμα αυτό έχουμε κατά τόπους κατασκευασμένα τμήματα όπου έχει γίνει διαπλάτυνση του υφιστάμενου οδοστρώματος. Στο σύνολο του άξονα θα υπάρχει πρόβλεψη για μελλοντική διαπλάτυνση εφόσον οι καθημερινές ροές αυξηθούν.
Σημαντικό στοιχείο είναι πως ο άξονας θα έχει χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου στον οποίο προβλέπονται 14 ανισόπεδοι κόμβοι. Ο δρόμος θα ξεκινά με σύνδεση με ανισόπεδο κόμβο στην Εγνατία Οδό. Οι υπόλοιποι κόμβοι έχουν προβλεφθεί να κατασκευαστούν στις εξής θέσεις: Κοσμηρά-Ασβεστοχώρι, Γραμμενοχώρια, Πασσαρώνος, Ζίτσας, Καρυές, Καλπάκι, Δολιανά, Ραβένια, Βήσσανη, Δελβινάκι, Ζάβροχο, Κτίσματα, Κακαβιά.
Η χρηματοδότηση
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη συμπεριλάβει την κατασκευή του οδικού άξονα Ιωάννινα-Κακαβιά στα προς ένταξη έργα του ΕΣΠΑ 2021-2027. Το κόστος του έργου εκτιμάται σε περίπου 240 εκατ. ευρώ. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι κονδύλι θα υπάρξει και για τις απαραίτητες απαλλοτριώσεις για την απόδοση τμημάτων στο δημόσιο για την κατασκευή του δρόμου.
Η προετοιμασία της μελέτης θα ξεκινήσει με την πρόσληψη συμβούλων για να μπορεί το έργο να τρέξει πιο γρήγορα και να φτάσουμε στην έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης, τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης και την τελική έγκριση από την Διαχειριστική Αρχή του ΕΣΠΑ αλλά και τις αρμόδιες διευθύνσεις των Βρυξελλών.
Επί της ουσίας η προετοιμασία με ένα έργο το οποίο έχει ρεαλιστικά χαρακτηριστικά, θα βοηθήσει στο να δοθεί σύντομα το πράσινο φως από την Κομισιόν. Δεν είναι τυχαίο πως και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κατά την επίσκεψη τους στα Ιωάννινα επέμειναν στην ορθή διαστασιολόγηση του άξονα προκειμένου το έργο να μπορέσει να υλοποιηθεί με ευρωπαϊκά κονδύλια.
Μεγάλος στόχος είναι εντός του 2022 να προκηρυχθεί το έργο και το 2023 να πέσουν οι υπογραφές και να πάρουν τον λόγο οι μπουλντόζες. Για το έργο αναμένεται να δώσουν “μάχη” όλες οι μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας.
Η αλήθεια είναι πως ακόμα και σήμερα, είναι πιο εύκολο σε ένα έλληνα να πάει στο Βελιγράδι ή τη Σόφια, όχι όμως σε πόλεις όπως τα Τίρανα, η Ποντγκόριτσα, το Ντουμπρόβνικ ή το Σεράγεβο. Αυτές οι γειτονικές περιοχές εν μέρει και λόγω έλλειψης ενός σύγχρονου οδικού πλέγματος παραμένουν δύσκολα προσβάσιμες.
Σύμφωνα με το Google maps σήμερα για να πάει κάποιος από τα Ιωάννινα στο Ντουμπρόβνικ, θα χρειαστεί για μια απόσταση 556 χιλιομέτρων περισσότερες από 10 ώρες. Είναι μία διαδρομή σχεδόν παρόμοια με το Αθήνα-Θεσσαλονίκη που χρειάζονται 4 ώρες. Αυτή η προσθήκη επί ελληνικού εδάφους, του Ιωάννινα-Κακαβιά είναι ένα μεγάλο λιθαράκι στο να μπορεί η χώρα να αποκτήσει καλύτερες προσβάσεις και συναλλαγές με τους βαλκάνιους γείτονες της.
Η ακτινογραφία του Ιωάννινα-Κακαβιά
Αυτό που έχει τώρα σημασία, είναι πως θα προχωρήσει γρήγορα η ωρίμανση του έργου για να μπορέσει να δημοπρατηθεί. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, αυτό που έχει αποφασιστεί να κατασκευαστεί είναι ένας άξονας με 1+1 λωρίδα και ΛΕΑ ανά ρεύμα κυκλοφορίας. Το συνολικό πλάτος του δρόμου θα είναι 12,5 μέτρα.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, όταν θα ολοκληρωθεί ο δρόμος, θα είναι μια διαπλατυμένη εθνική οδός που θα καλύπτει με σύγχρονα χαρακτηριστικά τις ανάγκες των οδικών μετακινήσεων, τόσο στον Νομό Ιωαννίνων όσο και στη σύνδεση με την Αλβανία. Προς το παρόν δεν προβλέπεται στηθαίο ασφαλείας ανάμεσα στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας.
Στο υπουργείο Υποδομών με την παραλαβή των μελετών από την Περιφέρεια Ηπείρου, θα συνεχιστεί και θα ολοκληρωθεί η μελετητική ωρίμανση του έργου. Στο τμήμα Καλπάκι-Κακαβιά δεν υπάρχουν εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι. Αυτό σημαίνει πως θα χρειαστεί μια συνολική επικαιροποίηση για να μπορέσει στο σύνολο του το έργο για να μπορέσει να εγκριθεί περιβαλλοντικά.
Ειδικότερα στο τμήμα αυτό έχουμε κατά τόπους κατασκευασμένα τμήματα όπου έχει γίνει διαπλάτυνση του υφιστάμενου οδοστρώματος. Στο σύνολο του άξονα θα υπάρχει πρόβλεψη για μελλοντική διαπλάτυνση εφόσον οι καθημερινές ροές αυξηθούν.
Σημαντικό στοιχείο είναι πως ο άξονας θα έχει χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου στον οποίο προβλέπονται 14 ανισόπεδοι κόμβοι. Ο δρόμος θα ξεκινά με σύνδεση με ανισόπεδο κόμβο στην Εγνατία Οδό. Οι υπόλοιποι κόμβοι έχουν προβλεφθεί να κατασκευαστούν στις εξής θέσεις: Κοσμηρά-Ασβεστοχώρι, Γραμμενοχώρια, Πασσαρώνος, Ζίτσας, Καρυές, Καλπάκι, Δολιανά, Ραβένια, Βήσσανη, Δελβινάκι, Ζάβροχο, Κτίσματα, Κακαβιά.
Η χρηματοδότηση
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη συμπεριλάβει την κατασκευή του οδικού άξονα Ιωάννινα-Κακαβιά στα προς ένταξη έργα του ΕΣΠΑ 2021-2027. Το κόστος του έργου εκτιμάται σε περίπου 240 εκατ. ευρώ. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι κονδύλι θα υπάρξει και για τις απαραίτητες απαλλοτριώσεις για την απόδοση τμημάτων στο δημόσιο για την κατασκευή του δρόμου.
Η προετοιμασία της μελέτης θα ξεκινήσει με την πρόσληψη συμβούλων για να μπορεί το έργο να τρέξει πιο γρήγορα και να φτάσουμε στην έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης, τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης και την τελική έγκριση από την Διαχειριστική Αρχή του ΕΣΠΑ αλλά και τις αρμόδιες διευθύνσεις των Βρυξελλών.
Επί της ουσίας η προετοιμασία με ένα έργο το οποίο έχει ρεαλιστικά χαρακτηριστικά, θα βοηθήσει στο να δοθεί σύντομα το πράσινο φως από την Κομισιόν. Δεν είναι τυχαίο πως και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κατά την επίσκεψη τους στα Ιωάννινα επέμειναν στην ορθή διαστασιολόγηση του άξονα προκειμένου το έργο να μπορέσει να υλοποιηθεί με ευρωπαϊκά κονδύλια.
Μεγάλος στόχος είναι εντός του 2022 να προκηρυχθεί το έργο και το 2023 να πέσουν οι υπογραφές και να πάρουν τον λόγο οι μπουλντόζες. Για το έργο αναμένεται να δώσουν “μάχη” όλες οι μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας.
ypodomes.com
Διαβάστε ακόμη:
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών