Καλές σχέσεις με την Ελλάδα με το σκεπτικό των λογίων της αλβανικής εθνικής ιδεολογίας του 19ου αιώνα
Γράφει ο Παναγιώτης Μπάρακς
Τα ιστορικοεθνικά μηνύματα του Αλβανού Πρωθυπουργού Έντι Ράμα στη συνάντηση με οπαδούς του Κόμματός του, Αλβανούς μετανάστες, χθες στη Θεσσαλονίκη, δεν άντεξαν ιδιαίτερα στα μηνύματα των Αλβανών συμπατριωτών του στην Ελλάδα. Οι ανησυχίες εκείνων αφορούσαν την δημιουργία συνθηκών από την κυβέρνηση των Τιράνων για τη διατήρηση της εθνικής τους ταυτότητας στη δεύτερη γενιά μεταναστών στην Ελλάδα και στο μέλλον, την βελτίωση των σχέσεων με τον αλβανικό εθνικό κορμό, τη δημιουργία πραγματικών δημοκρατικών προϋποθέσεων στη χώρα καταγωγής τους, την δυνατότητα επενδύσεων στη γενέτειρά τους κλπ.
ΟΙ ΙΣΟΤΙΜΟΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΈΛΛΗΝΕΣ ΑΛΒΑΝΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ. Η Β. ΉΠΕΙΡΟΣ «ΕΧΕΙ ΠΕΘΑΝΕΙ»
Από τη δική του πλευρά, στη συνηθισμένη μακροσκελή ομιλία του, ο Αλβανός πρωθυπουργός Έντι Ράμα, ήταν πιο ήπιος σε σχέση με την ομιλία του Μαΐου στην Αθήνα, κυρίως αναφορικά με τη διαχρονικότητα του Αλβανισμού στην Ελλάδα και τα προμηνύματα καλλιέργειας στη βάση αυτή, διαχρονικής αλβανικής εθνότητας στην Ελλάδα. Εντούτοις, σε μια αίθουσα που έλλειπαν εκ΄νέου και παντελώς ελληνικές σημαίες και ελληνικά σύμβολα, (διαφορετικά από τις παρόμοιες συναντήσεις του Ράμα σε Ιταλία και ΗΠΑ), ο Αλβανός πρωθυπουργός χαρακτήρισε ξανά τους Αλβανούς μετανάστες στην Ελλάδα ως «Αλβανούς της Ελλάδας». Ο Ράμα ούτε μία φορά δεν χρησιμοποίησε τον όρο «Αλβανοί μετανάστες» Από την άλλη, η Ελλάδα, κατά τον Ράμα, αποτελεί το δικό τους κοινό σπίτι με τους Έλληνες ως ισότιμοι πολίτες της Ευρώπης χωρίς καμιά διάκριση από τους Έλληνες, όπως είπε χαρακτηριστικά.
Χαρακτήρισε τον όρο «Βόρειο Ήπειρος» στα συνθήματα των διαμαρτυρόμενων ελληνικών σωματίων εναντίον του, «νεκρό που έχει πεθάνει από κοινού με τα όνειρα των ξοφλημένων κύκλων και ατόμων».
ΣΧΟΛΙΟ ΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΒΟΡΕΙΟΥ ΗΠΕΙΡΟΥ ΣΕ ΑΛΒΑΝΙΚΑ ΜΜΕ.
Η έναρξη της ομιλίας Ράμα στη Θεσσαλονίκη εξυπηρετεί τη σκοπιμότητα εθνικιστικής αντιπαράθεσης. Ο όρος Βόρειος Ήπειρος έχει και γεωγραφική και ιστορικό πολιτική σημασία. Γεωγραφική διότι η ενιαία Ήπειρος διχοτομίστηκε από τα συμφέροντα των μεγάλων δυνάμεων κατά το 1913-25. Άρα υπάρχει η Νότια και η Βόρεια Ήπειρος. Σε περίπτωση που δε θα υπάρξει το Βόρειο Τμήμα δεν έχει νόημα ύπαρξης ο όρος για τη Νότια Ήπειρο.
Πολιτικά. Η Αυτονομία της Βορείου Ηπείρου αποτελεί ένα ιστορικό γεγονός το οποίο δεν μπορεί να παραγραφτεί. Έχει επίσης ένα διεθνές ντοκουμέντο, το πρωτόκολλο της Κέρκυρας αναγνωρισμένο από αλβανικής πλευράς.
Το κίνημα για την αυτονομία της Βορείου Ηπείρου, σκόπιμα δαιμονοποιείται από γνωστούς κύκλους στην Αλβανία. Ήταν ένα από τα τρία ταυτόχρονα κινήματα αυτονομίας στην Αλβανία, 1813-14, αλλά το πιο πετυχημένο. Τάσσονταν κατά της Ελλάδας που αρνήθηκε να εντάξει και το Βόρειο Τμήμα της Ηπείρου στο νέο ελληνικό κράτος, κατά των Μεγάλων δυνάμεων, Ιταλίας Αυστρίας, Τουρκίας, που δεν μπορούσαν να διανοηθούν την ίδρυση του αλβανικού κράτους χωρίς την προσκόλληση ενός τμήματος της Ηπείρου σ΄αυτό και φοβόντουσαν ενωμένη την Ήπειρο.
Στο κίνημα δεν μετείχαν μόνο Έλληνες, αλλά και ορθόδοξοι, και Αλβανοί μουσουλμάνοι, όλοι εκείνοι που δεν ήθελαν να παραμείνει η Ήπειρος υπό το καθεστώς της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. 33 μουσουλμανικές κοινότητες ενώθηκαν στο κίνημα αυτό και ο διάδοχος του Έλληνα Βασιλιά, ο Γεώργιος, έγινε δεχτός στο Τζαμί της πόλης Αργυροκάστρου από τον Μουφτί, ο οποίος του προσέφερε πολύτιμα δώρα και το ανακοίνωσε ότι βλέπει τη σωτηρία τους στον ελληνικό στρατό και την Ελλάδα.
Σε παρέμβαση Αλβανού δημοσιογράφου, ότι τι θέλουν ελληνικοί παράγοντες και μιλούν για τη Βόρειο Ήπειρο, απάντησα. Τότε τι θέλει ο Ράμα ο οποίος το μεγαλύτερο μέρος της ομιλίας του το αφιέρωσε στην ιστορική αλβανική παρουσία στη Θεσσαλονίκη. Σκεφτείτε για μια στιγμή τι θα γίνει αν θα έρθει στην Αλβανία Έλληνας πολιτικός και να μιλήσει για τους 15 βουλευτές της Βορείου Ηπείρου στο Ελληνικό κοινοβούλιο, για τον Σπύρο Μήλιο και για όλες εκείνες τις προσωπικότητες που αγωνίστηκαν και θυσιάστηκαν για την Ελλάδα, είτε Έλληνες που προσέφεραν τις υπηρεσίες τους για την Αλβανία.
ΡΑΜΑ: ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΡΟΜΑΝΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΑΛΒΑΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ.
Ο Ράμα όντως χαρακτήρισε την Ελλάδα στρατηγικό εταίρο της Αλβανίας, η οποία από κοινού με την Τουρκία και την Ιταλία, αποτελούν το τρίγωνο των στρατηγικών εταίρων στην εξωτερική πολιτική της Αλβανίας στην περιοχή.
Το μεγαλύτερο όμως μέρος της ομιλίας του αναφερότανε ξανά στην ιστορία των Αλβανών στην Ελλάδα. Αυτή τη φορά στη Θεσσαλονίκη. Επέλεξε πάντως την ίδια ταχτική. Χρησιμοποίησε για την συγκεκριμένη ιστορική πτυχή τη σύγχρονη ευρωπαϊκή γλώσσα. Με πάτημα στις αξίες αυτές, αναφέρθηκε στην ιστορική φυσιογνωμία της Θεσσαλονίκης την οποία έκρινε πολυεθνική και πολυπολιτισμική, όπου οι Έλληνες αποτελούσαν απλό μέλος των υπολοίπων εθνοτήτων, των Εβραίων, των Τούρκων, των Βουλγάρων, των Αρμενίων κλπ, αφήνοντας μάλιστα να εννοηθεί ότι κακώς ορίστηκε από τους Έλληνες «ορθόδοξη πόλη». Μεταξύ αυτών των εθνοτήτων και στο πλευρό των εβραίων είχαν τον δικό τους σπουδαίο, κατά τον Ράμα, ρόλο οι Αλβανοί. Στη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με τον Ράμα οι Αλβανοί ανέπτυξαν το εμπόριο, τον εθνικό πολιτισμό και εθνική πολιτική. Έχουν ακόμα είπε, «τους τοίχους των δακρύων και τους Αλβανούς μάρτυρες που θυσιάστηκαν στη Θεσσαλονίκη».
Ο Αλβανός πρωθυπουργός απέφυγε να αναφερθεί στη συνεργασία των Αλβανών μουσουλμάνων με την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Ταυτόχρονα βάφτισε Αλβανούς τους Έλληνες με καταγωγή από τις περιοχές του σημερινού αλβανικού κράτους, κυρίως από την Κορυτσά.
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο Ράμα στην ανάγκη γνώσης και προβολής των Αλβανών προσωπικοτήτων στη Θεσσαλονίκη και της αλβανικής ιστορικής πραγματικότητας στην πολυεθνική πόλη, κατά τον Ράμα.
Ακριβώς, αυτή η ρομαντική προσέγγιση της ιστορίας των Αλβανών στη Θεσσαλονίκη καθορίζει για το Ράμα το ιστορικό μέλλον και των Ελληνοαλβανικών σχέσεων. «Η ιστορία της Θεσσαλονίκης, είπε ο Ράμα, αποτελεί ένα διδακτικό βιβλίο που προμηνύει το κοινό μέλλον των Αλβανών και Ελλήνων»
Στο πλαίσιο αυτό ο Αλβανός πρωθυπουργός απευθυνόμενος στους οπαδούς του στην αίθουσα είπε: «Εσείς, οι Αλβανοί της Ελλάδας και οι Έλληνες της Αλβανίας αποτελείται την ουσία ενός αδιάσπαστου πυρήνα μιας γειτονίας, η οποία θα πρέπει να αποτελεί την πηγή φίλιας και όχι αντιπαράθεσης ….» Άρα ο Ράμα μετά την ισοτιμία των Αλβανών μεταναστών με τους Έλληνες στην Ελλαδα, τους έδωσε και άλλη μία διάσταση ισοτιμίας Αυτή τη φορά με τους Έλληνες της Αλβανίας, η οποία όπως είναι γνωστό αποτελεί αναγνωρισμένη διεθνώς εθνική μειονότητα.
Η ΑΠΗΧΗΣΗ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΡΑΜΑ ΣΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΑ
Οι Αλβανικές εθνικές αποστροφές του Ραμα, οι οποίες ήταν ταυτόσημες με την ρομαντική ρητορική των Αλβανών λογίων της εθνικής ιδεολογίας του ΧΙΧ-ΧΧ αιώνα, άφησαν όντως έκπληκτο το κοινό, το οποίο ωστόσο χειροκροτούσε και επευφημούσε με ιδιαίτερο ζήλο κάθε φορά που αναπτύσσονταν αλβανική ρητορική σε βάρος της Ελλάδας.
Στην Αλβανία ωστόσο, η δεύτερη επίσκεψη του Ράμα στην Ελλάδα για συναντήσεις με Αλβανούς μετανάστες και οι ομιλίες του χαρακτηρίστηκαν ιστορική επιτυχία, που επιβεβαιώνουν την ανύψωση του ρόλου της Αλβανίας στην περιοχή, την αλλαγή ρόλων μεταξύ Ελλάδας και Αλβανία, όπου τα Τίρανα χαίρουν τώρα μεγαλύτερης στήριξης των δυτικών εταίρων.
Ανάθρεψε την αλβανική εθνικιστική ρητορική, ότι, κατ εκείνους μπαίνει πλέον ένα τέλος στις μόνιμες εθνικιστικές βλέψεις της Ελλάδας προς την Αλβανία και ότι ήρθε πλέον η στιγμή διεκδίκησης περισσότερων οφειλόμενων από Ελλάδα και προς κάθε κατεύθυνση.
Διαβάστε ακόμη
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών