Πόσο βάσιμες μπορεί να είναι οι τουρκικές μεθοδεύσεις για οριοθέτηση ΑΟΖ με την ΣΥΡΙΑ;

Γράφει ο Στέλιος Φενέκος

Βγαίνει ο φαφλατάς ναύαρχος Γιαϊτζί και προβάλλει στα Τουρκικά ΜΜΕ το σχέδιο του για εξαφάνιση του μισού σχεδόν τμήματος της Κύπρου, σχεδιάζει μία λωρίδα που περνάει από πάνω του κι εμείς παθαίνουμε ντελίριο από τον φόβο μας μήπως και υαλοποιηθεί το σχέδιο του.
Το τι ακούγεται δε σε Ελλάδα και Τουρκία από τη επανάληψη της μπουροδολογίας Γιαϊτζί δεν περιγράφεται.

Ας δούμε τεχνικά το ζήτημα

1. Η Τουρκία δεν έχει αντικείμενες ακτές με την Συρία όπως και να τις σχεδιάσει κάποιος (ακόμη και κατά τα παράνομα πρότυπα του Τουρκολυβικού μνημονίου), αλλά παρακείμενες και είναι οριοθετημένες. Η Κύπρος ΝΑΙ έχει αντικείμενες ακτές.

2. Η μπούρδα του Γιαϊτζί, ότι εξαφανίζουμε την μισή Κύπρο για να υπάρξουν αντικείμενες ακτές μεταξύ Τουρκίας και Συρίας, μπορεί να επιφέρει αντιδράσεις πολιτικές και κυρώσεων από πλευράς ΕΕ, αλλά δεν μπορεί να γίνει αποδοχή από οιονδήποτε άλλο ούτε και από τις ΗΠΑ.

3. Η μόνη επιλογή της Τουρκίας θα ήταν να συναφθεί συμφωνία μεταξύ της διοίκησης του ψευδοκράτους και της μεταβατικής κυβέρνησης της Συρίας στην μέση γραμμή μεταξύ τους, που θα αναγκαστεί έτσι να αναγνωρίσει άμεσα την κρατική υπόσταση του ψευδοκράτος, εις βάρος όμως την διεθνούς νομιμότητας όπως αναγνωρίζεται από το ΣΑ/ΟΗΕ αλλά και την ΕΕ.
Και μία τέτοια παράνομη ενέργεια (εάν κάνει το λάθος και την αποδεχθεί η μεταβατική κυβέρνησης της Συρίας ), θα προσβάλλει την νομιμοποίηση και την επιδιωκόμενη αναγνώριση του μεταβατικού καθεστώτος της Συρίας από την ΕΕ αλλά και τις ΗΠΑ.

4. Άλλωστε στην συμφωνία που υπέγραψε η Τουρκία με το ψευδοκράτος λόγω του ότι δεν συνιστά νόμιμη κρατική οντότητα, δεν μπορεί να συνομολογεί διεθνείς συνθήκες και να διεκδικεί θαλάσσιες ζώνες.
Η ακυρότητα της «ΤΔΒΚ» είναι απότοκο της παράνομης χρήσης βίας και της κατοχής από την Τουρκία το 1974, κατά παράβαση του άρθρου 2§4 του Χάρτη ΟΗΕ και σε αντίθεση με τα ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας, συμπεριλαμβανομένων των ψηφισμάτων 541 (1983) και 550 (1984).
Το Συμβούλιο Ασφαλείας και τα διεθνή δικαστήρια έχουν αποφανθεί οριστικά για την παρανομία της προσπάθειας απόσχισης μέρους της Κύπρου και του παράνομου χαρακτήρα των αποτελεσμάτων της επίθεσης της Τουρκίας εναντίον της.
Η χρήση βίας με αποτέλεσμα έκτοτε την κατοχή, αποτελεί διαρκές έγκλημα και αποτελεί το στοιχείο εκείνο που θα εμποδίζει στο διηνεκές τη νομιμοποίηση της αποσχιστικής οντότητας στη βόρειο Κύπρο, όπως επιβεβαιώθηκε το 2010 από το ΔΔΔ στη Συμβουλευτική Γνωμοδότηση για το Κοσσυφοπέδιο (παρ.81).

5. Η Κυπριακή Δημοκρατία, το μοναδικό υποκείμενο του διεθνούς δικαίου στο νησί, έχει κυριαρχία σε όλο το νησί της Κύπρου και όλα τα δικαιώματα που απορρέουν από αυτό. η Κυπριακή Δημοκρατία κήρυξε ΑΟΖ το 2004 και έχει εγγενή δικαιώματα στην υφαλοκρηπίδα της νήσου Κύπρου, ενώ τα εξωτερικά όρια και των δύο ζωνών καθορίζονται με βάση τη διάμεση γραμμή μεταξύ των ακτών της Κύπρου και των ακτών των αντιθέτων κρατών, εν αναμονή σχετικών συμφωνιών για το αντίθετο.
Εν προκειμένω, και σύμφωνα με τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας, η Κύπρος έχει υπογράψει συμφωνίες οριοθέτησης της ΑΟΖ με την Αίγυπτο, το Λίβανο και το Ισραήλ με βάση τη μέθοδο της μέσης γραμμής.

6. Επίσης εάν χαραχθεί η μέση γραμμή του ψευδοκράτους με την Συρία, τότε πάει περίπατο το επιχείρημα της Τουρκίας ότι η Κύπρος δεν δικαιούται ΑΟΖ. Πέραν του ότι η Τουρκία δεν έκανε οριοθέτηση ΑΟΖ με το ψευδοκράτος, αλλά υφαλοκρηπίδας και δεν έκανε την οριοθέτηση βάσει μέσης της γραμμής αλλά του έδωσε υφαλοκρηπίδα όσο είναι το όριο των χωρικών του υδάτων.

7. Την 10/04/2014, με την αποστολή ρηματικής διακοίνωσης από πλευράς Τουρκίας προς τον Γ.Γ. του ΟΗΕ, η Τουρκία κοινοποίησε τις γεωγραφικές συντεταγμένες τής υφαλοκρηπίδας της στην Ανατολική Μεσόγειο, όπως προέκυψαν μετά τη συμφωνία οριοθέτησης με την «ΤΔΒΚ». Βέβαια, η ρηθείσα συμφωνία δεν είναι καινούργια, αφού είχε υπογραφεί την 21/09/2011 και επικυρώθηκε από την Τουρκία την 29/06/2012. Με τη δημοσιοποίηση των συντεταγμένων και το αίτημα για δημοσίευσή τους στο Law of the Sea Bulletin (επίσημη έκδοση του Τμήματος Δικαίου Θάλασσας του ΟΗΕ), η Τουρκία επιχείρησε την επισημοποίηση και αποδοχή της υπό κρίσιν συμφωνίας από τη διεθνή κοινότητα.
Όμως ο ΟΗΕ δεν την συμπεριέλαβε στο Law of the Sea Bulletin, αφού καταφανώς στερείται νομικής βάσης.

ΚΑΤΑΛΗΓΟΝΤΑΣ
Είναι αναγκαίο να προσπαθήσουμε ώστε να υπάρξει κοινό ανακοινωθέν του Ευρωπαϊκού συμβουλίου ότι εναντιώνεται σε οιαδήποτε προσπάθεια αλλαγής συνόρων και ότι οιαδήποτε παραβίαση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κύπρου και αναγνώρισης του ψευδοκράτους δεν θα γίνει αποδεκτή.
Καλό όμως είναι να σταματήσει η αφελής αναπαραγωγή των γελοιοτήτων προπαγάνδας του Γιαϊτζί από τα ΜΜΕ, και οπωσδήποτε να μην επαναπαυόμαστε στα οιαδήποτε κοινά ανακοινωθέντα από την ΕΕ, αλλά ας προετοιμαζόμαστε πολιτικά, στρατηγικά και επιχειρησιακά σε συνεργασίας με την Κύπρο, για να αντιμετωπίσουμε την προσπάθεια της Τουρκίας να επιβάλλει τις επεκτατικές της επιθυμίας de facto στο πεδίο.

Διαβάστε ακόμη

Σχόλια