Έντονη αντίδραση προκάλεσε στον Σύλλογο Σβερνέτς η δήλωση του κυβερνητικού βουλευτή Ardit Bido στις 23 Ιουνίου, σύμφωνα με την οποία «κάθε δεκάρα αυτής της αποζημίωσης θα δωριστεί στους κατοίκους του Zvërnec». Με ανακοίνωσή του, ο Σύλλογος απορρίπτει κατηγορηματικά την αναφορά αυτή, χαρακτηρίζοντάς την «απαράδεκτη και προσβλητική» για την τοπική κοινωνία.
Στην ανακοίνωση τονίζεται ότι οι κάτοικοι του Σβερνέτς δεν έχουν ζητήσει οικονομική ενίσχυση από κανέναν πολιτικό εκπρόσωπο και ότι τέτοιου είδους πρωτοβουλίες δεν εκφράζουν τη βούλησή τους. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, «οι κάτοικοι του Zvërnec δεν έχουν ανάγκη από τέτοιου είδους δωρεές και απ’ όσο γνωρίζουμε δεν έχουν ζητήσει από κανέναν βουλευτή να τους στηρίξει με χρηματικά δώρα».
Ο Σύλλογος υποστηρίζει επίσης ότι οι χρηματικές αποζημιώσεις που συνδέονται με ιδιωτικές δικαστικές υποθέσεις «δεν είναι καθόλου ηθικές» και δεν μπορούν να χρησιμοποιούνται ως μέσο πολιτικής ή κοινωνικής παρέμβασης. Για τον λόγο αυτό, τα μέλη και οι εκπρόσωποί του δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να αποδεχθούν οποιαδήποτε δωρο από τον κ. Bido.
Πέρα από την απόρριψη της συγκεκριμένης δήλωσης, η ανακοίνωση επαναφέρει στο προσκήνιο το βασικό αίτημα των κατοίκων της περιοχής, το οποίο, όπως υπογραμμίζεται, δεν αφορά οικονομικές παροχές αλλά την προστασία θεμελιωδών δικαιωμάτων. «Οι κάτοικοι του Zvërnec έχουν ένα και μοναδικό αίτημα: να γίνονται σεβαστά τα θεμελιώδη δικαιώματά τους όπως συμβαίνει σε κάθε άλλο δημοκρατικό κράτος», αναφέρει ο Σύλλογος.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο ζήτημα της ιδιωτικής περιουσίας. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, το δικαίωμα στην ιδιωτική ιδιοκτησία, παρότι αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα, εξακολουθεί να μην έχει κατοχυρωθεί πλήρως για πολλούς κατοίκους της περιοχής. Ο Σύλλογος υποστηρίζει ότι η κατάσταση αυτή τους στερεί εδώ και χρόνια ένα δικαίωμα που το ίδιο το αλβανικό κράτος είχε αναγνωρίσει στο παρελθόν.
Παράλληλα, απορρίπτονται οι ισχυρισμοί ότι οι κάτοικοι αντιτίθενται στην ανάπτυξη της χώρας ή ότι υποκινούνται από εξωτερικά συμφέροντα. Όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση, «δεν αντιτίθενται στην ανάπτυξη της χώρας ούτε καθοδηγούνται ή εργαλειοποιούνται από οποιαδήποτε εξωτερική δύναμη». Αντίθετα, ζητούν αποκλειστικά την εφαρμογή του κράτους δικαίου και την αναγνώριση των περιουσιακών τους δικαιωμάτων.
Η ανακοίνωση του Συλλόγου Σβερνέτς αναδεικνύει για ακόμη μία φορά τη συνεχιζόμενη αντιπαράθεση γύρω από το ιδιοκτησιακό καθεστώς στην περιοχή, υπογραμμίζοντας ότι οι κάτοικοι θεωρούν πως η λύση δεν βρίσκεται σε συμβολικές οικονομικές προσφορές, αλλά στην πλήρη αναγνώριση και προστασία των δικαιωμάτων τους από το αλβανικό κράτος.
Στην ανακοίνωση τονίζεται ότι οι κάτοικοι του Σβερνέτς δεν έχουν ζητήσει οικονομική ενίσχυση από κανέναν πολιτικό εκπρόσωπο και ότι τέτοιου είδους πρωτοβουλίες δεν εκφράζουν τη βούλησή τους. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, «οι κάτοικοι του Zvërnec δεν έχουν ανάγκη από τέτοιου είδους δωρεές και απ’ όσο γνωρίζουμε δεν έχουν ζητήσει από κανέναν βουλευτή να τους στηρίξει με χρηματικά δώρα».
Ο Σύλλογος υποστηρίζει επίσης ότι οι χρηματικές αποζημιώσεις που συνδέονται με ιδιωτικές δικαστικές υποθέσεις «δεν είναι καθόλου ηθικές» και δεν μπορούν να χρησιμοποιούνται ως μέσο πολιτικής ή κοινωνικής παρέμβασης. Για τον λόγο αυτό, τα μέλη και οι εκπρόσωποί του δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να αποδεχθούν οποιαδήποτε δωρο από τον κ. Bido.
Πέρα από την απόρριψη της συγκεκριμένης δήλωσης, η ανακοίνωση επαναφέρει στο προσκήνιο το βασικό αίτημα των κατοίκων της περιοχής, το οποίο, όπως υπογραμμίζεται, δεν αφορά οικονομικές παροχές αλλά την προστασία θεμελιωδών δικαιωμάτων. «Οι κάτοικοι του Zvërnec έχουν ένα και μοναδικό αίτημα: να γίνονται σεβαστά τα θεμελιώδη δικαιώματά τους όπως συμβαίνει σε κάθε άλλο δημοκρατικό κράτος», αναφέρει ο Σύλλογος.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο ζήτημα της ιδιωτικής περιουσίας. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, το δικαίωμα στην ιδιωτική ιδιοκτησία, παρότι αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα, εξακολουθεί να μην έχει κατοχυρωθεί πλήρως για πολλούς κατοίκους της περιοχής. Ο Σύλλογος υποστηρίζει ότι η κατάσταση αυτή τους στερεί εδώ και χρόνια ένα δικαίωμα που το ίδιο το αλβανικό κράτος είχε αναγνωρίσει στο παρελθόν.
Παράλληλα, απορρίπτονται οι ισχυρισμοί ότι οι κάτοικοι αντιτίθενται στην ανάπτυξη της χώρας ή ότι υποκινούνται από εξωτερικά συμφέροντα. Όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση, «δεν αντιτίθενται στην ανάπτυξη της χώρας ούτε καθοδηγούνται ή εργαλειοποιούνται από οποιαδήποτε εξωτερική δύναμη». Αντίθετα, ζητούν αποκλειστικά την εφαρμογή του κράτους δικαίου και την αναγνώριση των περιουσιακών τους δικαιωμάτων.
Η ανακοίνωση του Συλλόγου Σβερνέτς αναδεικνύει για ακόμη μία φορά τη συνεχιζόμενη αντιπαράθεση γύρω από το ιδιοκτησιακό καθεστώς στην περιοχή, υπογραμμίζοντας ότι οι κάτοικοι θεωρούν πως η λύση δεν βρίσκεται σε συμβολικές οικονομικές προσφορές, αλλά στην πλήρη αναγνώριση και προστασία των δικαιωμάτων τους από το αλβανικό κράτος.
Η ανακοίνωση συνδέεται με το γεγονός πως ο Ardit Bido δήλωσε ότι θα καταθέσει αγωγή κατά του δημοσιογράφου Arjan Çani και πως τα χρήματα που (τυχόν) επιδικαστούν θα τα κάνει δωρεά στους κατοίκους του Ζβερνέτς.
Διαβάστε ακόμη

Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών