Αποτελέσματα σύσκεψης με θέμα: Προτάσεις για τη βελτίωση και αναβάθμιση της παιδείας στη μητρική γλώσσα της ΕΕΜ

Συζήτηση περί συντονισμού και κοινών προσπαθειών για τη διευθέτηση σημαντικών θεμάτων παιδείας της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας διεξήχθη την 1η Δεκεμβρίου 2021 στη Φοινίκη μεταξύ Γραφείου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Φοινίκης-Δερόπολης και Τμήματος Ελληνικής Γλώσσας, Λογοτεχνίας και Ελληνικού Πολιτισμού του Πανεπιστημίου Αργυροκάστρου.

Εκ μέρους του Τμήματος συμμετείχαν:
Παναγιώτης Μπάρκας, πρόεδρος του ΤΕΓΛΕΠ
Γιάννης Γιάννης, καθηγητής
Κωνσταντω Μπαρούτα Ξέρα, καθηγήτρια
Μιρέλα Κώτσια, καθηγήτρια

Εκ μέρους του Γραφείου:
Ζήσος Λούτσης, διευθυντής
Γιάννης Γιώργης, προϊστάμενος τμήματος Προγραμμάτων και Ελέγχου Επιδόσεων
Αχιλλέας Τσάκουλης, ειδήμονας φυσικών επιστημών
Ελευθερία Βάσου, ειδήμονας κοινωνικών επιστημών
Σπυριδούλα Γκέκα, νομικός

Ήταν καλεσμένοι οι διευθυντές σχολείων Φοινίκης και Δερόπολης, από τους οποίους συμμετείχαν:
Λευτέρης Τζώλος, διευθυντής 9-ταξίου Μεσοποτάμου
Μαρίνα Ζάγκαλη, διευθύντρια 9-ταξίου Φοινίκης
Νίκος Μουράτης, διευθυντής Λυκείου Λιβαδειάς
Καθώς και η δασκάλα της Ελληνικής Γλώσσας Αγλαϊα Παππά.
(Οι διευθυντές λυκείων Δερβιτσάνης και Βουλιαρατιού επικαλέστηκαν λόγους υγείας).

Παρών στη συνάντηση ήταν και ο Γενικός Γραμματέας του Δήμου Φοινικαίων κ. Βαγγέλης Τζαφέρης.

Με την κοινή πεποίθηση ότι η εκπαίδευση στη μητρική γλώσσα αποτελεί βασικό εγχείρημα για τη διατήρηση και την αδιάκοπη καλλιέργεια της εθνικής ταυτότητας της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας στην Αλβανία, οι παρευρισκόμενοι υπογράμμισαν ότι είναι υποχρέωση του αλβανικού κράτους να μεριμνήσει για τη δημόσια εκπαίδευση στη μητρική γλώσσα της μειονότητας με γνώμονα τις ευρωπαϊκές, διεθνείς και εγχώριες διατάξεις για την προστασία των Εθνικών Μειονοτήτων παρέχοντας έμπρακτα όλα τα νομικά και πρακτικά εφόδια προκειμένου να επιτευχθεί στο μέγιστο η σωστή και σύγχρονη μορφωτική και κοινωνική ανέλιξη της νέας γενιάς των Ελλήνων της Αλβανίας.

Έκριναν επίσης αναγκαιότητα την ουσιαστική στήριξη της παιδείας στη μητρική γλώσσα από το εθνικό κέντρο, αποφεύγοντας την πραγματικότητα των δύο ταχυτήτων που εμπράκτως εξελίσσεται σε διάκριση σε βάρος της παιδείας στη μητρική γλώσσα στο δημόσιο.

Υπό το πρίσμα αυτό η εκπαιδευτική αρχή Φοινίκης Δερόπολης και το Τμήμα Ελληνικής Γλώσσας, Λογοτεχνίας και Πολιτισμού Πανεπιστημίου Αργυροκάστρου από κοινού διαπιστώνουν ότι το υπάρχον νομικό πλαίσιο για την εκπαίδευση στη μητρική γλώσσα είναι πεπαλαιωμένο, ατελές και σε αντίθεση με τις ρυθμίσεις του ισχύοντα νόμου 69/2012 «Περί συστήματος προπανεπιστημιακής παιδείας στην Αλβανική Δημοκρατία». Τα νομικά κενά επιπλέον περιπλέκουν οι τρεις κανονιστικές πράξεις του Υπουργικού Συμβουλίου προς εφαρμογή των διατάξεων του νόμου 96/2017 «Περί προστασίας των δικαιωμάτων των Εθνικών Μειονοτήτων» που δε συνάδουν με όλο το απαραίτητο νομικό δόμημα για την παιδεία των μειονοτήτων.

Εντωμεταξύ, οι κανονιστικές διατάξεις πριν το 2012, που άτυπα εφαρμόζονται μέχρι σήμερα, έχουν χάσει τη νομική τους ισχύ εξαιτίας του νόμου 69/2012.

Γι’ αυτό το λόγο το σώμα κρίνει ως αναγκαία προϋπόθεση την καθολική διευθέτηση των θεμάτων, τη βελτίωση της υπάρχουσας νομοθεσίας για την επικαιροποίηση των κεκτημένων μέσω της αναπλήρωσης των κενών στο νέο πακέτο κανονιστικών πράξεων που απαιτείται να εκδοθεί για την εκπαίδευση των εθνικών μειονοτήτων.

Στη σύσκεψη συμφωνήθηκε ότι είναι απαραίτητη η ύπαρξη, κατοχύρωση και αναβάθμιση της λειτουργίας όσο της εκπαιδευτικής αρχής τόσο και του Τμήματος Ελληνικής Γλώσσας, Λογοτεχνίας και Πολιτισμού του Πανεπιστημίου Αργυροκάστρου. Προτάθηκε η προώθηση του αιτήματος προς την αλβανική κυβέρνηση για την επέκταση των αρμοδιοτήτων του γραφείου Παιδείας Φοινίκης-Δερόπολης μετατρέποντάς το σε Εκπαιδευτική Αρχή για την Εκπαίδευση στη Μητρική Γλώσσα για το σύνολο της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας, καθώς και για την κατοχύρωση και την προώθηση του Τμήματος Ελληνικής Γλώσσας, Λογοτεχνίας και Πολιτισμού του Πανεπιστημίου Αργυροκάστρου ως τον αρμόδιο ακαδημαϊκό φορέα, ο οποίος, σε συνεργασία με Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, αρμόδιους φορείς στην Ελλάδα, να ασχοληθεί με την εποπτεία θεμάτων σύνταξης, προσέγγισης και έκδοσης σχολικών προγραμμάτων και εγχειριδίων, καθώς και την επιμόρφωση των εν ενεργεία εκπαιδευτικών στα σχολεία της ΕΕΜ.

Στα πλαίσια αυτής της συνεργασίας κρίθηκε αναγκαίο ώστε το Τμήμα Ελληνικής Γλώσσας, Λογοτεχνίας και Ελληνικού Πολιτισμού να αναλάβει τη βελτίωση των σχολικών εγχειριδίων που είναι σε κυκλοφορία και εκδόθηκαν υπό την αιγίδα του Τμήματος, λαμβάνοντας υπόψη προτάσεις και αιτήματα για προσέγγιση καλύτερων ποιοτικά προγραμμάτων και μεθοδολογικών εγχειριδίων σε βοήθεια του δασκάλου και του μαθητή.

Κρίθηκε επίσης αναγκαία η λήψη μέτρων προς πάσα κατεύθυνση για την καλύτερη εκμάθηση και χρήση της Ελληνικής Γλώσσας για την κατάρτιση ικανών μαθητών να ανταποκριθούν στις σύγχρονες απαιτήσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Αλβανία. Στο πλαίσιο αυτό θεωρήθηκε επιτακτική η ανάγκη αύξησης των ωρών διδασκαλίας της Ελληνικής Γλώσσας στα λύκεια της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας γιατί το μέχρι τώρα ωρολόγιο πρόγραμμα δεν επαρκεί για την πλήρη και σωστή κατανόηση της ύλης της έκθεσης.

Γι’ αυτό το λόγο εκ μέρους της εκπαιδευτικής αρχής Φοινίκης και Δερόπολης εξετάζεται το ενδεχόμενο προσέγγισης και αξιοποίησης προγραμμάτων και συγγραμμάτων του ενιαίου ελληνικού συστήματος προκειμένου να προσφέρονται και στα παιδιά της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας η καλύτερες ευκαιρίες εκπαίδευσης στη μητρική τους γλώσσα σε όλες τις βαθμίδες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Για το σκοπό αυτό πρόκειται σε επίπεδο διμερών σχέσεων και διακρατικών προγραμμάτων να διαπραγματευτεί και συνεργαστεί με κρατικές εκπαιδευτικές αρχές και ιδρύματα για ανταλλαγή εμπειριών, εξασφάλιση εποπτικών μέσων και υλικών, εργαστηρίων και βοηθητικών εγχειριδίων για τη στήριξη της σύγχρονης διδασκαλίας και τη δημιουργία ευχάριστου περιβάλλοντος μάθησης στα σχολεία της γενέτειρας.

Θεωρώντας αυτή τη συνάντηση ως ένα σημαντικό βήμα συνεργασίας μεταξύ των δύο παραγόντων που στοχεύουν από κοινού στην ποιοτική αναβάθμιση της παιδείας στη μητρική γλώσσα της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας στην Αλβανία, οι παρευρισκόμενοι κατέληξαν στο συμπέρασμα ώστε οι προτάσεις αυτές να συνταχθούν κατάλληλα και να αποτελέσουν επίσημα αιτήματα προς λύση από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Αλβανίας και της Ελλάδος.

Διαβάστε ακόμη:

Σχόλια