Τι μπορεί να συνέβη με το Moskva


Έκπληξη μας προξένησε η είδηση ότι πήρε φωτιά το Καταδρομικό Moskva ένα από τα μεγαλύτερα και ισχυρότερα πλοία της Ρωσίας.
Η μεγαλύτερη έκπληξη δεν είναι το να προσεβλήθη το πλοίο από βλήματα επιφανείας (εδάφους)-επιφανείας εναντίον Ναυτικών στόχων από την Ξηρά, αλλά το να πιάσει φωτιά και να εγκαταλειφθεί τόσο γρήγορα, από το σύνολο σχεδόν του πληρώματος.
Δεν έχουμε δει φωτογραφίες είτε βίντεο ώστε να μπορέσουμε να αξιολογήσουμε εάν προσβλήθηκε από βλήμα ή όχι και το μέγεθος της ζημίας σε αυτήν την περίπτωση.

ΤΟ ΒΛΗΜΑ
Ας δούμε όμως τις δυνατότητες του βλήματος, που λένε οι Ουκρανοί ότι κτύπησε το καταδρομικό,
Το R-360 Neptune είναι ένα νέο βλήμα για την Ουκρανία (παλαιότερης γενιάς βλήμα παρόμοιο με το Ρωσικό Kh-35U που αναπτύχθηκε το 1984. Είναι λίγο μεγαλύτερο σε μήκος από το Ρωσικό, και με περισσότερο προωθητικό καύσιμο και μεγαλύτερο booster) μεταφέρεται με οχήματα με 8πλό είτε 6πλό φορέα, και μπορεί να βληθεί κατά στόχων στην θάλασσα με τον φορέα μέχρι και 25 χιλιόμετρα μέσα στην Ξηρά.

Το βεληνεκές του βλήματος φθάνει τα 190 μίλια (280 km) και έχει μήκος 5,60 μέτρα και διάμετρο 0, 60 μέτρα. Το βάρος του είναι 870 κιλά και φέρει κεφαλή υψηλού εκρηκτικού κατακερματισμού (HE-FRAG), η οποία ζυγίζει περίπου 145 κιλά.
Το βλήμα διαθέτει σύστημα αδρανειακής πλοήγησης, με ενεργό ραντάρ στο τελικό στάδιο της πτήσης του. Ο πύραυλος ίπταται με υποηχητική ταχύτητα, αρχικά 10-15 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, και στο τελικό στάδιο της πτήσης κατεβαίνει στα 3-10 μέτρα πάνω από την επιφάνεια, για να ξεπεράσει τα εχθρικά αμυντικά αντιβληματικά συστήματα.

Παρ΄όλα αυτά, λόγω της υποηχητικής του ταχύτητας, μπορεί να αναχαιτιστεί αρκετά εύκολα από προηγμένο αμυντικό σύστημα αντιβληματικής προστασίας πλοίων όπως το Moskva.
Η κατασκευή του στην Ουκρανία άρχισε το 2013 και ολοκληρώθηκε το 2018 και από το 2021 και μετά από επιτυχημένες δοκιμές εντάχθηκε στο δυναμικό των Ουκρανικών δυνάμεων. Το 2021 ολοκληρώθηκαν και τα οχήματα μεταφοράς των βλημάτων για την παράκτια άμυνα της Ουκρανίας, η οποία συνολικά προέβλεπε να περιλαμβάνει μέχρι και 90 βλήματα, σε οχήματα με 8πλούς ή 6πλους εκτοξευτές. Η αρχική προμήθεια ήταν για 54 βλήματα με τους εκτοξευτές τους.

Η ΣΧΕΣΗ ΤΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ Β. ΚΟΡΕΑ
Ας δούμε όμως κάτι ιδιαίτερο, που δείχνει τον τρόπο που κινούνται οι χώρες στην ανάπτυξη, παραγωγή και πώληση οπλικών συστημάτων, όπου δεν υπάρχει στην ουσία κανένας ηθικός ή άλλος φανερός φραγμός στις σχέσεις αυτές και πρέπει να προβληματίσει και τις ΗΠΑ, για τις κυρώσεις που έχει επιβάλλει στην Βόρεια Κορέα.
Ένα ακριβές αντίγραφο του Neptun, ο πύραυλος Kumsong 3 (Αφροδίτη 3) παρατηρήθηκε για πρώτη φορά το 2014 στην Βόρεια Κορέα. Αρχικά θεωρήθηκε ότι οι Βορειοκορεάτες με κάποιον τρόπo συνεργάστηκαν με την Ρωσία και με βάση τους ρωσικούς πυραύλους Kh-35E ή Kh-35UE (που μοιάζουν πολύ με τον Ουκρανικό Neptun) έφτιαξαν τον δικό τους.

Όμως στην συνέχεια διαπιστώθηκε ότι ο Kumsong 3 είχε πολύ περισσότερες ομοιότητες με τον Ουκρανικό Neptun. Η πρώτη δοκιμή στον Kumsong 3 έγινε το 2015 (το 2013 είχε ξεκινήσει η κατασκευή του Neptun) με αυτονομία περίπου 240 km.
Σημειωτέον ότι η Ουκρανία είναι μεταξύ των 10 κορυφαίων στρατιωτικών παραγωγών πυραυλικής τεχνολογίας του κόσμου και προμήθευε (επιβεβαιωμένα από πολλές πλευρές και το παραδέχθηκε η Ουκρανία) την Β. Κορέα (και την Τουρκία) με κινητήρες για βαλλιστικούς πυραύλους.

3 ΣΕΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ MOSkVA

(1) Το σενάριο που παρουσιάσθηκε στα ΜΜΕ με τα drones και την υποτιθέμενη παραπλάνηση που έκαναν, για να μην εντοπισθούν τα βλήματα, είναι εξόχως αφελές.
Εάν υπήρξαν drones θα ήταν πιο λογικό να χρησιμοποιηθούν για εντοπισμό ακριβούς θέσεως του καταδρομικού, ώστε να μην εντοπισθεί η εκπομπή του νέου Mineral-U radar του φορέα των βλημάτων, παρά για παραπλάνηση.
Εάν κτυπήθηκε από βλήμα το Καταδρομικό, θα πρέπει να βλήθηκαν αρκετά βλήματα, και με διαφορετικές μεθόδους και κατευθύνσεις, ώστε να μπορέσουν να διασπάσουν την αντιβληματική άμυνα του Καταδρομικού.
Εάν συνέβη αυτό, τότε ένα μόνο βλήμα δεν θα μπορούσε να έχει τόσο καταστροφικά αποτελέσματα (ένα βλήμα μπορεί να είναι αποτελεσματικό σε πλοίο ίσως 4.000 τόννων, όχι όμως και σε πλοίο 12,500 τόννων), ώστε να εγκαταλειφθεί το πλοίο αυτό είτε να βυθισθεί.
Αυτό είναι πιθανό, να κτυπήθηκε πιθανώς από περισσότερα βλήματα, όμως δείχνει και ότι οι Ρώσοι έχουν υποτιμήσει τις δυνατότητες των Ουκρανών. Εκτός εάν το πλοίο κτυπήθηκε σε σημείο όπου υπήρχαν εκτεθειμένα και άλλα βλήματα ή πυρομαχικά.

(2) Εάν τώρα υπήρξε περίπτωση φωτιάς σε κατάστρωμα όπου είχαν μεταφερθεί πυρομαχικά και βλήματα, τότε υπάρχει πρόβλημα τήρησης μέτρων ασφαλείας στο πλοίο από το πλήρωμα.
Όμως και πάλι δεν θα εκκένωνε τόσο γρήγορα το πλήρωμα το πλοίο, χωρίς να προσπαθήσει να αντιμετωπίσει την πυρκαγιά (εκτός εάν τους ξέφυγε και φοβόντουσαν τα πυρηνικά όπλα).
Επίσης η μετάδοσή της πυρκαγιάς σε εγκατεστημένες πυριταποθήκες βαθιά στο κύτος του πλοίου (όπου φυλάσσονται τα πυρομαχικά και ιδιαίτερα οι πυρηνικές κεφαλές), είναι απίθανο να συμβεί, δεδομένων των αυξημένων συστημάτων ασφαλείας και κατάκλυσης τους με νερό.

(3) Υπάρχει και η περίπτωση να υπήρξε βλάβη σε οπλικό σύστημα κατά την στιγμή βολής είτε η αστοχία κάποιου βλήματος (θυμόμαστε το Υ/Β Κουρσκ;), αλλά και πάλι δεν θα έφθανε η κατάσταση σε σημείο ταχείας εγκατάλειψης.

Σε κάθε περίπτωση οι πληροφορίες που έχουμε είναι εξαιρετικά λίγες, δεν ξέρουμε καν αν το πλοίο ρυμουλκήθηκε, εάν μπάζει νερά, εάν έχει ρήγμα, εάν βυθίσθηκε, εάν πραγματικά έσβησε η φωτιά από ποίους; Ποίοι έμειναν στο πλοίο; Πήγαν κοντά ρυμουλκά με κανόνια νερού;
Και κάθε πλευρά θα λέει τα δικά της στον πόλεμο επικοινωνίας που έχει ξεσπάσει.
Με προβληματίζει η αδυναμία των μέσων κατόπτευσης της Δύσης να εντοπίσει το συμβάν και να συλλέξει και δημοσιοποιήσει πληροφορίες. Οι κακές καιρικές συνθήκες μπορεί να περιορίζουν την κατόπτευση, όμως και πάλι θα μπορούσαν να υπάρξουν περισσότερες πληροφορίες.
Σύντομα θα μάθουμε περισσότερα.

* Ο Στέλιος Φενέκος είναι Πρόεδρος της Κοινωνίας Αξιών και Υποναύαρχος ε.α

Διαβάστε ακόμη:

Σχόλια