Το τραγικό δυστύχημα και ο δυσφημισμένος εργατικός συνδικαλισμός

Γράφει ο Στέλιος Φενέκος

Σε όλη μου την καριέρα είχα να διαχειριστώ συνεχώς από διοικητικές θέσεις, εργασιακά περιβάλλοντα με τεράστιους κινδύνους για τους εργαζόμενους.
Το πλέον πολύπλοκο έργο, από πλευράς απαιτήσεων οργάνωσης εργασίας και ασφαλείας, ήταν σε Ναυπηγείο, όπως είναι ο Ναύσταθμος Κρήτης, όπου επισκευάζονται τα Πολεμικά πλοία και τα Υποβρύχια και φτιάχνονται βοηθητικά πλοία του Π.Ν.

Εκεί λόγω της πολυπλοκότητας των έργων (συνεργεία με 500 ειδικότητες εργαζομένων) και των αρμοδιοτήτων (εθνικές και Νατοϊκές εγκαταστάσεις, λιμένες/προβλήτες με πλοία, δεξαμενές ανέλκυσης και επισκευής πλοίων και υποβρυχίων, δεκάδες αποθήκες καυσίμων και πυρομαχικών, συνεργεία νοσοκομείο, σχολείο, νηπιαγωγείο και οικισμός για τις οικογένειες) όφειλες να δώσεις πρώτα και μεγαλύτερη προτεραιότητα στην ασφάλεια της εργασίας, του προσωπικού και των χιλιάδων ανθρώπων που καθημερινά διαβιούσαν στις εγκαταστάσεις και την περιοχή ευθύνης του Ναυστάθμου.
Η διοίκηση, η προνοητικότητα, ο έλεγχος, ο καλός σχεδιασμός εργασίας και η μέριμνα πρόληψης, θεραπείας και αποκατάστασης προβλημάτων απαιτούσαν εξαιρετικά οργανωμένο διοικητικό σχήμα και ηγεσία τόσο σε υψηλό επίπεδο όσο και ηγεσία ομάδας.

Ο ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ
Ξέρετε ποιοι ήταν μέσα στους καλύτερους βοηθούς του Διοικητικού μου έργου (πέραν φυσικά των άμεσων συνεργατών αξιωματικών και μηχανικών);
Θα εκπλαγείτε εάν πω ότι ήταν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι με τις ηγεσίες των συνδικαλιστικών τους οργάνων.

Ήταν αυτοί που πρώτοι από όλους λόγω άμεσου ενδιαφέροντος και τεράστιας εμπειρίας, θα επισήμαιναν άμεσα και ξεκάθαρα, χωρίς φιοριτούρες, το οιοδήποτε εργασιακό πρόβλημα ασφαλείας υπήρχε.
Και ευτυχώς το κατάλαβα από την πρώτη στιγμή και συνεργάσθηκα άμεσα μαζί τους πάνω στα εργασιακά προβλήματα (όπως και με την επιθεώρηση εργασίας για τα ζητήματα εργασιακής ασφάλειας), αρνούμενος να ακούσω τις αιτιάσεις που είχα εισπράξει από άλλους αξιωματικούς στο παρελθόν, ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα στον Ναύσταθμο ήταν ο συνδικαλισμός και η επιθεώρηση εργασίας (στην οποία απαγορευόταν η είσοδος με το πρόσχημα του απορρήτου των εργασιών).

Ως αποτέλεσμα:
Όχι μόνο διορθώθηκαν οι συνθήκες εργασίας σε πολλά πεδία, που επί πολλά χρόνια είχαν τελματώσει επικίνδυνα, όχι μόνο αντιμετωπίσθηκαν μεγάλοι εργασιακοί και άλλοι κίνδυνοι για τον Ναύσταθμο, αλλά δημιουργήθηκαν νέες σύγχρονες εργασιακές δομές και διοικητικά συστήματα ελέγχου, αλλά και το έργο μας έγινε με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα (χρόνου και ποιότητας).
Αλλά το κυριότερο: ΜΕ ΜΗΔΕΝΙΚΑ ΕΡΓΑΤΙΚΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ

Ο ΔΥΣΦΗΜΙΣΜΕΝΟΣ ΕΡΓΑΤΙΚΟΣ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ
Ο συνδικαλισμός, όπως έχει γίνει αντιληπτός από πολλούς, βρίσκεται υπό διωγμό και δυσφημούμενος, λόγω κυρίως των απεργιών και των διεκδικήσεων των εργαζομένων.
Και ναι πολλές φορές κυριαρχούν πολιτικές σκοπιμότητες.

ΟΜΩΣ…..
Στα εργασιακά ζητήματα ασφαλείας και συνθηκών στον εργασιακό χώρο ο ρόλος του είναι ΠΟΛΥΤΙΜΟΣ
Και οφείλουμε να πούμε την αλήθεια.

Πολλές φορές οι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ και στην Hellenic Train (όπως αποκαλύπτεται) είχαν μιλήσει για τα προβλήματα ασφαλείας και για την μεγάλη πιθανότητα τραγικών δυστυχημάτων, με αναφορές τους και υπομνήματα, .
Όμως δεν εισακούσθηκαν.
Γιατί στην λογική πολλών οι οργανωμένοι εργαζόμενοι είναι μόνιμο πρόβλημα γιατί διεκδικούν.

Και σήμερα, σε αυτό το τραγικό δυστύχημα βλέπουμε πόσο δίκιο είχαν και όλοι κρύβονται.
Ας το καταλάβουμε!!!
Η διοίκηση μεγάλων τομέων του κράτους και οργανισμών, όπου υπάρχουν τεράστιοι κίνδυνοι για την δημόσια ασφάλεια, για τους ανθρώπους που χρησιμοποιούν τις δομές και εξυπηρετούνται και για τους εργαζόμενους, είναι εξαιρετικά απαιτητικό έργο και δεν μπορεί να μπαίνει εκεί υπουργός/διοικητής κάποιος που δεν έχει τα απαιτούμενα διοικητικά προσόντα.

Κάποιος που δεν αντιλαμβάνεται ότι η ηγεσία είναι μία πολύπλοκη και πολύπλευρη αναγκαιότητα/λειτούργημα, που υπεισέρχεται σε όλα τα επίπεδα του οργανισμού και βασικό της έργο είναι ο διοικητικός έλεγχος η προνοητικότητα, η διαφάνεια στον εντοπισμό των δυσλειτουργιών/προβλημάτων, η αμεσότητα και ταχύτητα ενεργειών πρόληψης, θεραπείας και αποκατάστασης των προβλημάτων και η συνολική βελτίωση δομών, υποδομών και λειτουργιών (π.χ. η διαφάνεια, οι διαδικασίες και ο έλεγχος είναι λειτουργίες)
Και σε αυτά τα έργα πέραν του διοικητικού μηχανισμού και την ηγεσία ομάδας που πρέπει να δημιουργήσεις, χρειάζεται να σέβεσαι και να ακούς τους ίδιους εργαζόμενους!!!!

Διαβάστε ακόμη

Σχόλια