Επισκόπηση για την σύγκρουση - Αντέδρασε καθυστερημένα ο Δυτικός κόσμος και σε ποια σημεία;

Γράφει ο Στέλιος Φενέκος

Από την επόμενη κιόλας της τρομοκρατικής επίθεσης της Χαμάς είχα τοποθετηθεί στα παρακάτω:

1. Το κρίσιμο στοιχείο της νομιμοποίησης της αντεπίθεσης του Ισραήλ θα ήταν οι περιορισμοί που το ίδιο θα έθετε ή όχι, στους βομβαρδισμούς εναντίον αμάχων και γυναικόπαιδων.

2. Ότι ο Δυτικός κόσμος και οι ΗΠΑ συνεργαζόμενοι, θα έπρεπε να θέσουν από την πρώτη στιγμή τους περιορισμούς στο Ισραήλ στο ζήτημα αυτό και μάλιστα ότι δεν θα έδιναν λευκή επιταγή στο Ισραήλ με την υποστήριξή τους, για να δράσει συλλογικά όπως έδρασε, εναντίον όλων των Παλαιστινίων της Γάζας.
Ότι όφειλε να παρουσιάσει άμεσα ένα σχέδιο απομάκρυνσης του μεγαλύτερου αριθμού των αμάχων, και με την βοήθεια και του Δυτικού κόσμου (ισχυρά κίνητρα στο Ισραήλ και στην Αίγυπτο για δημιουργία καταυλισμών εντός και εκτός του Ισραήλ, με δέσμευση επαναπατρισμού τους μετά τις επιχειρήσεις – κατάλληλες αποφάσεις της ΓΣ/ΟΗΕ γι αυτό κλπ).

3. Ότι η ΕΕ θα έπρεπε να έχει κινητοποιηθεί για την οργάνωση όχι μόνο της εκκένωσης από αλλοδαπούς στην Γάζα και στο Ισραήλ αλλά επίσης ανθρωπιστικής βοήθειας με πλοία και ως κέντρο διαμετακόμισης την Κύπρο αλλά και για την αποστολή νοσοκομειακών πλοίων.

4. Ότι η Ελλάδα είχε σημαντικό ρόλο σε αυτό αφενός γιατί έχουμε την δυνατότητα ναυλώσεων πλοίων μέσω του Κέντρου Θαλασσίων μεταφορών του ΓΕΕΘΑ (άκουσον-άκουσον υπήρξαν πολιτικοί και κυβερνητικοί που δεν το γνώριζαν ότι υπάρχει), και γιατί θα μπορούσαμε να συνεισφέρουμε με νοσοκομειακό πλοίο (είτε του Π.Ν. ΠΓΥ Προμηθεύς, είτε άλλο κατάλληλα διασκευασθέν με μεταφορά χειρουργείων μάχης). Δεν το κάναμε, δεν αναπτύξαμε καμία πρωτοβουλία αλλά τρέχουμε ασθμαίνοντες πίσω από τις εξελίξεις.

5. Ότι η Ελλάδα όφειλε να καταθέσει τροπολογία στην απόφαση της ΓΣ/ΟΗΕ όχι μόνο για τον χαρακτηρισμό των τρομοκρατικών δράσεων της Χαμάς αλλά και για την δημιουργία μηχανισμού και διεθνούς δύναμης παροχής ανθρωπιστικής και νοσοκομειακής βοήθειας, τον οποίο το φλύαρο σχέδιο απόφασης της ΓΣ/ΟΗΕ δεν προέβλεπε ούτε κατ’ ελάχιστο. Δεν το κάναμε αλλά απείχαμε ως επιτήδειοι ουδέτεροι, σύγχρονοι Πόντιοι Πιλάτοι.

6. Ότι ο πρωθυπουργός δεν έπρεπε να σπεύσει να πάει στο Ισραήλ, (από την στιγμή που ξεκάθαρα υποστηρίξαμε το δικαίωμα αυτοάμυνας του Ισραήλ κατά της τρομοκρατικής δράσης της Χαμάς), πόσο μάλλον ακυρώνοντας τον ταξίδι ως επικίνδυνο στην αρχή, που έπαψε να είναι επικίνδυνο δύο μέρες μετά, χωρίς να έχει μία ουσιαστική πρόταση να κομίσει.
Αντί γι αυτό, προσωποποίησε την επίσκεψη με τους εναγκαλισμούς, τα άκαιρα χαμόγελα και το «αδελφέ μου Μπίμπι».

7. Ότι η σύσκεψη στην Αίγυπτο που είχε σχεδιαστεί στις 18 Οκτωβρίου ήταν καταδικασμένη να αποτύχει γιατί δεν είχε ως ατζέντα μόνο το ανθρωπιστικό αλλά και την επίλυση του Παλαιστινιακού και ότι η παρουσία του πρωθυπουργού σε αυτήν δεν θα είχε καμία αξία αφού θα αποτύγχανε η σύσκεψη όπως ήταν προφανές.

8. Ότι θα έπρεπε να υπάρξει διεθνής πρωτοβουλία εναντίον της τρομοκρατίας, ώστε δεδομένου ότι το θεσμικό πλαίσιο είναι ήδη διαμορφωμένο, οι αποφάσεις του ΣΑ/ΟΗΕ υπάρχουν, το έγκλημα είναι διαρκές και πολλές χώρες θα συναινούσαν (ακόμη και αραβικές). Το πρότεινε καθυστερημένα ο Μακρόν, αλλά ήδη είχε ξεφύγει η κατάσταση και είχε διαμορφωθεί εν πολλοίς η κατάσταση και οι απόψεις των χωρών (λόγω βέβαια και της αδιαλλαξίας του Ισραήλ να θέσει λογικούς περιορισμούς στην επιχειρησιακή του δράση).

9. Ότι το Ισραήλ, έστω και με την διαμεσολάβηση τρίτων για τους ομήρους, (αδιαφορεί στην ουσία για τους κινδύνους που υπάρχουν για την ζωή τους, αφού συνεχίζει χωρίς να ακούει κανένα την γενικευμένη στρατιωτική δράση) θα μπορούσε να τους ανταλλάξει με φυλακισμένους Παλαιστίνιους.
Αυτό θα έδειχνε αφενός την επιθυμία του να σωθούν οι όμηροι, αφετέρου δεν θα έχανε τίποτε ουσιαστικό επιχειρησιακά, ει μη μόνο τμήμα από το άκαμπτο πρεστίζ του.
Και για το άκαμπτο αυτό πρεστίζ πεθαίνουν χιλιάδες αθώοι και ενδεχομένως και πολλοί όμηροι.

10. Η άποψη μου όπως έχει εκφραστεί ήδη είναι ότι ο Αμπάς δεν μπορεί να ηγηθεί στο μέλλον, και ότι θα πρέπει να βρεθεί μία μετριοπαθής προσωπικότητα ανάμεσα στους Παλαιστίνιους της Δυτικής Όχθης που να αναλάβει ηγετικό ρόλο για το αύριο της Παλαιστίνης και των σχέσεων της με το Ισραήλ.
Και αυτός θα μπορούσε να είναι ένας από τους μετριοπαθείς Παλαιστίνιους που έχουν φυλακίσει οι Ισραηλινοί και τυγχάνει της αποδοχής του Παλαιστινιακού λαού, ενδεδυμένος και με το ένδυμα της προηγούμενης δίωξής του από το Ισραήλ (κάτι σαν μοντέλο Μαντέλα δηλαδή).
Υπάρχει αυτή η προσωπικότητα και καλό θα είναι να τον εμπιστευτούν.

11. Το μοντέλο της διεθνούς επιτήρησης και των εγγυητριών δυνάμεων δεν λειτούργησε πουθενά και δεν μπορεί να λειτουργήσει ούτε τώρα.
Πόσο μάλλον ότι δεν θα το δεχθεί το Ισραήλ αλλά εκτιμώ ούτε οι Παλαιστίνιοι, και το ΣΑ/ΟΗΕ αδυνατεί να πάρει απόφαση με δεδομένη την συμμετοχή της Ρωσίας.
‘Ήδη δε το Κουαρτέτο (ΗΠΑ, Ρωσία, ΕΕ , ΟΗΕ) που είχε αναλάβει τις διαπραγματεύσεις επί τόσα χρόνια για την διευθέτηση του παλαιστινιακού απέτυχε παταγωδώς.

ΣΗΜΕΙΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ

12. Ακόμη χειρότερα υπήρξαν δύο εξαιρετικά επικίνδυνες διαρροές από πλευράς Ισραήλ.
Η μία εξαιρετικά ύποπτη ότι υπήρχε κυβερνητικό σχέδιο για να διωχθούν οι Παλαιστίνιοι από την Γάζα προς την πλευρά της Αιγύπτου (γεγονός που έκανε αδιάλλακτο και τον Σίσι στο άνοιγμα ανθρωπιστικού διαδρόμου).
Ο Νεντανιάχου το αρνήθηκε αλλά όχι και τόσο σθεναρά εάν δούμε και τις επόμενες δηλώσεις του, ότι το καθεστώς στην Γάζα δεν θα είναι μετά το ίδιο αλλά ότι θα αναλάμβανε το Ισραήλ τον απόλυτο έλεγχο ασφαλείας (όπως ήταν πριν το 2005). Αναγκάσθηκε να ανασκευάσει κάπως και αδύναμα στην συνέχεια, με αοριστίες.

13. Η δεύτερη διαρροή ήταν ακόμη χειρότερη από Κυβερνητικό παράγοντα ότι το Ισραήλ θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει πυρηνικά όπλα ως στρατιωτική λύση στην Λωρίδα της Γάζας. Αφενός η βλακεία του εκφέροντος αυτήν την άποψη είναι μεγάλη, αφετέρου αποκάλυψε κάτι που οι Ισραηλινοί το κρύβουν αλλά ο κόσμος το έχει τούμπανο κι αυτοί κρυφό καμάρι.
Ότι το Ισραήλ έχει πυρηνικά όπλα.
Αλήθεια:
Που είναι οι υψηλές ανθρωπιστικές αρχές της Δύσης, η ρητορική και οι ενέργειες για έλεγχο των πυρηνικών εξοπλισμών, και οι συμφωνίες για αυτούς;
Οι πληροφορίες λένε ότι οι Γάλλοι βοήθησαν το Ισραήλ να κατασκευάσει υποδομές εμπλουτισμού Ουρανίου και ότι οι ΗΠΑ με κάποιο τρόπο (υποκλεπτόμενο; Κρυφό; αφανή;) προσέφεραν τεχνογνωσία για την κατασκευή 90 κεφαλών (όπως έχει διαρρεύσει).
Ίσως θα πρέπει να μπουν όλα αυτά έξυπνα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για το αύριο στην περιοχή.

ΚΑΤΑΛΗΓΟΝΤΑΣ
Εξαιρετικά επιτυχημένες μέχρι τώρα είναι οι διπλωματικές προσπάθειες των ΗΠΑ και η ταχύτατη ανάπτυξη δυνάμεων στην περιοχή για να αποτρέψουν άμεση εμπλοκή αραβικών χωρών της περιοχής και την διασπορά της πολεμικής αντιπαράθεσης σε όλη την Μ. Ανατολή.
Όμως ασθμαίνοντας και αναποτελεσματικά μέχρι τώρα ο Δυτικός κόσμος και κυρίως η ΕΕ αντέδρασαν στο ζήτημα των πολεμικών επιπτώσεων εντός του Ισραήλ, στην Λωρίδα της Γάζας και των Παλαιστινιακών εδαφών.

Όχι μόνο δεν μπόρεσαν να ελέγξουν το Ισραήλ, όσον αφορά την στρατιωτική του δράση και τις επιπτώσεις της (damage control), αλλά ως αποτέλεσμα, αναγκάζονται εσπευσμένα και σπασμωδικά να κάνουν τώρα διαχείριση των δυσμενών επιπτώσεων (damage management) χωρίς καμία προνοητικότητα και προβλεπτικότητα επί των επερχόμενων δυσμενών και επικίνδυνων για όλους επιπτώσεων (damage prevention).
Προσβλέπουν τώρα όλοι στην αυριανή σύσκεψη στην Γαλλία, όπου πάμε κι εμείς αναποφάσιστοι ακόμη, και με αδύναμη ρητορική και χωρίς ουσιαστικές προτάσεις.

Η εμπειρία μας λέει ότι όταν πάς σε τέτοιες συσκέψεις χωρίς να έχεις ξεκάθαρες γραμμές και συγκεκριμένες προτάσεις, κινδυνεύεις να συναινέσεις για να φορτωθείς υποχρεώσεις, τι οποίες δεν μπορείς να τις αντέξεις.

Διαβάστε ακόμη

Σχόλια