Το Τούνελ του Λογαρά: Το «έργο-σύμβολο» του Ράμα που βυθίζεται στη διαφθορά

Το μεγαλεπήβολο έργο του Τούνελ του Λογαρά, που παρουσιάστηκε από τον πρωθυπουργό Έντι Ράμα ως «σύγχρονο θαύμα υποδομής» και «πύλη ανάπτυξης» για τη νότια Αλβανία, φαίνεται πως μετατρέπεται σε ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα διαφθοράς της τελευταίας δεκαετίας. Οι έρευνες της Ειδικής Εισαγγελίας κατά της Διαφθοράς (SPAK) αποκαλύπτουν ένα δίκτυο σπατάλης, χειραγώγησης διαγωνισμών και αδιαφάνειας που φτάνει μέχρι τα υψηλότερα κλιμάκια της κυβέρνησης.

Ένα έργο “βιτρίνα” για το καθεστώς Ράμα
Από την πρώτη στιγμή, ο Ράμα προώθησε το τούνελ του Λογαρά ως απόδειξη της «νέας εποχής» των αλβανικών υποδομών. Με ακριβές μακέτες, επικοινωνιακά σποτ και φανταχτερά εγκαίνια, η κυβέρνηση παρουσίαζε το έργο ως σύμβολο εκσυγχρονισμού. Στην πραγματικότητα, όμως, πίσω από τις κάμερες στήνονταν ένα πολύπλοκο δίκτυο εταιρειών, πολιτικών προστατών και κρατικών λειτουργών που φρόντιζαν να διασφαλίσουν τον έλεγχο των εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ του έργου.
Οι έρευνες του SPAK φέρνουν στο φως χειραγωγημένους διαγωνισμούς, εικονικά τιμολόγια και προεπιλεγμένες εταιρείες-«φίλους» του συστήματος. Ο πρώην επικεφαλής της Αλβανικής Αρχής Οδών, Έβις Μπερμπέρι, κατηγορείται ότι διαμόρφωσε τα κριτήρια των διαγωνισμών έτσι ώστε να ευνοηθούν συγκεκριμένοι εργολάβοι, με αντάλλαγμα τεράστια χρηματικά ποσά.

Η υπουργός Μπαλλούκου στο στόχαστρο – και η σιωπή του Ράμα
Η υπουργός Υποδομών, Μπελίντα Μπαλλούκου, συγκαταλέγεται ήδη στους αξιωματούχους που ερευνώνται για παραβίαση της νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων. Ωστόσο, ο πρωθυπουργός Ράμα επιλέγει τη σιωπή. Ούτε μία φορά δεν έχει αναλάβει πολιτική ευθύνη, ούτε έχει ζητήσει παραιτήσεις. Η στάση του ερμηνεύεται από πολλούς ως προσπάθεια συγκάλυψης ενός σκανδάλου που απειλεί να κλονίσει ολόκληρο το κυβερνητικό οικοδόμημα.
Η αντιπολίτευση κάνει λόγο για «σύστημα διαφθοράς υπό κρατική προστασία». 

Τεχνικές ατασθαλίες και κίνδυνοι για τη δημόσια ασφάλεια
Το πιο ανησυχητικό είναι ότι οι παρατυπίες δεν περιορίζονται στα οικονομικά. Οι επιτόπιοι έλεγχοι φέρεται να αποκάλυψαν σοβαρές αποκλίσεις από τα διεθνή πρότυπα ασφαλείας: χρήση ακατάλληλων υλικών, έλλειψη ενισχυμένου χάλυβα, και μη εξουσιοδοτημένες αλλαγές στα τεχνικά σχέδια. Αν οι πληροφορίες αυτές επιβεβαιωθούν, το έργο κινδυνεύει να μετατραπεί από «σύμβολο προόδου» σε δημόσιο κίνδυνο.
Μηχανικοί από την Ελλάδα και την Αλβανία είχαν ήδη προειδοποιήσει για προβλήματα ποιότητας, αλλά οι αναφορές τους αγνοήθηκαν. Αντί για διορθώσεις, η κυβέρνηση επέλεξε να επιταχύνει τα εγκαίνια – εν μέσω εκλογικής περιόδου.

Αδιαφάνεια, υπερκοστολόγηση και διόδια
Το κόστος του έργου ξεπέρασε κάθε ευρωπαϊκό μέτρο σύγκρισης. Ειδικοί σημειώνουν ότι τούνελ παρόμοιου μήκους στην Κροατία ή την Ελλάδα κόστισαν πολύ λιγότερο. Παρ’ όλα αυτά, η κυβέρνηση όχι μόνο δεν έδωσε εξηγήσεις, αλλά ανακοίνωσε και διόδια ύψους 10 ευρώ ανά διέλευση, επιβαρύνοντας επιπλέον τους πολίτες.
Η απόφαση αυτή προκάλεσε αγανάκτηση: πώς είναι δυνατόν ένα έργο που χρηματοδοτήθηκε με δημόσιο χρήμα και τελεί υπό έρευνα για διαφθορά να μετατρέπεται σε πηγή εσόδων για τους ίδιους κύκλους που το υπερχρέωσαν;

Μια κυβέρνηση που πνίγεται στη σκιά των έργων της
Το σκάνδαλο του Τούνελ του Λογαρά δεν είναι μεμονωμένο περιστατικό. Εντάσσεται σε μια ευρύτερη κουλτούρα αδιαφάνειας που χαρακτηρίζει τη διακυβέρνηση Ράμα: έργα-βιτρίνες, υπερβολικές δαπάνες, απουσία λογοδοσίας και συστηματική συγκάλυψη.
Αντί να σηματοδοτεί το μέλλον της χώρας, το τούνελ μοιάζει πλέον με σύμβολο ενός καθεστώτος που έχει προδώσει τις υποσχέσεις του για ανάπτυξη και ευρωπαϊκή διαφάνεια.

Το ερώτημα που μένει ανοιχτό
Θα καταφέρει το SPAK να φτάσει μέχρι το τέλος, ή θα δούμε άλλη μια υπόθεση να βυθίζεται στη λήθη;
Η απάντηση θα κρίνει όχι μόνο την τύχη του έργου, αλλά και την αξιοπιστία μιας κυβέρνησης που χτίζει το πολιτικό της προφίλ πάνω σε έργα που μυρίζουν σκάνδαλο.

Διαβάστε ακόμη

Σχόλια