Περιλαμβάνει η τουρκολιβυκή συμφωνία περιοχές ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων;

Γράφει ο Στέλιος Φενέκος

Όπως είχα αναλύσει δημόσια τον κίνδυνο, και όπως λένε οι πληροφορίες που διέρρευσαν για την απόρρητη συμφωνία της Τουρκίας με την Λιβύη για την έρευνα και εκμετάλλευση κοιτασμάτων, αυτή είναι συμφωνία "Leasing" και μάλιστα για 50 χρόνια, ναι για πενήντα χρόνια!!!
Ελπίζω να γίνεται τώρα αντιληπτό, ότι αφενός η Τουρκία θα ισχυρίζεται ότι της έχουν εκχωρηθεί τα κυριαρχικά δικαιώματα επί 50 χρόνια για τις συγκεκριμένες περιοχές (θαλάσσιες και εντός των περιοχών του Τουρκολυβικού μνημονίου;) που θα περιλαμβάνει η συμφωνία και το πιθανότερο είναι ότι θα στείλει όχι μόνο ερευνητικά και γεωτρύπανα εν καιρώ, αλλά και Ναυτικές δυνάμεις για να υποστηρίξουν την εκχώρηση αυτή (εάν είναι σε περιοχή δικών μας συμφερόντων).

Επίσης, εάν δεν υπάρχει αξιόπιστη και σαφής διαδικασία καταγγελίας και παύσης της συμφωνίας από μελλοντική Λιβυκή κυβέρνηση (που να θέλει να την καταγγείλλει όμως), αυτή θα μας βασανίζει για πολλά χρόνια, και οφείλουμε να προετοιμασθούμε προσεκτικά και να εξετάσουμε τις δυνητικές μας αντιδράσεις άμεσα.

ΔΥΝΑΜΙΚΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ:
Εάν όντως συμβαίνει αυτό και παραβιάζει η συμφωνία δικά μας κυριαρχικά δικαιώματα (οριοθετημένα αλλά και ipso facto και ab initio στην υφαλοκρηπίδα), τότε οι δυνητικές αντιδράσεις μας όσον αφορά το Πολεμικό μας Ναυτικό και την Ακτοφυλακή, για την επιβεβαίωση και προστασία των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων, έχουν αναλυθεί επαρκώς σε προηγούμενα άρθρα. Όπως και οι αντιδράσεις μας για διεθνή υποστήριξη (ΕΕ, Συνδιάσκεψη Πράγας, ΗΠΑ κλπ) .

ΝΟΜΙΚΗ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΚΑΙ ΔΥΝΗΤΙΚΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ:
Οι νομικές αντιδράσεις μας όμως χρειάζονται μεγάλη εμβάθυνση και μελέτη επί της δυνατότητας και σκοπιμότητας.
Εν τούτοις όμως δυνητικά είναι συγκεκριμένες - εάν όντως αποδειχθεί τελικά ότι είναι η νέα συμφωνία "leasing" και ότι αυτή περιλαμβάνει παράνομη εκχώρηση κυριαρχικών δικαιωμάτων από την Λιβύη προς την Τουρκίας για 50 χρόνια σε περιοχές δικών μας κυριαρχικών δικαιωμάτων - όπως αυτές έχουν έχουν καθοριστεί από τον νόμο Μανιάτη 4001/2011 και οριοθετηθεί με την συμφωνία με την Αίγυπτο:

1. Επίσημη αμφισβήτηση της νομιμότητας του Λίβυου πρωθυπουργού και της Λιβυκής κυβέρνησης που υπόγραψε αυτήν την συμφωνία (μεταβατικός με ευθύνη να πάει την χώρα σε εκλογές τον Δεκέμβρη του 2021 από την συνδιάσκεψη της Γενεύης που έγινε υπό την αιγίδα του ΟΗΕ την οποία και παραβίασε και παραβίαση των όρων της συμφωνίας που υπήρξε ως συνταγματική δέσμευση όλων των πλευρών, να μην έχει αρμοδιότητα ο πρόεδρος να υπογράφει διεθνείς συμφωνίες χωρίς την επικύρωση του Κοινοβουλίου).
2. Επέκταση των χωρικών μας υδάτων μέχρι τα 12 νμλ (αναγκαστικός κανόνας UNCLOS - ακυρώνει την παράνομη συνθήκη στα σημεία επικάλυψης) στην Κρήτη (και προσεκτική στάθμιση των συμφερόντων μας για το ίδιο, όσον αφορά Ρόδο -Κάσο και Κάρπαθο) .
3. Επίσημη καταγγελία της νέας αυτής συμφωνίας "leasing" (εάν θίγει δικά μας δικαιώματα και σε συνάφεια με ότι έχουμε πει για το Τουρκολιβυκό μνημόνιο) με πλήρη νομικά επιχειρήματα προς τον ΓΓ/ ΟΗΕ και αίτημα να πάει στο ΣΑ/ΟΗΕ, διότι διαταράσσει την ειρήνη και ασφάλεια στην Ανατολική Μεσόγειο.

4. Ταχεία εξέταση της δυνατότητας και σκοπιμότητας προσφυγής:
α) Στο ICJ είτε στο ITLOS μονομερώς (εφόσον η Λιβύη δεν θα δεχθεί) για το ΤουρκοΛιβυκό μνημόνιο σε σχέση και με την συνοδευτική συμφωνία (κατά το πρότυπο των Φιλιππίνων κατά της Κίνας στην Σινική Θάλασσα) με αίτημα προσωρινών μέτρων από το ICJ ή το ITLOS σε περίπτωση που ανακοινωθεί η συμφωνία και εφαρμοσθεί και περιέχει τμήμα της Ελληνικής υφαλοκρηπίδας (έτσι όπως αναφέρεται στον νόμο Μανιάτη –Μέση Γραμμή) ως "εμπεριέχουσα ιδιοποίηση ή άλλη χρήση των φυσικών πόρων των επίδικων τμημάτων της υφαλοκρηπίδας , και συνεπώς κίνδυνο «ανεπανόρθωτης βλάβης» των υποθαλάσσιων πόρων και των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων".
β) Προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για προδικαστική εξέταση επί της ευθύνης της Επιτροπής για την παραβίαση από την Λιβύη και την Τουρκία του "ipso facto και ab initio" δικαιώματος μας στην υφαλοκρηπίδα (για επιβολή κυρώσεων και λοιπών νομικών μέτρων), με δεδομένο ότι η ΕΕ έχει αναλάβει την ευθύνη όλων των θαλασσίων κυριαρχικών δικαιωμάτων των κρατών μελών της ΕΕ έναντι της UNCLOS (η οποία αν και δεν έχει οριοθετηθεί μεταξύ ημών και Λιβύης, εν τούτοις έχει ανακηρυχτεί με τον νόμο Μανιάτη 4001/2011).

Σχετικές Δημοσιεύσεις

Σχόλια