Παλιά αυτοκίνητα κυριαρχούν στους δρόμους της Αλβανίας

Η Αλβανία συγκαταλέγεται στις χώρες της Ευρώπης με τον χαμηλότερο αριθμό νέων αυτοκινήτων στο δρόμο, με μόλις 0,6% ηλικίας κάτω των δύο ετών, σύμφωνα με στοιχεία της Γενικής Διεύθυνσης Υπηρεσιών Οδικών Μεταφορών.
Τα στοιχεία από το τέλος του 2021 δείχνουν ότι το 0,6% όλων των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στο δρόμο είναι νέα αυτοκίνητα, τα οποία, σύμφωνα με τη Eurostat, είναι αυτά που κατασκευάστηκαν τα τελευταία δύο χρόνια.

Άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως το Λουξεμβούργο, η Ιταλία, η Γαλλία, η Αυστρία, η Ιρλανδία, το Βέλγιο και η Σουηδία, έχουν ποσοστά μεταξύ 16-22% για σύγκριση. Στο κάτω μέρος βρίσκονται η Ρουμανία, η Λετονία και η Λιθουανία.
Όσον αφορά τις χώρες με αυτοκίνητα μεταξύ 2-5 ετών, το Λουξεμβούργο και η Ιρλανδία είχαν 28% ενώ το Βέλγιο είχε 24%. Η Αλβανία είχε μόλις 3,9%.

Στην Αλβανία, τα παλιά οχήματα που κατασκευάστηκαν πριν από το 2005 συνεχίζουν να κυριαρχούν, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το 57% του συνολικού αριθμού αυτοκινήτων το 2021. Εν τω μεταξύ, τα οχήματα που κατασκευάστηκαν πριν από το 2009 αποτελούν σχεδόν το 87%.
Η ηλικία του στόλου οχημάτων που κυκλοφορεί σε μια χώρα είναι δείκτης οικονομικής ανάπτυξης και απαραίτητη για θέματα περιβαλλοντικής ρύπανσης. Τα τελευταία χρόνια, η τεχνολογία κατασκευής οχημάτων είναι περισσότερο προσανατολισμένη στην εξοικονόμηση καυσίμου και σε λύσεις που περιορίζουν τις επιβλαβείς εκπομπές στην ατμόσφαιρα, κυρίως μέσω ηλεκτρικών ή υβριδικών αυτοκινήτων.

Η Αλβανία προσφέρει λίγα κίνητρα για νέα και ηλεκτρικά οχήματα. Τα νέα οχήματα (που κατασκευάστηκαν τα τελευταία τρία χρόνια) απαλλάσσονται από την καταβολή του ετήσιου φόρου οχημάτων, αλλά είχε μικρό αντίκτυπο στη σταδιακή κατάργηση των παλαιότερων οχημάτων.
Εν τω μεταξύ, νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να εισαχθούν χωρίς δασμούς ή καταβολή φόρου προστιθέμενης αξίας και απαλλάσσονται από τον ετήσιο φόρο κύκλου εργασιών. Επίσης, αυτά τα οχήματα μπορούν να ταξινομηθούν χωρίς αρχικό κόστος.

Ωστόσο, μέχρι τώρα, ακόμη και αυτά τα κίνητρα δεν έχουν επηρεάσει σημαντικά την αύξηση της χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων, κυρίως λόγω του υψηλού κόστους αγοράς τους.
Τα στοιχεία της Γενικής Διεύθυνσης Υπηρεσιών Οδικών Μεταφορών δείχνουν ότι μέχρι τα μέσα του τρέχοντος έτους, μόνο 624 ηλεκτρικά οχήματα ήταν επίσημα ταξινομημένα στην Αλβανία. Εν τω μεταξύ, τα υβριδικά αυτοκίνητα που, εκτός από τα ορυκτά καύσιμα, λειτουργούν εν μέρει με ηλεκτρική ενέργεια συνολικά λίγο πάνω από 1300. Συνολικά, τα ηλεκτρικά και τα υβριδικά οχήματα αποτελούν μόνο το 0,3% του συνολικού αριθμού ενεργών οχημάτων της Αλβανίας.

Πολλά από τα ηλεκτρικά ή υβριδικά αυτοκίνητα στο δρόμο είναι ταξί.

Σχετικές Δημοσιεύσεις

Σχόλια